اطلاعات افغانستانی‌ها چطور جان آنها را به خطر انداخته است؟

میثم لطفی
خبرنگار
رسانه‌های خبری به تازگی از دومین نقض اطلاعاتی دولت انگلیس در مورد شهروندان افغانستان خبر دادند و اعلام کردند این اتفاق می‌تواند جان آنها را به‌خطر بیندازد.
طبق اخبار جدید گفته می‌شود نام و مشخصات تماس مربوط به ده‌ها نفر از مردم افغانستان که پیش از این با نیروهای انگلیسی همکاری می‌کردند به اشتباه از طریق یک پست الکترونیکی منتشر شده است و تمامی افرادی که ایمیل جدید وزارت دفاع انگلیس را دریافت کردند، اطلاعات شخصی ده‌ها افغانستانی را نیز در اختیار داشته‌اند. این اتفاق که برای دومین بار در یک ماه گذشته صورت گرفت، جان تعداد زیادی از مردم افغانستان را که قرار بود از خاک این کشور خارج شوند به خطر انداخته است و به گفته رسانه‌های خبری، با این سهل‌انگاری، طالبان هم اکنون به راحتی می‌توانند شهروندان افغانستانی را که پیش از این با نیروهای مستشار همکاری داشتند، شناسایی کند. در حالی که تحقیقات گسترده در این زمینه آغاز شده است تا علت انتشار اطلاعات الکترونیکی شهروندان افغانستان مشخص شود، وزارت دفاع انگلستان که مسئول اصلی این اتفاق است با انتشار بیانیه‌ای عذرخواهی کرد.



    لو رفتن اطلاعات حساس
زمانی که دولت «اشرف غنی» حاکمیت افغانستان را برعهده داشت، تعداد زیادی از نیروهای انگلیسی در این کشور مستقر بودند و این‌طور که خبرگزاری اسکای‌نیوز گزارش داده است، بیش از سه هزار نفر از شهروندان افغانستان در قالب مترجم یا راهنما با آنها همکاری می‌کردند. با روی کار آمدن طالبان و خروج نیروهای نظامی مستشار از خاک این کشور، افغانستانی هایی که با ارتش انگلیس همکاری می‌کردند، جان خود را در خطر دیدند و تعداد زیادی از آنها کشور خود را ترک کردند ولی با وجود این، بخشی از این افراد همچنان در افغانستان به سر می‌برند.
اوایل ماه گذشته رسانه‌های خبری برای نخستین بار اعلام کردند اطلاعات شخصی شهروندان افغانستانی که با ارتش انگلیس همکاری می‌کردند به‌صورت اتفاقی لو رفته است و خطر کاملاً جدی آنها را تهدید می‌کند. در این اتفاق، اطلاعات کامل مربوط به 250 شهروند افغانستانی که پیش‌تر همکاری‌هایی را با ارتش انگلیس داشتند، منتشر شد و «بن والاس» وزیر دفاع انگلیس دستور تحقیق پیرامون نحوه نشت این اطلاعات را صادر کرد.وزارت دفاع انگلیس در بیانیه خود توضیح داد، هنگام خروج نیروهای نظامی از افغانستان همه اطلاعات حساس را از این کشور خارج کرده است تا برای شهروندان افغانستان مشکلی به وجود نیاید اما این بیانیه در حالی منتشر شد که انتشار ناخواسته اطلاعات شخصی تنها پس از گذشت یک ماه، جان بسیاری از مردم این کشور را به خطر انداخت.رسانه‌های خبری توضیح دادند ماه گذشته یک پست الکترونیکی ویژه به مترجمان و راهنمایان افغانستانی که با ارتش این کشور همکاری داشتند و در افغانستان یا دیگر کشورها مستقر بودند، ارسال شد. این پست الکترونیکی از طرف گروهی فرستاده شد که مأموریت تسهیل انتقال همکاران افغانستانی ارتش انگلیس به خارج از مرزهای افغانستان را برعهده داشت و مقدمات جابه‌جایی این افراد را فراهم می‌کرد. این گروه طی ماه‌های اخیر برای خروج کامل نیروهای امریکایی از افغانستان نیز اقدامات گسترده انجام داد و پس از آن به‌صورت ویژه فعالیت خود را در پروژه انگلستان آغاز کرد. در این پست الکترونیکی به گروه ویژه شهروندان افغانستانی توصیه شده بود که اگر موقعیت کنونی استقرار خود در این کشور را ایمن نمی‌دانند، باید  هرچه سریع‌تر مکان جغرافیایی مربوطه را ترک کنند و جلوی بروز هرگونه خطر را برای خود و اعضای خانواده بگیرند.زمانی که پست الکترونیکی مذکور به گروه ویژه افراد ارسال شد، افغانستانی هایی که با ارتش انگلیس همکاری می‌کردند، متوجه شدند که به‌غیر از نام آنها، آدرس پست الکترونیکی و اطلاعات شخصی مربوط به 250 فرد دیگر هم در این ایمیل ضمیمه شده و در برخی موارد حتی عکس افراد هم موجود است. سی‌ دقیقه پس از ارسال پست الکترونیکی اشتباه، وزارت دفاع انگلیس با ارسال ایمیل جدید از دریافت کنندگان درخواست کرد هرچه نامه الکترونیکی در ایمیل قبلی برایشان آمده را حذف کنند که البته در همین بازه زمانی بسیاری از افغانستانی ها پاسخ ایمیل را دادند و اطلاعات شخصی خود را در آن به‌روز کردند. این اتفاق در حالی صورت گرفت که پیش از این در مورد سهل‌انگاری دولت انگلیس برای خروج ایمن شهروندان افغانستان نگرانی‌های زیادی مطرح شده بود. وزارت دفاع انگلیس نیز اعلام کرد با تشکیل یک گروه ویژه تحقیقات گسترده را در مورد این اتفاق پیش می‌برد.

    نشت دوباره اطلاعات
هم اکنون حدود یک ماه از این اتفاق می‌گذرد و این بار رسانه‌های غربی در خبرهای جدید خود توضیح دادند که ماجرای ارسال پست الکترونیکی اشتباه و لو رفتن اطلاعات شهروندان افغانستانی بار دیگر تکرار شده است تا این بار داده‌های شخصی ده‌ها فردی که با ارتش انگلیس همکاری داشتند، منتشر شود. دومین نقض اطلاعاتی دولت انگلیس در مورد مردم افغانستان مربوط به‌نام و دسترسی‌های ارتباطی 55 نفر از مردم این کشور می‌شود که با نیروهای انگلیسی در ارتباط بودند و ایمیل تازه‌ای که اطلاعات این افراد را لو داده، از طرف مقامات وزارت دفاع انگلیس ارسال شده است. در بخشی از این پست الکترونیکی گفته شده است: «گروه خدمات جابه‌جایی همکاران افغانستانی  هنوز نتوانسته است با شما تماس برقرار کند و از شما درخواست می‌شود اطلاعات تماس خود را به‌روز کنید».
این ایمیل که یک نسخه از آن به برخی از اعضای ارتش ملی افغانستان هم ارسال شده است، تمامی اطلاعات شناسایی و ارتباطی 55 فردی که با ارتش انگلیس همکاری داشتند را به‌طور کامل شامل می‌شود و در پی این اتفاق سخنگوی وزارت دفاع انگلیس در بیانیه تازه خود ضمن تأیید این خبر توضیح داده است که از نقض داده‌ها در اوایل ماه گذشته و تکرار آن در هفته جاری آگاهی کامل دارد و هم اکنون وزارت دفاع انگلیس می‌کوشد با انجام تحقیقات ویژه به این اتفاق رسیدگی کند و جلوی بروز هرگونه خطر برای شهروندان افغانستانی را بگیرد.در این میان «جانی مرسر» وزیر دفاع سابق انگلیس که در عملیات افغانستان نیز حضور داشت این هفته اعلام کرد که نگران موارد بیشتر نقض اطلاعات الکترونیکی ذخیره شده شهروندان افغانستانی  است. «جان هیلی» وزیر امور خارجه انگلیس نیز چندی پیش دولت این کشور را متهم کرد که بی‌دلیل جان مردم افغانستان را به خطر انداخته است. این اشتباهات در حالی صورت گرفت که «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس آگوست امسال اظهار کرد که پیش‌بینی‌های لازم برای اسکان حدود 20 هزار پناهجوی افغانستانی را انجام داده و انتقال کسانی را در اولویت می‌بیند که بحران کنونی افغانستان آنها را تهدید می‌کند.روزنامه تایمز نیز هفته گذشته در گزارش ویژه خود توضیح داد وزارت خارجه انگلیس هنگام ترک سفارت خود در کابل مدارک مربوط به تماس با همکاران محلی را جا گذاشته  که این اطلاعات نیز هم اکنون در اختیار نیروهای طالبان است. خبرنگار روزنامه تایمز ادعا می‌کند اسناد به‌جا مانده در سفارت انگلیس را از نزدیک مشاهده کرده است که بخش اعظم آنها اطلاعات شخصی کارمندان افغانستان و افراد جویای کار در سفارت انگلیس را شامل می‌شود که دولت انگلیس هنگام تخلیه سفارت خود در کابل آنها را با خود نبرد. در این اسناد اطلاعات شخصی دقیق از جمله نام، آدرس محل سکونت، آدرس پست الکترونیکی، جزئیات تماس، سابقه کاری و... به چشم می‌خورد که دولت انگلیس در مورد نشت این اطلاعات نیز اقدام خاصی انجام نداده است.
در حالی که انگلیسی‌ها بارها ادعا کردند که نیروهای افغانستانی همکار خود را از خاک این کشور خارج می‌کنند، اما بر اساس اتفاقات اخیر به‌نظر می‌رسد که مقامات این کشور تمایل چندانی به انجام این کار ندارند.