کم دقتیِ «کیهان» در انتخابِ تیتر چندان هم بی‌حکمت نیست!

آفتاب یزد ـ رضا بردستانی: از ویژگی‌های «تیتر نویسی» یکی هم این که:«تیتر باید استحکام ادبی داشته باشد.» به تعبیری واضح‌تر نمی‌توان تیتری نوشت که مخاطب برای «خوانشِ» آن دچار «زحمت» یا حتی «تردید» شود. در کنارِ این مسئله، علمای «درست نویسی» تاکید می‌کنند:«فعل‌هایی همچون «است» را به کلمه ی ماقبل خود به اصطلاح نچسبانید یعنی به جای «ما است» ننویسید:«ماست»!» در کنار این دو مسئله که در بالا بدان اشاره شد، برخی اوقات، تیتر بی‌آن که در «مخیله» ی تیترنویس بگنجد یا حتی حضور داشته باشد توامان می‌شود با مباحثی و گفتارهایی که می‌شود دست به قلم برد و «چیزکی» نوشت از جمله همین تیتر اخیر که عیناً روی صفحه ی نخست روزنامه ی کیهان چهارشنبه هفتم مهرماه نشسته است:
«تورم خط قرمز ماست» برگرفته از بخشی از سخنان مقام عالی قوه ی مجریه. این جا بحث بر سرِ تبیینِ اصول حاکم بر «تورم»، راه‌های برون رفت از «تورم» یا پرداختن به این مسئله که «تورم» سنخیتی با دیدگاه های«دستوری» ندارد، نیست فقط خواستیم بگوییم کم دقتیِ «کیهان» در انتخابِ تیتر چندان هم بی‌حکمت نبود حتی اگر به اصطلاح«روحِ کیهان» نیز از آن بی‌خبر بوده باشد.
در خبرها می‌خوانیم:
ـ قیمت تخم مرغ نجومی شد!


ـ قیمت هر شانه تخم مرغ به ۶۰ هزار تومان رسید
ـ کارگران و بازنشستگان: دیگر توان خرید شیر و ماست و تخم مرغ را هم نداریم!
ـ پس از حذف گوشت قرمز و سفید نوبت به تخم‌مرغ و ماست رسیده است
ـ یک املت ساده با یک کاسه ماست ۳۰ هزار تومان خرج بر می‌دارد
از بین این همه خبر عجیب و تلخ، یکی که گفته:« پس از حذف گوشت قرمز و سفید نوبت به تخم‌مرغ و ماست رسیده است» مورد اشاره و
«مدّ نظر» ما نیز هست؛ «حذف» ماست از سبد کالایی!
حالا تیتر کیهان را «تقطیع» شده بخوانیم یعنی به جای: «تورم خط قرمز ماست» بخوانیم:«تورم/ خط قرمز/ماست». اهل معنا یقیناً متوجه شده‌اند تورم به عنوان خط قرمز زندگی مستمندان، حالا به «ماست» رسیده و وقتی یک کاسه ماست در کنار یک «اُملت» ساده چیزی حدود
«سی هزارتومان»معادل دو، سومِ یارانه ی یک ماه هزینه در بر داشته باشد به طور طبیعی «گیجگاه» هر اهل دردی دچار «ورم» خواهد شد.از مرور«تیتر کیهان» و فرموده ی «سید ابراهیم رئیسی» می‌توان به یک نتیجه ی درت و عجیب و تلخ رسید و آن این که: اندک اندک به سمتی می‌رویم که «زنده ماندن» با «یارانه» حتی! دیگر مقدور نیست حالا می‌خواهد «تورم/ خط قرمز/ ماست» بخوانیم یا «تورم خط قرمز ماست»!