تراژدی سرکوب فلسطینیان در کرانه غربی

بنفشه غلامی/ در جدیدترین درگیری‌ها بین نظامیان اسرائیل و فلسطینیان در کرانه غربی که در آستانه بیست و یکمین سالگرد انتفاضه الاقصی صورت گرفته است، بیش از 90 فلسطینی زخمی شدند. این در حالی است که حملات خشونت‌بار هفته پیش شهرک‌نشینان صهیونیست اعتراض امریکا و اتحادیه اروپا را نیز برانگیخته است.
درگیری‌ها بین نظامیان رژیم صهیونیستی و فلسطینیان پس از آن شروع شد که شهرک‌نشینان صهیونیست به خانه‌های روستاییان فلسطینی در حومه بیتا و بیت دجن در شرق نابلس حمله کردند. به گزارش سایت شبکه خبری «سی‌ان‌ان»، محمد حسین حمده، یکی از اهالی روستای المغافره در تشریح حمله اخیر شهرک‌نشینان صهیونیست گفت: «شمار آنها زیاد بود. آنها به سمت روستا آمدند و به سمت روستاییان سنگ پرتاب و به دام‌ها و اموال آنها حمله کردند.» او که در جریان همین سنگ‌پرانی‌های صهیونیست‌ها سر نوه چهار ساله‌اش شکست و او را به بیمارستان بردند، می‌گوید: «آنها فکر می‌کنند اگر اموال و خانه‌های ما را تخریب کنند و ما را بزنند، مقاومت و عزت ما را می‌شکنند اما ما تا آخرین قطره خونمان مقاومت می‌کنیم.»
ویدیویی که گروه حقوق بشری «بتسلم» نیز منتشر کرده است نشان می‌دهد، افرادی نقاب‌دار به سمت روستاییان حمله کرده و تلاش می‌کنند به خودروها و خانه‌های آنان آسیب وارد کنند و نظامیان اسرائیلی حاضر در این حملات نیز مطابق سیاست‌های آپارتایدی این رژیم نه تنها از هرگونه مداخله‌ای خودداری می‌کنند که به سمت کسی که در حال گرفتن فیلم از این حمله است، چیزی پرتاب می‌کنند تا مانع کار او شوند.
روز جمعه ساکنان این مناطق در واکنش به حملات شهرک‌نشینان و در اعتراض به شهرک‌سازی‌های بی‌رویه و فعالیت‌های غیرقانونی صهیونیست‌ها در اراضی فلسطینیان، پس از برپایی نماز جمعه در بیتا در یک راهپیمایی صلح‌آمیز شرکت کردند و در ادامه این راهپیمایی به سمت بیت دجن حرکت کردند. اما مورد حملات نظامیان صهیونیست قرار گرفتند.


به گزارش سایت «اینترنشنال میدل ایست مدیا سنتر» نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی که در این مسیر مستقر شده بودند، به فلسطینیان حمله کردند که بنا بر اطلاعاتی که جمعیت هلال احمر فلسطین منتشر کرده است، دست کم 90 نفر در کوه صبیح در شهرهای بیتا و بیت دجن زخمی شدند. بنابر این اطلاعات بسیاری از مجروح‌های این حملات، با گلوله‌های فولادی که روکش پلاستیکی داشتند، زخمی شده‌اند. ضمن اینکه شمار زیادی از مجروح شدگان علاوه بر زخم‌ها و جراحات ناشی از گلوله و باتوم و... به‌دلیل استنشاق گاز اشک‌آور دچار آسیب‌دیدگی شده‌اند.
بنابر این گزارش درگیری‌ها در این مناطق، بسرعت به سایر بخش‌های کرانه باختری نیز گسترش یافت و قلقیلیه، کفر قدوم، الخلیل و همچنین قدس اشغالی نیز شاهد بروز درگیری‌هایی شدید بین نظامیان رژیم صهیونیستی و فلسطینیان بود. در همین حال «المیادین» نیز خبر داد در جریان این درگیری‌ها فلسطینیان ساکن نابلس موفق شدند یک پهپاد اسرائیلی را سرنگون کرده و آن را بشکنند. نظامیان صهیونیست بتازگی در سرکوب معترضان از پهپاد استفاده می‌کنند. در راهپیمایی هفته پیش نیز چندین نفر از معترضان فلسطینی در حملات پهپادی مجروح شدند.
واکنش امریکا به حملات شهرک‌نشینان
در پی حملات اخیر شهرک‌نشینان صهیونیست و تداوم این دست حملات و افزایش خشونت آنان، امریکا و اتحادیه اروپا این رفتارهای افراطی را محکوم کردند. سخنگوی سفارت امریکا در قدس اشغالی با محکوم کردن حملات اخیر شهرک‌نشنیان صهیونیست در حومه بیتا خبر داد وزارت خارجه امریکا نیز این حمله را محکوم کرده است. اتحادیه اروپا نیز خواهان مجازات شهرک‌نشینانی شد که به فلسطینیان حمله کرده‌اند. این در حالی است که گروه‌های حقوق بشری همواره گزارش کرده‌اند که شهرک‌نشینانی که دست به خشونت علیه فلسطینی‌ها می‌زنند، هرگز بازداشت نمی‌شوند و یا حتی مورد مؤاخذه قرار نمی‌گیرند.
این اعتراض‌ها باعث شد یائیر لاپید، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی به‌طور ضمنی این اقدامات را محکوم کند. او در توئیتی نوشت: «این خشونت‌ها خطرناک است و مسئولیت داریم کسانی را که مرتکب این خشونت شده‌اند، دادگاهی کنیم.» در پی این توئیت جمعه شب نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی 5 شهرک‌نشین صهیونیست را که در این حمله دست داشتند، بازداشت کردند.
نیاز800 میلیون دلاری آنروا
آژانس امداد‌رسانی سازمان ملل برای پناهندگان فلسطینی «آنروا»، در آستانه نشستی که ماه آینده در بروکسل برگزار می‌شود، خبر داد این سازمان برای اینکه بتواند به فلسطینی‌ها کمک کند، سالانه دست کم نیاز به 800 میلیون دلار دارد. به گزارش سایت شبکه خبری «الجزیره»، فیلیپ لازارینی، کمیسر عمومی آنروا در جمع خبرنگاران در مقر سازمان ملل تأکید کرد: آنروا بعد از تحمل سال‌ها بی‌ثباتی اقتصادی ناشی از سیاست‌های دونالد ترامپ برای اجرای سه فعالیت اصلی خود در آموزش، بهداشت و خدمات اجتماعی فلسطینی‌ها نیاز به این میزان بودجه سالانه دارد.
این آژانس که به بیش از پنج میلیون فلسطینی در سرزمین‌های فلسطین، اردن و لبنان کمک می‌کند، امسال 100 میلیون دلار کسری بودجه دارد و هشدار داده است، ممکن است مجبور شود در ماه‌های نوامبر و دسامبر برخی فعالیت‌های خود را تعطیل کند. اما اگر در نشست بروکسل کمک‌های جهانی مورد نیاز را دریافت کند، می‌تواند فعالیت خود را همچنان ادامه دهد.