غافلگیری جهانی از حمله موشکی سپاه به مقرداعش در « دیر الزور» سوریه تنبیه تروریست‌ها

همدلی| در پی دو اقدام تروریستی داعش در 17 خرداد در مجلس شورای اسلامی و حرم بنیانگذار انقلاب اسلامی، که منجر به شهادت 17نفر و زخمی شدن 56 نفر از هموطنانمان شد، سپاه پاسداران طی بیانیه ای اعلام کرد که «انتقام می‌گیریم». دربخشی از بیانیه آمده بود: « سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ثابت کرده است ریخته شدن هیچ خون پاکی را بدون انتقام نمی‌گذارد و همان‌طور که امروز نیز با کمک نیروی انتظامی تمامی این تروریست‌ها را به هلاکت رساند، به ملت ایران اطمینان می‌دهد برای صیانت از امنیت ملی کشور و حفاظت از جان مردم عزیز لحظه‌ای درنگ نخواهد
کرد.»
سپاه پاسداران همانطور که وعده داده بود، شنبه شب، در پاسخی شدید به مقر فرماندهی و مراکز تجمع و پشتیبانی تروریست‌های تکفیری در دیرالزور سوریه با هدف مجازات عاملان جنایت تروریستی اخیر تهران حمله کرد و پایگاه‌های آنها را منهدم ساخت. سپاه پاسداران با این حمله موشکی به فاصله حدود 260ساعت از حمله تروریستی داعش در تهران، با شلیک ۶موشک از کردستان و کرمانشاه، مقرهای فرماندهی و مراکز تسلیحاتی داعش در دیرالزور را منهدم کرد. شلیک ۶فروند موشک بالستیک و موشک نقطه‌زن ذوالفقار به مقر داعش، بدون اطلاع تمامی حساسه‌ها و رصد‌های دشمنان فرامنطقه‌ای در حوالی مرزهای ایران صورت گرفت و عنصر «غافلگیری» را در اوج خود به نمایش گذاشت.
فرمانده نیروی هوافضای سپاه گفت: موشک‌ها از ایران شلیک شد و بر فراز عراق عبور کرد و در سوریه فرود آمد و توسط هواپیماهای بدون سرنشینی که از اطراف دمشق به پرواز درآمده بود بر فراز دیرالزور اصابت‌ها را به صورت همزمان برای ما در ایران مخابره می‌کرد. ‌


در اطلاعیه‌ای که سپاه پاسداران پس از این حمله منتشر کرد، آن را «تنبیه تروریست‌ها» خواند. سپاه در تشریح این عملیات نوشته است:«در این عملیات تعدادی موشک میان برد زمین به زمین از پایگاه‌های موشکی نیروی هوافضای سپاه در استان‌های کرمانشاه و کردستان، تروریست‌های تکفیری را هدف ضربات مهلک و کوبنده قرار داد. گزارش‌های دریافتی حکایت از هلاکت تعداد زیادی از تروریست‌های تکفیری و انهدام تجهیزات، سامانه‌ها و سلاح‌های آنان دارد. در ادامه بیانیه سپاه آمده است:«پیام این اقدام انقلابی و مجازات‌گونه کاملا روشن است؛ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به تروریست‌های تکفیری و حامیان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای آنان هشدار می‌دهد، در صورت تکرار اقدامات پلید و شیطانی علیه ملت ایران، خشم انقلابی و شعله‌های آتش انتقام پاسداران انقلاب، عاملین و مسببان آن را در بر خواهد گرفت و جنایتکاران را به جهنم رهنمون می‌سازد.»در پایان این بیانیه آمده است:«به ملّت عظیم الشان ایران اسلامی اطمینان داده می شود، پاسداران انقلاب به فضل الهی و با همراهی و مشارکت سایر نیروهای نظامی، انتظامی، اطلاعاتی و امنیتی کشور برای صیانت از امنیت ملی و شکست فتنه‌ها و پدیده‌های ضد امنیتی، از هیچ تلاشی فروگذار نکرده و اقدامات متناسب را در دستور کار قرار خواهند داد.»این حمله غافلگیرانه که موجی از تعجب را برانگیخت در صدر خبرهای روز گذشته قرار گرفت و کنجکاوی‌ها برای نحوه انجام این عملیات را افزایش داد .موضوعی که سبب شد تا فرمانده نیروی هوافضای سپاه جزئیات ان را تشریح کند.
سردار امیرعلی حاجی‌زاده در تشریح شلیک موشک‌های بالستیک سپاه به مقر داعش در دیرالزور سوریه گفت: اگر تروریست‌ها به شرارت ادامه دهند نتیجه پرهزینه‌ای برایشان رقم خواهد خورد.
وی تاکید کرد:‌ در اطراف دیرالزور پایگاه‌های فرماندهی، مراکز ساخت و تولید خودروهای انتحاری و مراکز تجمع آنها توسط موشک‌های میانبرد مورد هدف قرار گرفت. دشمنان باید بدانند تهران، لندن و پاریس نیست و این یک کار کوچکی بود که انجام شد و اگر دست از پا خطا کنند ضربات مهلک‌تر بر سر آنها فرود خواهد آمد.
حاجی‌زاده همچنین تاکید کرد: تمام موشک‌ها دقیقا به محل مورد نظر اصابت کرد. وی افزود: شناسایی و احاطه اطلاعاتی این تروریست‌ها به خودی خود یک دنیا مسئله است و شلیک این موشک‌ها از فاصله 700 کیلومتری و نشاندن روی یک ساختمان کوچک، خودش یک پیام است و آنها می‌فهمند عیار ایرانی‌ها کجاست.
فرمانده نیروی هوافضای سپاه ادامه داد: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به تبعیت از فرماندهی معظم کل قوا این عزم و اراده محکم برای دفاع از نظام را به صورت کامل دارد و سر سوزنی هم عقب نمی‌نشیند.
برخی منابع محلی از سوریه گفتند که در اثر این حمله موشکی یکی از فرماندهان عالی‌رتبه گروه تروریستی داعش به هلاکت رسیده است.به نوشته تسنیم، گفته شده، نام این فرمانده عالی‌رتبه داعش "سعد‌الحسینی" معروف به ابوسعد است که تابعیت عربستانی داشته است.
این اقدام سپاه پاسداران از سوی مردم ،چهره‌ها و همه جناح‌های سیاسی داخلی مورد تایید و حمایت قرار گرفت. معاون اول رئیس جمهوری امنیت مردم را خط قرمز جمهوری اسلامی ایران برشمرد و با بیان اینکه ایران در مبارزه با تروریسم صادق و مقتدر است، گفت: توان موشکی ایران بازدارنده و در خدمت صلح، ثبات و امنیت منطقه
است.
اسحاق جهانگیری عصر روز دوشنبه در جلسه دیدار نمایندگان مردم استان سیستان و بلوچستان در مجلس شورای اسلامی این مطلب را بیان کرد.
معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به دو عملیات تروریستی گروه داعش در تهران این اقدامات را کور، بی هدف و ناشیانه توصیف کرد و اظهار داشت: خوشبختانه پاسخ مناسبی به گروه تروریستی داعش داده شد و جمهوری اسلامی ایران در مقابل هر حرکتی پاسخی متناسب و سنگین
خواهد داد.
محمدرضا عارف، نماینده تهران و رئیس فراکسیون امید مجلس نیز در پیامی اینستاگرامی حمله موشکی سپاه به مقر داعش را مورد تایید قرار داد و نوشت: ملت بزرگ ایران با حمایت از نیروهای نظامی و امنیتی خود اجازه تجاوز به متجاوزان را نخواهد داد. در ادامه این پیام آمده است: اقتدار نظامی جمهوری اسلامی ایران نشان از پشتوانه قوی مردمی است که جز با وحدت و همدلی خانواده انقلاب میسر و قابل دوام نیست. حمله موشکی سپاه پاسداران به مقر داعش در پاسخ به عملیات کور تروریستی این گروهک از رهگذر همین اتحاد و با هم بودن میسر شد و پاسخی بود به بدخواهان ایران اسلامی که در آرزوی ایجاد تنش و درگیری در داخل کشور ما نباشند چرا که ملت بزرگ ایران با حمایت از نیروهای نظامی و امنیتی خود اجازه تجاوز به متجاوزان را نخواهد داد.
محسن رضایی، دبیر مجمع شخیص مصلحت نظام نیز طی پیامی خطاب به فرمانده کل سپاه پاسداران نوشت: «برادر ارجمندم، سردار سرلشکر پاسدار محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی غرش موشک‌های دلیر مردان سپاه اسلام، موجی از سرور و شادمانی در قلوب ملت قهرمان ایران و کابوسی سهمگین از رعب و وحشت در دل تروریست‌ها و حامیان آنان پدید آورد.» او همچنین نوشته است: «آمریکا باید بپذیرد که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به‌عنوان سپر دفاع از حریم عزت و شرافت ملت ایران، تحریم ناپذیر است، لذا بهتر است سپاه را برای زور آزمایی برنگزیند چرا که عواقبی پشیمان کننده در پی خواهد داشت.»
محمدجواد ظریف، ویر امور خارجه کشورمان نیز در واکنش به حمله موشکی سپاه به مواضع داعش در توئیتر خود از این اقدام سپاه حمایت کرد و نوشت: «قابلیت موشکی ایران از شهروندان این کشور در راستای دفاع قانونی از خود و اقدامات مشترک در جهت مبارزه جهانی برای ریشه‌کن کردن داعش و گروه‌های افراطی حفاظت می‌کند.»
ابراهیم رئیسی، تولیت ‌آستان قدس رضوی نیز در جمع زائران و مجاوران و طلاب معتکف در مسجد گوهرشاد حرم مطهر رضوی خطاب به دشمنان گفت: اگر ناامنی را به ایران بیاورید، هیچ جایی چه سعودی و چه غیرسعودی که به مستکبران متعلق است، امن نخواهد ماند.
سکوت چند ساعته رسانه‌های عربی
اگرچه اقدام و مقابله به مثل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در برابر حمله تروریستی داعش به مجلس شورای اسلامی، در سطح منطقه و جهان واکنش‌هایی را در بر داشت. اما برخی رسانه‌های عربی به ویژه العربیه عربستان که معمولا اخبار ضدایرانی را سریعا پوشش می‌دهد، پس از حمله تلافی‌جویانه و انتقامی سپاه پاسداران، این اقدام را تا ساعت‌ها پوشش نداد، در حالی که العربیه در زمان حملات تروریستی در تهران، چندین ساعت قبل از اینکه داعش رسما مسئولیت آن حملات را برعهده بگیرد، گزارش داد که داعش این حملات را برعهده گرفته است.
انعکاس حمله موشکی سپاه در رسانه‌های جهان
همچنین خبر این حمله موشکی به مواضع تروریست‌ها به سرعت در رسانه‌های جهان منعکس شد.
سی‌ان‌ان با اشاره به شلیک شش موشک ایرانی به سوی اهداف داعش در شرق سوریه، نوشت که این حملات اولین شلیک‌ موشک‌های زمین به زمین ایران به اهدافی در خاک سوریه از ابتدای بحران در این کشور است. این شبکه به نقل از «ریک فرانکونا»، تحلیل‌گر مسائل نظامی نوشت: «انتخاب اهداف بسیار جالب است. آن‌ها می‌گویند که شلیک‌های صورت گرفته به سوی همان افرادی بوده که حملات تهران را برنامه‌ریزی کرده‌اند، اما همچنین موجب تقویت تلاش‌های کنونی ارتش سوریه می‌شود.»
آسوشیتدپرس نیز در گزارشی ویژه نوشت که سپاه پاسداران انقلاب روز یکشنبه اعلام کرد که موشک‌هایی را به سوی شرق سوریه شلیک کرده و اهداف شبه‌نظامیان داعش را در پاسخ به حملات صورت گرفته علیه پارلمان ایران و حرم (امام خمینی) در تهران هدف قرار داده است و هشدار داده است که اگر هر طرف دیگری حملاتی را علیه ایران انجام دهد، (با آن) رفتار مشابهی خواهد کرد.
گاردین نیز در گزارشی نوشت که ایران به تلافی حملات هفته گذشته به پارلمان و آرامگاه آیت‌الله خمینی که 18 قربانی برجای گذاشت، با شلیک موشک‌هایی تروریست‌ها را در شهر دیرالزور که تحت کنترل داعش است، هدف قرار داد.
اسپوتنیک هم در پی حملات موشکی سپاه، در یادداشتی نوشت: سیلی را داعش خورد تا صدایش را دیگران بشنوند. ایران با این کار خواسته این پیغام را بدهد کشوری نیست که با تهدید عقب‌نشینی کند و از این پس تهدید را با تهدید پاسخ خواهد داد.
روزنامه الاخبار لبنان نیز در گزارشی نوشت که همزمان با شدت تحولات سوریه و فضای متشنج آن و پیام‌های موشکی که رد و بدل می‌شود، نیروهای ایرانی در اقدامی بی‌سابقه مواضع داعش در دیرالزور را هدف قرار دادند. این حمله به مثابه پیام‌هایی شدیداللحن به واشنگتن بوده و در چارچوب شدت گرفتن کشمکش آمریکا و ایران در میدان سوریه جا دارد. در این میان رهبر ایران، دروغ‌های دونالد ترامپ را «تهدیدات تو خالی» علیه ایران برشمرده و تاکید کرد، کشورش به این دروغ‌ها اهمیتی نمی‌دهد.
نیویورک‌تایمز در گزارشی نوشت که حملات موشکی ایران که از فاصله قابل توجهی انجام شده است، ممکن است به منظور ارسال پیامی برای دشمنان ایران در منطقه از جمله اسرائیل و عربستان سعودی و همچنین ایالات متحده باشد - کشوری که دارای پایگاه‌های نظامی در خاورمیانه است.
رادیو بین‌الملل فرانسه هم در گزارشی با اشاره به شلیک موشک‌های ایرانی به سوی اهداف داعش در سوریه نوشت که این اولین بار است که از موشک‌های میان‌برد برای هدف قرار دادن افراطی‌ها در سوریه استفاده شده است.
شبکه الجزیره قطر نیز در گزارشی به نقل از رئیس دفتر خود در تهران نوشت که این اقدام ایران تلاشی برای ارسال این پیام است که آماده است در صورت لزوم از تمامی خطوط قرمز عبور کند.
شبکه المیادین نیز در گزارشی با پوشش لحظه‌ به لحظه از این ماجرا نوشت که نیروهای ایرانی با استفاده از موشک‌های بالستیک مقرهای گروه‌های تروریستی را در دیرالزور در شرق سوریه هدف قرار داد. این رسانه عربی همچنین به نقل از مقامات ایرانی نوشت که شلیک موشک‌ها پیامی برای آمریکایی‌ها بوده است.
الرای الیوم نیز نوشت که سپاه پاسداران این حملات موشکی علیه دیرالزور را پیامی برای تکفیری‌ها و حامیان منطقه‌ای آن‌ها دانسته و امیرعبداللهیان نیز آن را تنها یک واکنش نرم توصیف کرده است.
خبرگزاری سانای سوریه نیز در گزارشی نوشت که سازمان تروریستی داعش بر اثر ضربات موشکی که نیروهای ایرانی علیه مقرها و مراکز تجمع این گروهک در دیرالزور سوریه وارده کرده‌اند، متحمل خسارات سنگینی از نظر نیروی انسانی و امکانات شده است.
خبرگزاری «نووستی» روسیه به نقل از منابع خبری ایران اعلام کرد که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران با موشک‌های بالستیک میان برد خود به پایگاه استقرار تروریست‌ها در شرق خاک سوریه حمله کرد. به نوشته این خبرگزاری، این حمله در پاسخ به حمله تروریستی 7 ژوئن در تهران صورت گرفت.
خبرگزاری «تاس» روسیه نیز در خبری با عنوان «6 موشک سپاه پاسداران با بالاترین دقت مواضع تروریست‌ها در سوریه را نابود کرد»، به‌طور مفصل به این خبر پرداخته و نوشت: نیروی هوایی-فضایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران با استفاده از 6 موشک بالستیک دارای بالاترین دقت لازم مواضع تروریست‌ها در منطقه دیرالزور در شرق خاک سوریه را منهدم کرد.
خبرگزاری «اینترفکس» روسیه نیز به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشت: ایران از حمله موشکی به تروریست‌ها در سوریه خبر داده است. در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران اعلام شده که روز یکشنبه حملات موشکی به مواضع تروریست‌ها در شرق سوریه صورت گرفته. در این حملات از موشک‌های میان برد زمین به زمین استفاده شده است. سپاه پاسداران این حمله را پاسخ به حملات تروریستی اخیر توضیح داده که مسئولیت آن را گروه تروریستی داعش برعهده گرفته است.
روزنامه «نیزاویسیمایا گازیتا» چاپ مسکو در خبر کوتاهی به نقل از منابع خبری ایرانی نوشت: نیروهای نظامی ایران شب 18 ژوئن حمله موشکی به پایگاه تروریست‌ها در شرق سوریه انجام دادند. این حمله توسط نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران مستقر در استان‌های کردستان و کرمانشاه در غرب ایران صورت گرفت.
روزنامه ایزوستیا، دیگر روزنامه چاپ مسکو نیز در خبر کوتاهی به نقل از منابع خبری در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به حمله موشکی به پایگاه تروریست‌ها در خاک سوریه اشاره کرده و نوشته است: مقامات ایران معتقدند که دقیقا این تروریست‌ها مسئول حملات تروریستی 7 ژوئن در تهران بودند. این روزنامه می‌افزاید، هنوز اطلاعاتی در مورد میزان تلفات تروریست‌ها در این حمله موشکی منتشر نشده است.
دیگر روزنامه روسی «کامرسانت» نیز در مطلبی به حمله موشکی ایران به تروریست‌ها در سوریه اشاره کرده و نوشته است: این حمله توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و به پایگاه تروریست‌ها در منطقه دیرالزور سوریه صورت گرفته است. گفته می‌شود که در این حمله از موشک‌های بالستیک با برد متوسط استفاده شده است. این روزنامه سپس به حملات تروریستی اخیر در تهران اشاره می‌کند که این حمله موشکی، پاسخ ایران به این اقدام تروریستی بوده است.
روزنامه اینترنتی «گازیتا.رو» در مطلبی به تفصیل به خبر حمله موشکی ایران به تروریست‌ها در سوریه پرداخته و بیانیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در این رابطه با بیان کرده و پیش زمینه‌ای از دو حمله تروریستی اخیر در پایتخت ایران را نیز بازگو می‌کند.
این روزنامه می‌افزاید: هنوز مشخص نیست که هدف ایران از این حمله چه بوده است. «بوریس روژین» کارشناس نظامی روسیه در گفت‌وگو با «گازیتا.رو» گفته است، مشکل بتوان گفت که هدف واقعی ایران از چنین اقدامی چیست. به عقیده وی، تهران تلاش می‌کند تا پل ارتباطی زمینی بین سوریه و عراق ایجاد کند تا نیروهای طرفدار ایران به یکدیگر بپیوندند. ضمن اینکه، به گفته روژین، ایران می‌تواند به‌راحتی نیروهای نظامی حاضر در این دو کشور (سوریه و عراق) را مانور داده و به مناطق مورد نظر خود هدایت کند.
هفته نامه اشپیگل در مطلبی به این خبر پرداخته و نوشت: ایران مواضع داعش در سوریه را بمباران کرد و این انتقامی برای حملات تروریستی اخیر این گروه در تهران بود. این هفته‌نامه آلمانی به نقل از خبرگزاری تسنیم نوشت که سپاه پاسداران شب گذشته موشک‌هایی را به مواضع داعش در دیرالزور شلیک کرد که به گفته سخنگوی سپاه انتقامی برای حملات تروریستی هفتم ژوئن داعش در تهران بود. هفته نامه اشپیگل همچنین به حملات تروریستی اخیر در تهران اشاره کرد که در آن 17 نفر کشته و بیش از 40 نفر مجروح شدند و نوشت: داعش مسئولیت این حملات تروریستی را بر عهده گرفت.
دویچه وله آلمان نیز خبر حمله موشکی سپاه به مواضع داعش در دیرالزور سوریه را پوشش داده و نوشت: ایران بعد از حمله تروریستی اخیر داعش در تهران این گروه تروریستی را تهدید به انتقام کرده بود. حالا سپاه پاسداران این وعده انتقام خود را عملی کرد.
نشریه «فوکوس» آلمان نیز در مطلبی به خبر حمله موشکی ایران به مواضع تروریست‌های تکفیری در سوریه پرداخته و نوشت: ایران برای انتقام از حملات تروریستی داعش که در 7 ژوئن در تهران رخ داد مواضع این گروه‌های تروریستی در سوریه را هدف حملات موشکی خود قرار داد.
روزنامه «فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ» آلمان نیز خبر حمله موشکی سپاه پاسداران به مواضع داعش در سوریه را پوشش داده و نوشت: ایران به عنوان انتقام از حملات تروریستی حدود دو هفته پیش داعش در تهران مواضع این گروه تروریستی در شرق سوریه را بمباران کرد.
روزنامه‌های «پاسایر نویه پرسه» و «فرانکفورتر روند شای» آلمان هم خبر حمله موشکی ایران به دیرالزور را پوشش دادند.
رویترز در گزارش خود نوشت: سپاه پاسداران ایران به تلافی حملات تروریستی تهران، اقدام به شلیک موشک‌های زمین به زمین از غرب کشور به شرق سوریه کرد.
شبکه خبری سی‌ان‌ان هم به بازتاب این خبر پرداخت و گزارش داد که ایران حمله تروریستی به پارلمانش را با شلیک موشک به مقر تروریست‌ها پاسخ داد.
خبرگزاری شینهوا چین به پوشش این خبر پرداخت و نوشت: ایران مقر تروریست‌ها در دیرالزور را با موشک‌های میان‌برد هدف قرار داد.
روزنامه صهیونیستی‌هاآرتص نیز این خبر را منعکس کرده و نوشت: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اولین استفاده عملیاتی از موشک‌های خود به دیرالزور حمله کرد.
روزنامه صهیونیستی جروزالم‌پست هم سریعا این خبر را منعکس کرد و نوشت: ایران گروه‌های شبه‌نظامی در شرق سوریه را موشک‌باران کرد.
خبرگزاری فرانسه و بسیاری از رسانه‌های غربی نیز به پوشش سریع این خبر پرداختند.
یک نماینده مجلس در گفت‌وگو با همدلی تاکید کرد؛
سیلی محکم سپاه در« دیرالزور»
معصومه معظمی: «علیرضا رحیمی» عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم در گفت‌وگو با همدلی، حمله موشکی ایران به قلب داعش در دیرالزور را پاسخی محکم و مناسب از سوی سپاه پاسداران در واکنش به حمله تروریستی داعش در خاک ایران دانست. او در این باره می‌گوید: چون این اقدام سپاه در راستای منافع ملی و نشان دادن قدرت دفاعی ایران به دشمنان بوده است، مورد اجماع و موافقت همه احزاب و گروه‌های سیاسی قرار گرفته است. رحیمی اظهار امیدواری کرد که کشورهای غربی و عربستان که حامی تروریست‌ها در منطقه هستند، پیام این سیلی محکم و قاطع جمهوری اسلامی ایران به تروریست‌ها را شنیده باشند. آنچه می‌خوانید حاصل این گفت‌وگو است.
ارزیابی شما از حمله موشکی سپاه در پاسخ به اقدام تروریستی داعش به مجلس شورای اسلامی و حرم مطهر امام(ره) چیست؟
در حمله تروریستی به مجلس شورای اسلامی، داعش مسئولیت آن اقدام را بر عهده گرفت. سپاه پاسداران جمهوری اسلامی نیز اعلام کرد که به زودی داعش واکنش محکم ایران را نسبت به این رفتار خواهد دید. بنابراین 6 موشکی که پرتاب شد، پاسخ قاطعی از سوی ایران به اقدام تروریستی اخیر داعش بود. البته چند نکته درباره پرتاب این موشک‌ها وجود دارد. اولین نکته اینکه این اولین بار بود که این موشک‌ها به صورت زمین به زمین و واقعی، در صحنه عملیات مورد استفاده قرار می‌گرفت و در فضای منطقه‌ای پرتاب شد. نکته دوم اینکه حمایتی که کشورهای غربی از تروریسم دارند با ادعایی که در مبارزه با داعش بیان می‌کنند، کاملا متناقض است. جمهوری اسلامی بارها ثابت کرده است به طور قاطع می‌خواهد ریشه‌ای با تروریسم مبارزه کند و این موشک‌ها هم برای ریشه‌کنی تروریست و علیه تکفیری‌ها به کار رفت. بنابراین با توجه به وضعیت منطقه نگاه ما این است که غربی‌ها و کشورهای حامی تروریسم در منطقه، پیام ایران را دریافت کرده‌اند که ایران با تمام قوا به دنبال ریشه‌کنی تروریسم منطقه‌ای است. توصیه ما هم به کشورهای غربی این است که با ابزار سیاسی به مبارزه با تروریسم نروند، چون این ابزار برای مبارزه با تروریسم ناکارآمد است و فضا و زمان بیشتری به تروریست‌ها و حامیانشان می‌دهد.
واکنش آمریکا و عربستان که بزرگ‌ترین حامیان تروریسم در منطقه خاورمیانه هستند، نسبت به اقدام سپاه چه خواهد بود؟
باید منتظر بود و دید کشورهایی که در منطقه آتش‌افروزی کرده‌اند و همچنان علیه مسلمانان و مردم منطقه اختلاف‌افکنی وظلم می‌کنند، بعد از دیدن حمله موشکی سپاه چه واکنشی نشان می‌دهند. آنها قطعا از این اقدام درس لازم را گرفته‌اند، ولی باید منتظر بود و واکنش آنها را در روزهای آینده دید. فعلا نمی‌توان نسبت به این موضوع قضاوت و پیش‌بینی کرد.
به نظر شما واکنش مناسب جمهوری اسلامی نسبت به اقدامات تروریستی داعش در ایران به حدی محکم و بازدارنده بوده است که دیگر این اتفاقات از سوی آنها تکرار نشود؟
قطعا ضربه سیلی جمهوری اسلامی به داعش به قدری محکم بوده است که دیگر هوس تکرار حملات تروریستی درخاک ایران را نداشته باشد و امنیت جمهوری اسلامی یک امنیت پایدار است. همانطور که مردم ملاحظه کرده‌اند در سه دهه گذشته ناامنی خاصی در پایتخت و سایر استان‌های کشور نداشته‌ایم و این اقدام مذبوحانه اخیر داعش در مجلس و حرم مطهر امام(ره) نیز به این دلیل بود که می‌خواستند قدرت‌نمایی کنند، ولی پاسخ محکم و کوبنده‌ای از طرف سپاه پاسداران دریافت کردند. به نظرم این پاسخ به اندازه کافی قاطع و کوبنده بوده است که پاسخی مناسب برای این قدرت‌نمایی باشد و به حدی بازدارندگی داشته که تروریست‌ها نخواهند دیگر از مرزهای قانونی و سیاسی ما تعدی کنند.
به نظر شما اقدام تروریستی داعش در تهران و مقابله به مثل سپاه می‌تواند این نگرانی را در مردم به وجود آورد که درگیری‌ها در منطقه ادامه‌دار شود؟
حملات موشکی ایران علیه یک کشور خاص نبوده است، بلکه علیه یک گروهک تروریستی است که در خاک سوریه و شامات اتفاق افتاده است. البته این گروهک تروریستی حامیانی دارد که در منطقه جنگی سعی می‌کنند از آنها حمایت کنند. فراتر از مناطق نظامی اقدامی صورت نگرفته است و اقدام ایران هم در مناطق عملیاتی بوده است. منطقه دیرالزور که برای حمله موشکی انتخاب شده است، محل تجمع داعشی‌ها در خاک سوریه است و به همان نسبت که از خاک مرکز سوریه دور شده‌اند، در مرزهای عراق و موصل هم دور شده و مرکز کانونی خودشان را دیرالزور قرار داده‌اند. بنابراین ایران هم همان منطقه کانونی داعش را در دیرالزور هدف موشک قرار داده است.
این اقدام موشکی سپاه در مقابل داعش از سوی همه جریان‌های سیاسی داخلی اصلاح‌طلب و اصول‌گرا مورد تایید و تشویق قرار گرفته است، به نظر شما این موضوع می‌تواند دلیلی برای وفاق ملی و اتحاد و انسجام بیشتر جناح‌ها شود؟
این مسئله نشان می‌دهد که در منافع ملی، همه جناح‌ها و گروه‌ها و سلیقه‌های سیاسی هم نظر هستند و دو فصل مشترک بین همه سلیقه‌های سیاسی در کشور وجود دارد. یکی قانون اساسی و دیگری منافع ملی است. بنابراین چون این اقدام در راستای منافع ملی و نشان دادن قدرت دفاعی ایران به دشمنان بوده است، مورد اجماع همه احزاب و گروه‌ها و تفکرات سیاسی کشور قرار گرفته است. در نتیجه شاهد حمایت‌ طیف‌ها و جریانات سیاسی کشور از این اقدام بودیم و امیدوارم پیام روشن این حملات موشکی را داعش و هم‌پیمانانش به درستی دریافت کرده باشند.