فعالیت دستگاه‌های فرهنگی باید به دور از موازی‌کاری و در تراز نظام اسلامی باشد

گروه فرهنگی/ کمیسیون سیاسی، اجتماعی و فرهنگی مجلس خبرگان رهبری در هشتمین جلسه خود از ابتدای سال‌جاری، با دعوت از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، به بررسی برنامه‌های تحولی کوتاه مدت و بلند مدت این وزارتخانه پرداخت.
در این نشست، اعضای کمیسیون مطالبات خود پیرامون برخی اشکالات و معضلات فرهنگی در جامعه بویژه ‌عرصه فرهنگ عمومی، وضعیت مد و لباس، سینما و تئاتر، موسیقی، حوزه نشر و کتاب و اصلاح برخی روش‌ها در موضوع رایزنی‌های فرهنگی در خارج از کشور را مطرح و به بحث و تبادل نظر در خصوص این مسائل پرداختند.
محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با قدردانی از دغدغه‌مندی نمایندگان مجلس خبرگان رهبری و تأیید وجود برخی اشکالات، ضمن تشریح رویکرد و برنامه‌های تحولی این وزارتخانه در دولت سیزدهم گفت: برنامه‌های ‌کلان ما در حوزه‌های مختلف با نگاه تحولی بویژه در حوزه فرهنگ و هنر تدوین شده و تعامل با سایر دستگاه‌های فرهنگی در دستور کار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواهد بود.
وی همچنین فعال‌تر شدن رایزنی‌های فرهنگی جمهوری اسلامی خارج از کشور را مورد تأکید قرار داد و افزود: در برنامه جدید، رایزنی‌های ‌فرهنگی خارج از کشور از انفعال خارج شده و با به کارگیری نیروهای متخصص، معتقد و با انگیزه این حوزه نیز فعال‌تر عمل خواهد کرد.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به هماهنگ‌سازی جریان‌های ‌فرهنگی کشور و توزیع عادلانه امکانات اظهار داشت: فعالیت دستگاه‌های فرهنگی باید به دور از موازی‌کاری و در جهت اهداف و مسیر مشترک نظام در عرصه فرهنگ اسلامی و در تراز نظام اسلامی باشد.
خاطرنشان می‌شود کمیسیون سیاسی، اجتماعی و فرهنگی مجلس خبرگان رهبری از ابتدای آغاز به‌‌کار دوره پنجم این مجلس، مطالبه‌گری از مسئولان فرهنگی و بررسی معضلات بخش‌های فرهنگی را در دستور کار داشته و از ابتدای تشکیل دولت سیزدهم، با بازتعریف مطالبه‌گری، با‌وجود وقوف بر مشکلات و موانع، مسائل را با نگاه تحول، تغییر و اصلاح ساختارها دنبال خواهد کرد.

هیچ تبعیضی در واگذاری مسکن به خبرنگاران قائل نیستیم
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به جلسه مشترک با معاون وزارت راه و شهرسازی درخصوص مسکن برای خبرنگاران، تأکید کرد: هیچ تبعیضی در زمینه واگذاری مسکن به خبرنگاران قائل نیستیم.
محمد مهدی اسماعیلی در گفت‌وگو با ایرنا درباره خبرنگاران جامانده از فهرست نام‌نویسی شده مسکن خبرنگاران، اظهار داشت: در جلسه مشترک با معاون وزارت راه و شهرسازی که به منظور حل مسأله‌ای در این راستا برگزار کردیم مشکل موجود مرتفع شد.
عضو کابینه دولت سیزدهم گفت: البته من گفتم جلسه را رسانه‌ای نکنند چون دستور رئیس‌جمهوری این است که ما از اقدامات بگوییم نه از کارهایی که می‌خواهیم انجام دهیم. منتظریم تا اقدامات به نتیجه روشنی برسد و پس از آن خبر را منعکس کنیم اما وقتی این موضوع رسانه‌ای شد در این خصوص توضیحاتی را به اطلاع خبرنگاران می‌رسانم. اسماعیلی به سفر اخیر خود به مشهد مقدس هم اشاره کرد و گفت: در حاشیه برخی برنامه‌هایی که در این شهر داشتیم دوستانی که بیشتر همکاران صداوسیما بودند این سؤال را مطرح می‌کردند.
 وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: هر کاری را در حوزه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام می‌دهیم برای اهالی فرهنگ، هنر و رسانه است لذا در این مسیر از هیچ تلاشی دریغ نخواهیم کرد.
اسماعیلی درعین حال تصریح کرد: همه همکاران رسانه‌ای ما شاید به دلایلی وابستگی‌هایی به سازمان‌های دیگر داشته باشند، ولی ما هیچ تبعیضی را در زمینه واگذاری مسکن به خبرنگاران قائل نبوده و نخواهیم بود از این‌رو در مورد همه چه کسانی‌که در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و یا زیر مجموعه‌های آن و چه کسانی که خارج از وزارتخانه و تحت حمایت نهادهای دیگر فعالیت می‌کنند، تأکید داشتیم هیچ صاحب حقی در این زمینه از قلم نیفتد.
ممکن است بخشی از همکاران رسانه‌ای به‌دلیل وابستگی‌های سازمانی یکسری تسهیلات را دریافت کنند که طبیعی است اولویت با کسانی است که این تسهیلات را دریافت نکرده‌اند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مجدداً یادآور شد: برای همه همکاران رسانه‌ای بویژه خبرنگاران چه ذیل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشند و چه نباشند در موارد لزوم ما این فضا را فراهم خواهیم کرد.
اسماعیلی تأکید کرد: من خواهش کردم دوستان بررسی مجدد داشته باشند تا هیچ صاحب حقی از قلم نیفتد. تلاش ما با وزارت راه و شهرسازی بر این است که تمامی خبرنگاران صاحب حق و واجد شرایط بتوانند از تسهیلات دریافت مسکن بهره‌مند شوند.

برش
ضرورت حمایت از گنجینه تاریخ سینمای کشور

وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی به همراه محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی، سید محمود اسلامی معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سید مجید پوراحمدی مشاور وزیر و مدیرعامل صندوق اعتباری هنر عصر جمعه نهم مهرماه از موزه سینمای ایران و فیلمخانه ملی ایران بازدید کردند.
در این دیدار محمدمهدی اسماعیلی پس از بازدید از موزه سینما گفت: سینمای ایران بخشی از هویت ملی ما است و خاطرات مشترک زیادی با سینما و تلویزیون داریم، به همین دلیل در ابتدای کار باید مروری بر آنچه داشته ایم، می‌کردیم و برای ما که می‌خواهیم فعالیت‌های توسعه‌ای در سینمای ایران انجام دهیم، شناخت عمیق تری لازم بود به‌همین دلیل در اولین روز کاری رئیس سازمان سینمایی از این دو مجموعه تاریخی- موزه سینما و فیلمخانه ملی- بازدید کردیم.
اسماعیلی موزه سینما را مجموعه افتخارآمیزی دانست و اظهار کرد: می‌توانیم بخش‌های دیگری را در آن ایجاد، تکمیل و مورد بهره‌برداری قرار دهیم. بیش از یک سده‌ای که از ورود سینما به ایران می‌گذرد، بویژه دوره 70 سال اخیر بخشی از حافظه تاریخی ما مجموعه‌هایی است که امروز در موزه سینما وجود دارد یا باید به این مکان منتقل شود و اگر در حفظ این گنجینه و تکمیل آن دقت نکنیم ممکن است آسیبی وارد شود که بعدها تأسف بخوریم. بازدید از این مجموعه شوق ما را بیشتر کرد تا آن را بهتر مورد بهره‌برداری قرار دهیم.
او یادآور شد: موزه سینما باید شناسنامه و گنجینه تاریخ سینمای کشور باشد.
زنده نگه داشتن و توجه به میراث ارجمند سینما و دستاوردهای ماندگار آن مستلزم شناخت و شناساندن این میراث گرانقدر به اعضای جامعه، بخصوص نسل جوان و نوجوان کشور است و این جایگاه به مثابه پل ارتباطی جامعه با سینماگران و هنرمندان به شمار می‌آید و باید از این جایگاه برای معرفی ظرفیت‌ها و زیبایی‌های سینما به جامعه و حتی اقشار و گروه‌های غیرسینمایی بیشترین بهره را برد. باید از همه ظرفیت‌های موزه در راستای رشد و بالندگی و اعتلای سینما استفاده کنیم.
 اسماعیلی درباره گفت‌و‌گوهای تاریخ شفاهی موزه سینما نیز گفت: سابقه کار در حوزه اسنادی دارم و مدتی معاون مرکز اسناد تاریخی بودم و بخشی از کارمان تاریخ شفاهی بوده است؛ ضبط و حفظ خاطرات کسانی که در حوزه انقلاب اسلامی نقش آفرین بودند. در حوزه سینما هم نیازمند تاریخ شفاهی هنرمندان هستیم که خوشبختانه در موزه سینما این کار شروع شده است.
 وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: هر جایی که بتوانیم نگاه‌ها و خاطرات پیشکسوتان سینما را ضبط و حفظ کنیم اتفاقات خوبی به همراه خواهد داشت و گنجینه قابل استفاده‌ای خواهد بود.
 اسماعیلی درباره مهم‌ترین اولویت خود در سینما نیز گفت: آقای خزاعی از دوستان قدیم من بودند که این مسئولیت را به او واگذار کردیم زیرا هم اهالی سینما نسبت به ایشان نگاه مثبتی دارند و هم خود او شناخت خوبی نسبت به سینما دارد و برنامه‌ای که ارائه دادند و ما با هم به تفاهم رسیدیم به‌عنوان برنامه تحولی در سینمای ایران است تا بر اساس این برنامه بتوانیم از همه ظرفیت‌های اهالی هنر در سطح کشور در حوزه‌های مختلف سینما بهره‌مند شویم.
باید عقب افتادگی‌هایمان در تولید آثار فاخر سینمایی را با حمایت و پشتیبانی جدی مجموعه دولت و شخص آقای رئیس‌جمهوری جبران کنیم.پس از بازدید محمدمهدی اسماعیلی و محمد خزاعی از بخش‌های مختلف موزه سینمای ایران، فیلمخانه ملی ایران و بخش‌های نیمه تمام آن، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار امیدواری کرد که با اختصاص اعتبار لازم علاوه بر اتمام بخش‌های باقیمانده، تجهیزات مورد نیاز تأمین شده و از گنجینه سینمای ایران به شیوه استاندارد محافظت شود.