قوچان نژاد: نمی توان ایران را با آلمان مقایسه کرد!

می‌گویم‌ گوچی یا قوچی، ‌می‌خندد و جواب می‌دهد: «فرقی نمی‌کند.»‌ هر‌چه دوست دارید بگویید. ‌تمام سوال‌هایی که برایش کمی جذاب است را با لبخند پاسخ می‌دهد. پسر دوست‌داشتنی فوتبال ایران که خیلی زود در دل هواداران فوتبال جا باز کرده است. رضا قوچان‌نژاد، مهاجم تیم ملی ایران از همان بازیکنانی است که خیلی‌‌ها می‌گفتند ‌کی‌روش اشتباه می‌‌کند او را به تیم ملی دعوت می‌کند اما هر بار که به میدان آمد و هر بار که درخشید، صدای کف زدن‌های منتقدانش به گوش رسید. بازیکنی که در فوتبال باشگاهی ایران حضور نداشت تا بدرخشد اما آنقدر در لیگ‌های اروپایی خوب بود که به جمع مردان اصلی ‌کی‌روش رسید. رضا قوچان‌نژاد پس از بازی تیم ملی ایران مقابل ازبکستان که دومین صعود پیاپی به ‌‌جام‌جهانی را برای خودش و ایرانیان به همراه داشت در گفت‌وگو با خراسان ورزشی از خودش، باشگاهش و آینده فوتبالی‌اش نکته‌‌هایی را گفت. متن کامل گفت‌وگو با فوتبالیست با شخصیت و محجوب تیم ملی ایران را در ‌پی می‌خوانید.
 بابت صعود مجدد به جام‌جهانی تبریک می‌گویم.
ممنونم. ‌من هم به شما و تمام ایرانی‌های عزیز که به خاطر صعود به جام‌جهانی خوشحال هستند، تبریک می‌گویم.
 البته این بار گل صعود به جام‌جهانی را سردار آزمون و مهدی طارمی زدند.


همینطور است. ‌گل‌های قشنگی هم زدند. ‌به‌ هر حال فوتبال یک بازی تیمی است و هر بازیکنی گلزنی کند، هم‌تیمی‌‌‌هایش خوشحال می‌شوند. من هم مثل تمام ایرانی‌‌ها از گل‌هایی که سردار و مهدی زدند خوشحالم.
 دوست داشتی بیشتر بازی می‌کردی؟
مهم نظر آقای ‌کی‌روش است. ‌ایشان بهترین تصمیم را برای تیم می‌گیرند و شما دیدید که با مربیگری آقای‌ ‌کی‌روش خیلی وقت است که نباخته‌ایم؛ حتی گل هم نخوردیم. آقای ‌کی‌روش برای هر بازی برنامه‌هایی دارند و من هم تابع تصمیم کادر فنی هستم.
 درباره 2 بازی باقی‌مانده تیم ملی چه نظری داری؟
باید به همان 2 بازی هم نگاه ویژه کرد. با این‌که صعودمان قطعی شده اما نیاز داریم که از این بازی‌‌ها سربلند بیرون بیاییم. به جام‌جهانی رفته‌ایم و تازه کارمان شروع شده است.
 می‌خواهیم به گذشته برگردیم. فکر می‌کردی بتوانی با پیراهن تیم ملی ایران 2 بار جشن صعود بگیری؟
راستش هیچ‌چیز در زندگی قابل پیش‌بینی نیست. من خیلی شانس آوردم که مربی تیم ملی آقای کی‌روش شد. ‌او بازی تمام ایرانی‌‌ها را می‌دید چون می‌دانست هر ‌کس خون ایرانی دارد، می‌تواند به تیم ملی و کشورش خدمت کند. ‌من تلاش می‌کردم تا این پیراهن را بر تن کنم. می‌دانستم کار خیلی خیلی سختی در پیش دارم اما خوشبختانه این اتفاق افتاد و من توانستم به تیم ملی ایران دعوت شوم. صعود دوباره به جام‌جهانی کار بزرگی است که هیچ‌وقت در تاریخ فوتبال ایران نیفتاده بود. ‌الان هم مثل همه خوشحالم که تیم ملی ایران دوباره می‌تواند در بین تیم‌های پر‌‌قدرت و صاحب‌سبک قرار بگیرد. خیلی از کشورها را در همین آسیا می‌بینید که هزینه می‌کنند تا تنها به جام‌جهانی برسند چون همه خیلی خوب می‌دانند که بازی در جام‌جهانی چه امتیازهایی برای آن کشور دارد.
 به نظرت واقعا حق ایران حضور در صدر تیم‌های آسیایی است؟
از لحاظ فنی که به نظرم همینطور است. البته نباید فراموش کنیم که سرمایه‌گذاری‌های خیلی بزرگی در این زمینه در ‌حال انجام است و همین هم باعث می‌شود تا تیم‌‌ها روز به روز به هم نزدیک شوند. به نظرم باید از لحاظ زمین تمرین و مسائل این‌چنینی خیلی بیشتر به تیم ملی توجه شود. نمی‌توانیم خودمان را با آلمان مقایسه کنیم اما می‌دانیم که برای ماندن در‌ رتبه اول آسیا باید هر‌چه زودتر امکاناتمان را هم درجه یک کنیم.
 سال‌‌ها در اروپا حضور داشتی، فکر می‌کنی برای مقابله با تیم‌های ملی آن‌ها چه شیوه‌ای باید اتخاذ کرد؟
آن‌ها خیلی حرفه‌ای به ورزش فوتبال نگاه ‌کرده و زیر‌ساخت آن را هم فراهم می‌کنند. ‌ببینید، مثلا یک تیم باشگاهی حتما یک ورزشگاه و زمین چمن مناسب دارد و دیگر نیازی ندارد که برای داشتن زمین چمن به جاهای مختلف برود. ‌من فکر می‌کنم اگر همه بخواهند می‌توانیم خیلی خوب به سطح آن‌ها با یک برنامه درست برسیم ‌اما زمان می‌خواهد و امکانات.
 ایرانی‌‌ها از حالا منتظر صعود تیم ملی به مرحله بعدی هستند، ‌در این باره چه نظری داری؟
کار آسانی نیست. همانطور که گفتم خیلی‌‌ها پول خرج می‌کنند تا فقط به جام‌جهانی بروند و بازی کنند. کار بزرگی است که بخواهیم به مرحله بعدی صعود کنیم.
 یعنی فکر می‌کنی نرسیم؟
من نگفتم نمی‌توانیم بالا برویم. ‌اتفاقا توانسته‌‌ایم در همین مدت کارهایی کنیم که خیلی‌‌ها باور نمی‌کردند. ‌الان هم به نظرم می‌توانیم با یک برنامه‌ریزی درست‌ به هدفی که داریم، برسیم‌. مطمئن باشید کادر‌ فنی برنامه‌های لازم را پیاده می‌کنند تا بتوانیم‌ در رقابت‌های‌ جام‌جهانی‌ به مرحله بعدی برسیم.
 فکر می‌کنی مسافر جام‌جهانی شوی؟
همه چیز بستگی به نظر کادر فنی دارد.
 کار کردن با ‌کی‌روش چطور است؟
فوق‌العاده. برای همه‌چیز برنامه دارد. می‌دانیم در زمین باید چه کار کنیم. آنقدر منظم و درست کارها را پیش می‌برد که در‌صد نرسیدن به هدف تقریبا صفر می‌شود. ‌می‌دانیم اگر کاری که او می‌خواهد را انجام دهیم، می‌توانیم به جاهای خیلی خوب هم برسیم. ‌فکر می‌کنم مردم ایران هم به خوبی متوجه می‌شوند که از زمانی که ایشان به تیم ملی آمده، تفاوت‌هایی به وجود آمده است.
 رویایت گل زدن در جام‌جهانی است؟
این را که هر مهاجمی دوست دارد. ‌انگیزه بازی در این بازی‌‌ها خیلی زیاد است و هیچ کس هم بدش نمی‌آید که بتواند در جام‌جهانی گلزنی کند و راستش با تمام وجودم دوست دارم تیم ملی نتیجه بگیرد و فکر این نیستم که به طور فردی و تنهایی کاری کنم.
 از حضور در هیرنوین راضی هستی؟
فصل خیلی خوبی را داشتم و فکر می‌کنم یکی از بهترین سال‌های حضورم در اروپا بود. ‌خیلی تلاش کردم و نتایج خوبی هم گرفتیم اما در بعضی از بازی‌‌ها شانس نیاوردیم و نتیجه را در ثانیه‌های پایانی واگذار کردیم.
 با آقای گلی هم فاصله چندانی نداشتی.
حیف شد. ‌دوست داشتم هم تیمم موفق شود و هم آقای گل رقابت‌ها‌‌ شوم. تلاش زیادی داشتم اما این اتفاق نیفتاد. ‌امیدوارم در فصل‌های بعدی بتوانم آقای گل یکی از معتبرترین و باارزش‌‌‌ترین لیگ‌ها بشوم.
 فصل آینده هم در هیرنوین هستی؟
شرایط خوبی در این باشگاه دارم و امیدوارم بتوانم بهترین تصمیم‌ را برای آینده فوتبالی‌ام بگیرم. لیگ هلند بسیار خوب است و بازی‌های باشگاهی‌اش سرعت بالایی دارد.
 گلزنی در تیم ملی بهتر است یا باشگاه؟
‌برای مهاجم گلزنی همیشه مهم است و فرقی نمی‌کند در چه تیمی باشد. ‌باید تمام تلاشش را انجام دهد ‌اما طبیعی است که گلزنی برای من با پیراهن تیم ملی ایران مزه دیگری دارد.
 فکر می‌کردی در تیم ملی اینقدر محبوب شوی؟
مردم ایران همیشه به من لطف دارند. ‌در هلند و انگلیس هم که بودم آن‌ها برایم سنگ‌تمام می‌گذاشتند. حال و روز خوشی را با آن‌ها دارم. ‌آنقدر به من محبت دارند که امیدوارم واقعا لطفشان را کمی جبران کنم. ‌هموطنانم را با تمام وجود دوست دارم.
 هنوز هم ساز می‌زنی؟
از بچگی می‌زنم و کار مورد علاقه‌ام همین است. صدای موسیقی را‌ خیلی دوست دارم، صدای ویولن واقعا آرام‌بخش است. ‌احساس خوبی پیدا می‌کنم و وقتی از برخی چیزها کلافه می‌شوم، یکی از مسائلی که آرامم می‌کند صدای ساز است؛ ‌حالا چه بزنم و چه بشنوم.
 آرزویت برای مردم ایران چیست؟
سلامتی و سلامتی و سلامتی! بالاتر از این چیزی نیست و امید‌و‌ارم همیشه حالشان خوب باشد و اتفاقات و کارهای خوبی در زندگی‌شان بیفتد. محبت‌ و احساسات ایرانی‌‌ها بی‌نظیر است و خوشحالم یکی از همین ایرانی‌هایم. ‌همه کار می‌کنم تا هموطنانم را شاد کنم و باعث خوشحالی آن‌ها شوم.