8 شهرستان سیستان و بلوچستان در پنجه ویرانگر «شاهین»

شیما جهانبخش
خبرنگار
چشم طوفان حاره‌ای «شاهین» حالا به جنوب سواحل سیستان و بلوچستان رسیده و سواحل این استان از کنارک تا خلیج گواتر را تحت تأثیر خود قرار داده است. هرچند مسئولان استانی در جلسات مدیریت بحران، از آمادگی کامل خود برای مقابله با این پدیده طبیعی نادر خبر داده‌اند اما با توجه به تجربه‌های گذشته، وقوع خسارت‌های گسترده در مناطق ساحلی دور از انتظار نیست.
 به‌گفته«حسین مدرس خیابانی» استاندار سیستان و بلوچستان پس از هشدار طوفان حاره‌ای از سوی سازمان هواشناسی، ستاد بحران تشکیل و همه دستگاه‌های امدادرسانی، مدیران دستگاه‌های اجرایی، فرمانداران و نیروهای مسلح به حال آماده‌باش درآمدند اما تجربه‌های گذشته ثابت کرده به علت کمبود امکانات لجستیک بخصوص در مناطق جنوبی سیستان و بلوچستان همیشه خسارت‌های طوفان در این استان زیاد است. از این‌رو ضروری است مسئولان کشوری نسبت به رفع کمبود‌ها در این استان اقدامات ویژه‌ای را در نظر بگیرند.


آمادگی دستگا‌ه های امدادرسانی در سیستان و بلوچستان
استاندار سیستان و بلوچستان با اعلام اینکه در صورت بروز خسارت‌های احتمالی همه دستگاه‌های استان آماده امدادرسانی هستند به «ایران» گفت: امیدواریم بر اساس پیش‌بینی‌های هواشناسی، تداخل طوفان‌های تابستانی منطقه سیستان از اثرات تخریبی طوفان «شاهین» در شهرستان‌های جنوبی استان بکاهد، اما لازم است همه دستگاه‌های اجرایی و ستاد بحران استان برای برخورد با بدبینانه‌ترین شرایط جوی آماده باشند.
البته اقدامات لازم انجام شده و اعضای ستاد بحران استان هم در چابهار مستقر شده‌اند و تمام شناورهای صیادی به ساحل و اسکله‌ها منتقل شده‌اند. همچنین دستور لازم برای انتقال کالاهای اساسی از کشتی‌ها به انبارهای ذخیره داده شد.
وی با اشاره به تقویت انبارهای هلال احمر و آماده‌باش تمامی ماشین‌آلات سنگین راهداری اظهار داشت: براساس اعلام سازمان هواشناسی، طوفان حاره‌ای 8 شهرستان چابهار، کنارک، زرآباد، سرباز، قصرقند، راسک، نیکشهر و دشتیاری را تحت تأثیر قرار می‌دهد. از این‌رو تمام مدارس که به‌صورت حضوری دایر بوده‌اند و پارک‌های ساحلی جنوب استان  تعطیل شده و اطلاع‌رسانی گسترده نسبت به رعایت اصول ایمنی از سوی مردم انجام شده است، البته مدارس همچنان از بستر سامانه شاد به فعالیت خود ادامه می‌دهند.
مدرس خیابانی ادامه داد: بر اساس تصمیمات ستاد پیشگیری همه ادارات و دستگاه‌های اجرایی شهرستان چابهار بجز ادارات خدمات‌رسان مانند آب و فاضلاب، برق، آتش‌نشانی، هلال احمر و بیمارستان هم تعطیل شده‌اند.
وی اظهار داشت: بلافاصله پس از هشدار هواشناسی مبنی بر بروز طوفان حاره‌ای، ستاد بحران سیستان و بلوچستان تشکیل شد و تمامی دستگاه‌های امدادرسانی، مدیران دستگاه‌های اجرایی، فرمانداران و نیروهای مسلح به حال آماده باش درآمدند.
مردم به هشدار‌ها توجه کافی داشته باشند
«علیرضا شهرکی»، مدیرکل مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان هم در این خصوص به «ایران» گفت: آمادگی لازم برای مواجهه با هرگونه رخدادی پیش‌بینی شده و تمامی دستگاه‌های امداد‌رسانی در منطقه مستقر شده‌اند البته مردم نیز باید به هشدار‌ها مبنی بر عدم تردد در نوارساحلی توجه کافی داشته باشند.
 مدیرکل دفتر ستاد مدیریت بحران با اشاره به اینکه تا اواخر امروز (یکشنبه) این طوفان از منطقه ما خارج خواهد شد، گفت: دشتیاری، زرآباد، کنارک و چابهار مهم‌ترین شهرستان‌های ساحلی در معرض خطر هستند اما چون طوفان دارای دامنه‌ای تا ۱۰۰ کیلومتری ساحل است شهرستان‌های قصرقند، فنوج، سرباز و راسک را هم تحت تأثیر قرار خواهد داد.
کلاس‌های درسی چابهار غیر حضوری شد
وی در خصوص روند فعالیت آموزشی مدارس نیز گفت: موضوع تعطیلی مدارس صحت ندارد بلکه اعلام شده که تداوم آموزش از درگاه مجازی و سامانه شاد است، ادارات نیز خدمات حضوری به مردم ارائه نخواهند داد اما پرسنل دستگاه‌ها در محل خدمت به‌صورت کشیک حضور دارند و در راستای کمک به مردم، آماده‌باش هستند.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری با اشاره به اعلام آمادگی کامل ارگان‌های سپاه، ارتش، نیروی انتظامی، دریابانی و نیروی دریایی در ساحل و دریا، بیان کرد: این نهاد‌ها که اعضای ستاد مدیریت بحران هستند اعلام آمادگی در صورت نیاز کرده‌اند، سپاه به غیر از امکانات لجستیکی، امکانات درمانی را آماده به کار کرده تا در صورت نیاز به پشتیبانی بهداشتی در مناطق اقدام کند.
تخلیه روستاهای در معرض سیل
شهرکی، تخلیه روستاهای در معرض سیل و طوفان را یکی از برنامه‌های ستاد مدیریت بحران اعلام کرد وگفت: با توجه به شناخت فرمانداران نسبت به شرایط روستا‌ها این دستور  توسط آنان تنظیم و در خصوص آن اقدام می‌شود. همچنین به مردم اعلام کردیم قبل از شروع طوفان نان و مایحتاج ضروری را تهیه کنند تا در 2 روز آینده دچار مشکل نشوند.
 طوفان حاره‌ای از استان خارج می‌شود
«علی ملاشاهی»، رئیس گروه پیش‌بینی و هشدار اداره کل هواشناسی سیستان و بلوچستان هم اظهار داشت: سامانه کم فشار حاره‌ای که جمعه گذشته استان را تحت تأثیر قرار داده ، روز گذشته به چرخند حاره‌ای تبدیل شده و بر اساس نقشه‌های هواشناسی تا پایان امروز از استان خارج می‌شود.
وی با تأکید بر اینکه چشم طوفان به نزدیک بندر گواتر رسیده است، ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود چرخند شاهین در ساعات آینده قدرتمند‌تر شود و بیشینه سرعت باد آن در فرا ساحل به ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت نیز برسد.
امواج 4 متری در سواحل جنوب شرق کشور
ملاشاهی با بیان اینکه تقویت چرخند به معنی افزایش آثار و پیامدهای آن است، گفت: به‌نظر می‌رسد ارتفاع امواج ناشی از شاهین در سواحل جنوب شرق کشور به حدود ۴ متر یعنی بالاتر از سقف یک خانه یک طبقه برسد. به همین جهت ضروری است شناورهای دریایی از سواحل خارج و به جای امن منتقل شوند.
 این مقام مسئول ادامه داد: از دیروز تاکنون زبانه‌های طوفان موجب وقوع بارش در حدود ۲۰ ایستگاه هواشناسی و باران‌سنجی استان شده است. تاکنون بیشینه بارش‌ها با مقدار ۴۴ میلیمتر از بندر «بریس» گزارش شده است و پس از آن از ایستگاه‌های «بل ریمدان» و «نگور» در جنوب استان ۲۶.۵، «باهوکلات» دشتیاری ۱۸، «کمبل سلیمان» چابهار ۱۳ و شهر چابهار ۱۱ میلیمتر گزارش شده است.
رئیس گروه پیش‌بینی و هشدار اداره کل هواشناسی سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: امیدواریم با تقویت جریانات شمالی و وزش بادهای ۱۲۰ روزه، هسته اصلی طوفان منحرف شود تا مخاطرات ناشی از این پدیده اقیانوسی به حداقل برسد.