تولید غیرقانونی رمز ارز بیخ گوش دولت!


آفتاب یزد - گروه شبکه: چند روزی می‌شود که صحبت در مورد کشف چند دستگاه ماینر غیرمجاز از زیرزمین شرکت بورس و اوراق بهادار سر و صدای زیادی کرده است. ماجرایی که هنوز پاسخ دقیقی برای آن وجود ندارد چرا که با اظهارات ضد ونقیض مسئولان در این زمینه روبه‌رو هستیم یعنی یک روز وجود دستگاه ماینر در سازمان بورس را تائید و روز دیگر تکذیب می‌کنند. ماجرا از این قرار است که چند روز پیش خبری در رسانه‌ها منتشر شد مبنی بر کشف چند دستگاه ماینر در شرکت بورس. این خبر تعجب همگان را برانگیخت از همین رو منتظر شفاف‌سازی از سوی مسئولان امر بودند. ابتدا مدیرعامل این شرکت موضوع را رد کرد و معاون سازمان بورس نیز اعلام کرد این دستگاه‌ها شخصی نبوده‌اند، ولی شرکت بورس تهران باید پاسخ‌گو باشد؛ چون چنین فعالیتی خارج از فعالیت‌های این شرکت محسوب می‌شود. در ادامه مصطفی بهشتی‌سرشت، معاون اجرائی سازمان بورس و اوراق بهادار، به ایسنا گفت: «اطلاع‌رسانی‌های لازم در این زمینه را شرکت بورس تهران باید انجام دهد». او همچنین گفته بود: «درباره اینکه گفته می‌شود «این دستگاه‌ها متعلق به شخص خاصی بوده است»، باید بگویم با اطلاعاتی که تاکنون به دست آورده‌ام، این دستگاه‌ها شخصی نبوده‌اند اما به طورکلی چنین فعالیتی خارج از فعالیت‌های شرکت بورس محسوب می‌شود و این مجموعه باید پاسخ‌گو باشد». معاون اجرائی سازمان بورس تهران توضیح داده بود: «شخصا دستگاه‌ها را رویت نکرده‌ام، اما چند روزی است که بحث آن مطرح است. باز هم تاکید می‌کنم که این شرکت باید پاسخ‌گو باشد چرا که سهام‌دار دارد و سهام‌داران هم باید خواهان پاسخ‌گویی باشند». پس از این توضیحات، «علی صحرایی»، مدیرعامل شرکت بورس تهران نیز در توضیحاتی کوتاه به رسانه‌ها گفت: «این موضوع صحت ندارد و آن‌هایی که آن را مطرح کرده‌اند، اشتباه کرده‌اند».
> قویا تکذیب می‌کنیم
بعد از آن بورس تهران با انتشار اطلاعیه‌ای، خبری مبنی بر وجود ماینر شخصی در این سازمان و شایعات مطرح شده در این زمینه را قویا تکذیب کرد. در این اطلاعیه آمده است: «اگرچه شرکت بورس اوراق بهادار تهران ورود به حوزه رگولاتوری رمزارز را به عنوان یک دارایی دیجیتال و در قالب یک پروژه تحقیقاتی دنبال کرده بود، نظر به انتشار شایعه‌ای مبنی بر وجود ماینر شخصی در این شرکت، بورس تهران شایعات مطرح شده در این زمینه را قویا تکذیب می‌کند.» بورس تهران در این اطلاعیه رمزارزها را به عنوان دارایی دیجیتال، نیازمند قانون‌گذاری در کشور دانست و اعلام کرد چندی پیش با توجه به مطالبه فعالان این حوزه، از سوی مدیران سازمان بورس و اوراق بهادار، پیشنهاد تاسیس صندوق‌های مبتنی بر رمزارز مطرح شد: «شرکت بورس تهران اعلام می‌دارد از ابتدای سال ۹۹، با توجه به نگرانی‌ها از کوچ نقدینگی به سمت رمزارزها و ایجاد بحران خروج نقدینگی در بازار سرمایه، این موضوع به عنوان پروژه‌ای تحقیقاتی، پس‌از بررسی در کمیته‌های فرعی هیئت مدیره
و اخذ تاییده هیئت مدیره وقت بورس تهران (به عنوان نمایندگان سهامداران) و کسب موافقت اصولی وزارت صمت، مطرح و اجرای طرح محدود R&D استخراج رمزارز و محاسبه عینی نرخ ROI آن‌ها توسط شرکت بورس اوراق بهادار صورت پذیرفت و گزارش معاملات آتی این فعالیت بر روند اصلی بازار سرمایه کشور نهایی گردید. این فعالیت تحقیقاتی و آزمایشی پس از مدت کوتاهی در همان سال متوقف شد؛ لذا روابط عمومی بورس تهران بار دیگر تاکید می‌کند هیچ فعالیتی در زمینه استخراج رمز ارز در این شرکت وجود ندارد و موضوع پنهانی که عده‌ای مدعی کشف آن شده‌اند اساسا تکذیب می‌شود.»


> تائید چندین ماینر در بورس
حالا بار دیگر سازمان بورس اطلاعیه‌ای را در این زمینه صادر کرده است اما این بار وجود چندین ماینر را در بورس تایید کرده است! به گزارش ایرنا در این اطلاعیه آمده است: «جهت تنویر افکار عمومی به اطلاع می‌رساند در رسیدگی‌های نظارتی سازمان بورس و اوراق بهادار، تعدادی ماینر که از سوی شرکت بورس اوراق بهادار تهران مورد بهره‌برداری قرار گرفته است در ساختمان شرکت مزبور کشف و در ادامه بررسی نیز مشخص شد که فعالیت مزبور در گزارش‌ها و حساب‌های شرکت به طور کامل ثبت و افشا نشده است و با توجه به اینکه بدوا چنین امری با اساسنامه و رسالت شرکت بورس نیز همخوانی نداشته است، موضوع به معاونت حقوقی سازمان ارسال شده است. رسیدگی به این موضوع به طور فوق العاده در دستور کار کمیته رسیدگی به تخلفات سازمان قرار گرفته و برای بررسی کم و کیف و ابعاد تخلفات این موضوع، مدیران بورس تهران فراخوانده شده اند. همچنین، بدیهی است بعد از رسیدگی کامل و ارزیابی توضیحات و مستندات این امر که در حوزه داخلی شرکت رقم خورده است، نتایج رسیدگی و جزییات امر و تصمیم سازمان اطلاع‌رسانی خواهد شد.»
> جزئیات فعالیت ماینرها در بورس
اما این ماجرا جزئیات خیلی بیشتری دارد که رویداد۲۴ در گفتگو با علی رمضانیان کارشناس بورس این جزییات را بررسی کرده است. رمضانیان کسی است که برای اولین بار خبر از وجود دستگاه‌های ماینر در سازمان بورس داد و هفته گذشته در توییتر خود نوشت: «صحبت‌ها در سازمان بورس از تغییر علی صحرایی مدیر عامل شرکت بورس تهران به خاطر نصب چند دستگاه ماینر در زیر زمین ساختمان بورس که توسط حراست کشف شده بود، حکایت دارد. ظاهراً در گزارش آمده که این‌ها ماینرهای شخصیِ علی صحرایی بودند که چندین ماه به استخراج رمز ارز اختصاص داشته‌اند.» رمضانیان در این باره توضیح می‌دهد: «اولین بار من از یکی از کارمندان سازمان بورس شنیدم که چندین دستگاه ماینر در این سازمان مشغول به کار است. بعد از اینکه کمی تحقیق کردم و از چند منبع پیگیری کردم متوجه صحت ماجرا شدم. البته بعد از این واکنش مسئولان بورس هم مهر تایید به ماجرا زده و سازمان بورس هم وجود این ماینرها را تایید کرد، اما اعلام کرد این ماینرها جنبه تحقیقات داشته است.» اما موضوع اصلی همین «جنبه تحقیقاتی» ماینرهاست. طبق اطلاعاتی که رمضانیان دارد، ماینرهای بورس از اواخر سال ۹۹ مشغول به استخراج رمزارز بوده و سوال همین‌جاست که اگر جنبه تحقیقات داشته پس چرا این دستگاه‌ها در حال استخراج بوده‌اند. به‌گفته رمضانیان، اما پشت پرده این ماجرا بهره برداری‌های سیاسی نیز وجود دارد و برای عزل و انتصاب مدیران و به دست آوردن پست‌ها جریان‌های مختلفی در مجلس و دولت و سازمان بورس وجود دارد که هرکدام به نحوی این ماینرها را به هم نسبت می‌دهند.
واکنش توانیر
با این حال مجری تامین برق مراکز استخراج رمز ارز شرکت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران گفت: «در صورتی که خبر کشف دستگاه استخراج غیر مجاز رمزارز در بورس تایید شود، با متخلف به طور جدی برخورد می‌شود.» محمد خدادادی افزود: «چنین کشفی از سوی صنعت برق انجام نشده است. همکاران شرکت توزیع برق تهران بزرگ درحال بررسی موضوع هستند.»
واکنش کاربران
خبر مربوط به وجود ماینرها در بورس و حواشی مربوط به آن با واکنش زیادی در شبکه‌های اجتماعی همراه بود، خصوصا کسانی که در یک سال اخیر به عنوان سرمایه‌گذار خرد وارد بورس شده و بعداز ریزش‌های بورس به نوعی مال باخته هستند.
یکی از کاربران در این باره نوشته است: «ماینر تو شرکت بورس می‌گه بازار سرمایه ایران حتی به ما سود نمیده، چه برسه به شمای سهام‌دار، همه‌تون جمع کنید برید تو بازار رمزارزها».
یکی دیگر از کاربران گفته است: «نصب ماینر به‌اصطلاح تحقیقاتی توسط خود سازمان، درست زمانی که مردم رو به بورس هل دادن، مثل قاچاق مواد مخدر توسط ستاد مبارزه با مواد مخدره! مردم بعد از ۱۴ ماه سهام‌داری همچنان مال‌باخته و حیران و افسرده و خیره به شاخص فیک».
یکی دیگر از کاربران هم اینطور می‌نویسد: «اگر این خبر درست باشد، این مطلب قابل تامل است که شرکت بورس به‌عنوان نهاد متولی بازار سرمایه خود به بازار سهام اعتقادی ندارد که برای درآمدزایی به بازار رمزارز روی آورده است».
کاربران دیگر نوشته اند: «اگر با ارز حاصل از این ماینرها هسته معاملاتی جدید می‌خریدند، دلمان نمی‌سوخت»، «اگر این خبر درست باشد، نصب ماینر در شرکت بورس به هیچ بهانه‌ای حتی دور زدن تحریم‌ها، هم قابل قبول نیست».
مدیرعامل شرکت بورس تهران استعفا کرد
مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران ضمن اعلام استعفای خود از این سمت، توضیحاتی در این خصوص داد. علی صحرایی مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران در این خصوص گفت: برای ایجاد فرصت برای تحقیقات بیشتر در مورد بحث استخراج رمز ارز و در راستای قوام بازار سرمایه استعفای خود را به هیئت مدیره شرکت بورس اوراق بهادار تهران تقدیم کردم. او افزود: هئیت مدیره با این استعفا موافقت و آقای محمود گودرزی معاون بازار شرکت بورس تهران را به سرپرستی موقت این شرکت منصوب کرد.