پازل مبهم ادغام با حضور 3 موسسه اعتباری

حسین بردبار: روز گذشته بازار خبرها درباره ادغام برخی موسسات مالی داغ بود. موسسه کوثر با تایید مذاکرات درباره ادغام این موسسه با برخی موسسات دیگر، تصمیم گیری نهایی را منوط به نظر بانک مرکزی دانست. بانک مهر اقتصاد نیز ضمن تکذیب هرگونه برنامه ریزی در خصوص ادغام، شروطی را برای پذیرش ادغام مطرح کرد. از سوی دیگر برخی خبرها  حاکی از تجمع برخی سپرده گذاران موسسه اعتباری ثامن (ثامن الائمه) در برابر شعب این موسسه است.
رئیس هیئت مدیره موسسه ثامن: مردم نگران سپرده های خود نباشند
رئیس هیئت مدیره موسسه اعتباری ثامن به مردم اطمینان داد که نگران سپرده های خود در این موسسه نباشند، زیرا هرگونه تصمیم درباره ادغام و تغییر در ساختار آن با نظر بانک مرکزی انجام می شود. عیسی رضایی در گفت و گو با ایرنا گفت: توصیه من به سپرده گذاران، حفظ آرامش است و هیچ جای نگرانی در تامین نقدینگی مورد نیاز مردم نیست. وی تاکید کرد: نقدینگی مورد نیاز مردم تامین است و مشکلی در این زمینه وجود ندارد. رئیس هیئت مدیره موسسه اعتباری ثامن افزود: در صورت موافقت بانک مرکزی برای ادغام این موسسه، همه سپرده های مردم حفظ می شود و تنها مشتریان برای صدور کارت های جدید به شعب مراجعه خواهند کرد.باوجود ازدحام سپرده گذاران دربرخی از شعب موسسه اعتباری ثامن ، گزارش میدانی خراسان  حاکی از تلاش مدیران این شعب برای حفظ آرامش و خونسردی مردم و پرداخت مبالغ خرد به برخی از مراجعان است، البته با پی گیری بیشتر گزارشگر خراسان مشخص شد پرداخت مبالغ کلان وبیش از ده میلیون تومان درحال حاضر امکان پذیر نیست و برخی از مدیران شعب آن را منوط به ایجاد آرامش و برطرف شدن ازدحام درون شعب می دانستند.
آرامش دربانک مهر اقتصاد


شایعه ادغام موسسه ثامن در بانک مهر اقتصاد موجب می شود که سری به شعب این بانک نیز بزنیم  که درنتیجه به یکی از شعب تقریبا بزرگ این بانک درخیابان شهید بهشتی تهران می رویم. حضور مراجعان نسبت به روزهای گذشته اندکی بیشتر شده است اما آرامش کاملی درآن حکم فرماست. اندکی می گذرد و یک مشتری سراسیمه به داخل شعبه می آید و از احتمال ادغام این بانک درموسسه ثامن از یکی از متصدیان شعبه می پرسد که متصدی مربوطه موضوع را رد می کند و می گوید که بانک مهر اقتصاد مجوز از بانک مرکزی دارد و برای پرداخت سپرده های مشتریان هیچ مشکلی ندارد. جلوتر می رویم و درباره برداشت سپرده های دارای مبالغ کلان از متصدی بانکی مربوطه می پرسیم که پاسخ می دهد، هر زمان سپرده را بخواهید چک آن دروجه شما یا چک تضمینی دروجه هرکس دیگری که بخواهید صادرمی شود.
بانک مهر اقتصاد، از تکذیب تا شرط برای ادغام
معاون بانک مالی و اعتباری مهر اقتصاد تاکید کرد: ادغام بانک مهر اقتصاد را تکذیب می‌کنم. به گزارش فارس، جواد حاجی مزدارانی در یک نشست خبری ضمن تکذیب هرگونه برنامه ریزی برای ادغام این بانک، در پاسخ به این سوال که در صورت پیشنهاد بانک مرکزی به بانک مهر اقتصاد برای ادغام با بانک یا موسسه ای دیگر، بانک این پیشنهاد را می پذیرد، گفت: هیچ مذاکره‌ای با ما در این باره نشده و سهامداران بانک چنین برنامه‌ای ندارند، مگر اینکه حکم حکومتی داده شود که در آن صورت ما تابع آن خواهیم بود. حاجی مرزدارانی با تاکید بر اینکه بانک مهر اقتصاد متعلق به بنیاد تعاون بسیج است و شریکی ندارد، افزود: بحث ادغام بانک‌ها سیاست کلی نظام است و ما هم معتقدیم این تعداد بانک به نفع اقتصاد کشور نیست.
گمانه زنی اقتصاد نیوز از تشکیل بزرگترین بانک خصوصی
درهمین حال سایت خبری اقتصادنیوزدر گزارشی نوشت: «در متن اطلاعیه موسسه اعتباری کوثر خبر ادغام صراحتا تکذیب نشده و حتی از انجام مذاکرات در این زمینه خبر داده است اما روابط عمومی بانک مهر اقتصاد صراحتا این ادغام را تکذیب کرده و گفته که این شایعات را روابط عمومی دو موسسه فوق اعلام کرده‌اند. به هر حال دو موسسه فوق در حالی دو اطلاعیه متفاوت منتشر کرده‌اند که موسسه اعتباری ثامن سکوت اختیار کرده است.» اقتصاد نیوز می افزاید :«شاید محتمل‌ترین گزینه نیز همین موسسه باشد که قرار است تحت کفالت موسسه اعتباری کوثر قرار گیرد. فعلا این شایعه جدی ترین پیش بینی است تا ادغام برخی بانک‌های دیگر که منابع آگاه از آن خبر می‌دهند. اگر ادغام سه بانک و موسسه قطعی شود و با احتساب 351 شعبه موسسه اعتباری کوثر، 730 شعبه بانک مهر اقتصاد و 600 شعبه موسسه اعتباری ثامن، بانکی با یک هزار و 681 شعبه تشکیل می‌شود. این بانک بزرگ در این حجم از شعب قابل‌مقایسه با هیچ بانک خصوصی نخواهد بود و در میان بانک‌های خصوصی شده هم می‌توان آن را هم‌ردیف با بانک‌هایی مانند ملت و تجارت دانست.»