استقرار رایزنان اقتصادی در سفارتخانه‌ها

وزیر صمت با بیان اینکه دولت مصوبه تسهیل صادرات و واردات را ابلاغ کرده، گفت: تا سال ۱۴۰۲، ۱۲۰ رایزن اقتصادی اعزام خواهیم کرد.
 رضا فاطمی امین اظهار کرد: برای ما تراز مبلغی و دلاری فقط اهمیت ندارد، اینکه فلان قدر صادرات کنیم کافی نیست، اینکه چه چیزی صادر می‌کنیم مهم است. اینکه ۱۳میلیارد دلار مواد تقریباً خام پتروشیمی و ۱۰میلیارد دلار فلزات تقریباً خام صادر می‌کنیم یعنی مثل کشورهایی رفتار می‌کنیم که نیروی انسانی کم و فقط پول داریم.
وی با تأکید بر اینکه دولت وظیفه تنظیم گری دارد، افزود: معاون اقتصادی رئیس جمهوری مصوبه‌ای را برای صادرات و واردات ابلاغ کرد. در این مصوبه در یک دوران‌گذار بخشی از قید و بندهای صادرات برداشته شده است.
وزیر صمت گفت: درست است شوک تحریم وارد شد اما باید حداکثر یک سال طول می‌کشید نه ۳ سال. اگر صادرات غیرنفتی ما گسترش قابل توجهی یابد من اولین کسی هستم که با قید و بندهای صادرات مخالفت خواهم کرد. باید قواعدی بگذاریم ;ه منافع همه کشور را ببینیم. در سال ۹۷ موانعی برای صادرات گذاشتیم که با طولانی شدن آن مخالف هستم از این‌رو تا پایان سال باید برداریم.وی اظهار کرد: ما می‌گوییم هر کسی ۲میلیارد دلار صادرات کرد بهتر از کسی است که یک میلیارد دلار صادر کرده است. در حالی که در رتبه‌بندی باید به نوع کالای صادر شده توجه کنیم.وزیر صمت با بیان اینکه در مصوبه دولت سقف و سابقه را برداشتیم، اظهار کرد: در سال آینده تلاش می‌کنیم که صادرکننده نمونه را بر مبنای اینکه به کدام کشورهای اولویت دار و چه نوع کالایی صادر و وارد کرده که منجر به بهبود تراز اشتغال، آب، انرژی و… باشد رتبه‌بندی کنیم. قطعاً صادرات تجهیزات پزشکی مهم‌تر از صادرات سیمان است.


وی افزود: همچنین بعد از قاعده‌گذاری باید به فعالان برای تسهیل مسیر کمک کنیم. هم اکنون ۶ رایزن اقتصادی داریم و در سال ۱۴۰۱، ۶۰ رایزن و در سال ۱۴۰۲، ۱۲۰ رایزن خواهیم داشت.
وزیر صمت گفت: مسائل بخش خصوصی مسائل دولت است. امیدواریم در نیمه دوم سال تمام مسائل و چالش‌ها را حل کنیم. در مرحله آخر نیز نظارت را انجام می‌دهیم که در بدنه دولت هماهنگی خوبی وجود دارد.
وی افزود: دولت به دیپلماسی اقتصادی توجه دارد. در این راستا با وزارت امور خارجه برنامه‌ای را تنظیم خواهیم کرد.وزیر صمت گفت: برنامه‌هایی که برای صادرات باید تنظیم شود برنامه‌های بخش خصوصی و ذینفعان هر بخش است نه برنامه دولت. از یک ماه گذشته جلساتی بین سازمان توسعه تجارت و اتاق بازرگانی برای رد و بدل مسائل برگزار شد.
وی تأکید کرد: حداکثر ظرف یک ماه آینده برنامه‌های صادرکنندگان را داشته باشیم. یعنی اگر گفتیم امسال بیشتر از سال قبل ۵ میلیارد دلار صادرات داشته باشیم و… باید برنامه صادرکنندگان شامل اهداف، ظرفیت‌ها و الزام‌ها اعلام شود./مهر