زمان بازگشایی کلاس‌های حضوری دانشگاه‌ها اعلام شد

معاون آموزشی وزارت علوم اعلام کرد : دانشگاه‌ها احتمالاً اواسط یا اواخر این ترم بازگشایی می‌شوند.
به‌گزارش خبرگزاری صدا‌و‌سیما، دکتر علی خاکی صدیق درباره زمان بازگشایی دانشگاه‌ها اظهار داشت: بازگشایی دانشگاه‌ها در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تابع سیاست کلی ستاد ملی مبارزه با کروناست و برای عملیاتی شدن آموزش حضوری، تابع این است که واکسیناسیون دو دوز دانشجویان، هیأت علمی و کارکنان به‌صورت کامل انجام شود.
وی افزود: در حال حاضر واکسیناسیون دو دوز اکثر قریب به اتفاق اعضای هیأت علمی و کارکنان انجام شده، زیرا دانشگاه‌ها واکسیناسیون را از مرداد شروع کرده‌اند، درحالی که واکسیناسیون دانشجویان هنوز تکمیل نشده است و تا زمانی که دوز دوم واکسیناسیون تکمیل نشود بازگشایی کلاس‌ها به‌صورت حضوری فعلاً در دستور کار نیست و همان آموزش الکترونیکی را خواهیم داشت.
 خاکی صدیق درباره شروع حضوری کلاس‌ها از آبان یا آذر چقدر محتمل است؟ گفت: این موضوع برای شرایط خاصی است، به‌عنوان مثال برخی دانشگاه‌ها یا مؤسسه‌های آموزش عالی عمدتاً از دانشجویان بومی تشکیل شده که هم کارگاه و آزمایشگاه دارند و هم نیازی به خدماتی مثل خوابگاه و سلف سرویس ندارند که بخواهد مشکل ایجاد شود، در این حالت می‌توانند با تصویب ستاد کرونا در آن منطقه، کلاس حضوری برگزار کنند.او  گفت: اگر قرار باشد همین رویه نیز محقق شود احتمالاً برای اواسط و اواخر ترم است و در کل قاعده کلی آموزش الکترونیکی است.


وی در واکنش به مدیریت دانشجویانی که قرار است با آموزش حضوری از شهر‌های مختلف به تهران بیایند، افزود: یکی از دغدغه‌های اصلی از سرگیری آموزش حضوری در دانشگاه‌هایی که بیش از ۵۰ تا ۶۰ درصد دانشجویانشان غیربومی هستند، مسأله سکونت در خوابگاه‌ها و بحث خدمات رفاهی است. خاکی صدیق اضافه کرد: طبیعتاً با توجه به شرایط شکننده‌ای که بیماری کرونا و شیوع آن در کشور دارد، اینکه بتوانیم به‌صورت صددرصد همه دانشجویان را به دانشگاه بیاوریم و به آنها آموزش حضوری بدهیم فعلاً کمی بعید است، لذا این اقدام به‌صورت برنامه‌ریزی شده توسط دانشگاه‌ها انجام خواهد شد.او گفت: دانشگاه‌ها شرایط متفاوتی دارند، زیرا امکانات خوابگاهی، امکانات غذاخوری و رفاهی آنها با هم فرق می‌کند. در دانشگاه‌ها درصد دانشجویان بومی و غیربومی، ترکیب دانشجویان کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری با هم متفاوت است، از این‌رو کلاس‌ها با جمعیت بیشتر و کمتر مواجه است، به همین خاطر نیازمند برنامه‌ریزی در داخل خود دانشگاه‌ها برای این موضوع هستیم.