ژوبین صفاری لزوم توجه به آن سوی سیاست زدگی

درخواست از مردم برای انتخاب مدیرهایی که می‌شناسند و درخواست از نخبگان با طیف‌های فکری متفاوت برای کمک به دولت جدید، همه بارقه‌های امیدی برای بهبود در روندهای معیوب گذشته بود. شاید اما هرچه زمان می‌گذرد نگاه بدبینانه عده‌ای برای نمایشی بودن این وعده‌ها بیشتر ثابت می‌شود. واقعیت آن است که در انتصابات صورت گرفته دولت سیزدهم، کمتر اثری می‌توان از توجه به تخصص و طی شدن فرآیندهای غیرسیاسی دید. تردیدی نیست که از دولت انتظار انتخاب وزیر و یا مسئولان رده بالا در طیف‌های سیاسی مخالف نبود اما به واقع انتظار انتصابات فامیلی و یا رانتی در رده های پایین‌تر نیز نبوده است. هرچند برخی از این انتصابات در نهادهای دیگری چون شهرداری تهران رخ داده است با این همه اما در دولت هم هنوز نشانه‌هایی از به کارگیری متخصصان به طور گسترده دیده نمی‌شود.
واقعیت آن است که از شهردار تهران با توجه به ویژگی‌هایی که از او سراغ داریم انتظار چندانی نمی‌توان داشت اما رویکرد مسامحه گرایانه ابراهیم رئیسی در ابتدای کار و در کوران انتخابات شاید می‌توانست نوید این را بدهد که نخبگان بیشتری در سمت‌های مختلف کشور به کار گرفته شوند. هرچند در نهایت باید خروجی عملکرد این افراد مورد ارزیابی قرار گیرد اما وضعیت کشور در شرایطی نیست که بتوان دوباره تن به آزمون و خطای دیگری داد.
واقعیت آن است که سیستم اداری کشور به شدت دچار پوسیدگی و ناکارآمدی است. قوانینی که همچنان از 100 سال پیش بر نظم اداری کشور غالب است و البته تقریباً هیچ مجلسی برای تغییر و یا حذف برخی از زوائد آن اقدامی نکرده است چرا که خود نیز در این سیستم ذینفع بوده است. گواه این موضوع انتصاب محرمانه‌ای در وزارت نفت برای دختر یکی از نمایندگان مجلس بود. موضوعی که سابقه قبلی هم البته در دولت ها و مجالس قبلی داشته است.
با این همه اما ای کاش ابراهیم رئیسی همان طور که طی روزهای گذشته گفته بود که حاضر است برای جراحی اقتصاد هزینه پرداخت کند بخشی از این هزینه را برای برچیدن بساط این گونه انتصاب‌ها پرداخت کند. چرا که شاید به وضوح بخشی از مشکلات امروز محصول حضور تصمیم‌سازان و مدیران اشتباهی بر مسند کار بوده است.


اگرچه حق رئیس دولت سیزدهم است که انتصاباتش از طیف فکری و سیاسی خود باشد اما حتی اگر افراد مناسب برای تصدی برخی از جایگاه‌ها، در میان طیف همفکرش نبود؛ بهتر است گاهی به آن سوی مرزبندی‌های سیاسی برای به کارگیری افراد متخصص نگاه کند. افرادی که فارغ از گرایش سیاسی و فکری‌شان اتفاقاً متعهدانه حاضر به کمک برای عبور از بحران‌های فعلی هستند. بحران‌هایی که زنگ خطرشان پیش از این درآمده بود و البته برای آن اقدام موثر صورت نگرفته بود.
در پایان ذکر این نکته نیز شاید بد نباشد که نقدهای نگارنده در زمان دولت قبل نیز به عدم حضور افراد ناکاربلد انجام شده بود و این نقد فارغ از تفاوت‌های سیاسی بیان شده است. کما اینکه این روزها برای مردم بی اعتماد و خسته، سیاسی بودن نقدها چندان به کار نمی‌آید.
سایر اخبار این روزنامه
آیا صدا و سیما به روزهای اوج سریال‌سازی‌اش باز می‌گردد؟ در انتظار روزهای خوش تلویزیون ژوبین صفاری لزوم توجه به آن سوی سیاست زدگی آیا نسخه اصلی «برجام» مُرده است؟ توافق روی پایه‌های لرزان میز مذاکره اختلافات ایران و روسیه درباره مسئله هسته‌ای چه مواردی است؟ تهران- مسکو از پشت در‌های بسته تا انتقادات عیان غلفت از سرمایه گذاری در نفت و گاز چه تبعاتی به دنبال خواهد داشت؟ هشداری جدی برای ایران بهترین بازیکن ایرانی حال حاضر فوتبال اروپا کیست؟ طارمی و اللهیار آماده؛ قدوس شگفت انگیز عضو کمیته علمی ستاد ملی کرونا عنوان کرد تصمیم‌گیری برای تزریق دُز سوم واکسن کرونا «ابتکار» اما و اگرهای افزایش تولید خودرو را بررسی کرد بازار بی‌توجه به وعده‌ها امیرعبداللهیان: به دقت رفتار بایدن را می سنجیم با موافقت نمایندگان صورت گرفت ارسال پرونده تخلف روحانی به قوه قضائیه ایران تخم مرغ‌هایش را از سبد برجام برداشته است؟ شتباهات اردوغان ترکیه را چگونه به نقطه شکست می‌کشاند؟