اختلافات ایران و روسیه درباره مسئله هسته‌ای چه مواردی است؟ تهران- مسکو از پشت در‌های بسته تا انتقادات عیان

سه عامل موجب تشدید اختلافات ایران و روسیه پیرامون بازگشت ایران به مذاکرات هسته‌ای احیای برجاکم شده است. آیا مسکو در پرونده مذاکرات وین در کنار آمریکا و علیه ایران قرار می‌گیرد؟
پرونده هسته‌ای ایران روزهای دشواری را سپیر می‌کند، رسانه های غربی از پلن بی بایدن در قبال تهران می‌گویند و چهار کشور آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان اقدام به صدروب یانیه هشدارآمیزی علیه ایران و در حاشیه اجلاس ایتالیا کردند و از ابراهیم رئیسی خواستند تا فرصت پیش آمده را مغتنم بشمارد. تعلل ایران در بازگشت به مذاکرات هسته ای موجب شده است که روسیه که از حامیان ایران به شمار می‌رود اقدام به طرح انتقادات علنی علیه رفتار ایران در قبال بازگشت به مذاکرات احیای برجام کند. روزنامه العربی الجدید در گزارشی در این باره نوشت: اخیرا اختلافات میان ایران و روسیه پیرامون مذاکرات هسته‌ای وین ایجاد شده است که از خلال انتقادات علنی مسکو از رفتار‌های تهران در قبال این مذاکرات انعکاس یافته است. این برای اولین بار از زمان خروج یک جانبه آمریکا از برجام است که روسیه به صورت علنی در موضوع مذاکرات هسته‌ای انتقاداتی را متوجه ایران می‌سازد. این در حالی است که پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران مسکو با انتقاد از موضع واشنگتن و اعمال مجدد تحریم‌ها علیه تهران، همواره در موضع سیاسی خود در قبال این موضوع از تهران جانبداری کرده است. اکنون همزمان با افزایش تنش‌ها میان ایران و آمریکا و همینطور طرف‌های اروپایی پیرامون از سرگیری مذاکرات هسته‌ای احیای برجام که از خرداد ماه سال جاری و به درخواست تهران متوقف شده بود، اختلافات میان ایران و روسیه نیز عیان شده است. آمریکا نسبت به استفاده از «گزینه‌های دیگر» در قبال ایران تهدید کرده و اسرائیل نیز تهدیداتی را درباره احتمال حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران مطرح کرده است.
آنطور که بیانیه‌های روسیه نشان می‌دهد، اختلافات جدید این کشور با ایران توسط سه عامل هدایت می‌شود. نخست تعلل ایران در از سرگیری مذاکرات هسته‌ای که منجر به درخواست‌های مکرر روسیه از ایران برای بازگشت سریع به مذاکرات شد، اما پاسخی دریافت نکرد و تنها با پاسخ تکراری حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران درباره اینکه ایران «به زودی» به مذاکرات بازخواهد گشت مواجه شد. وعده‌های بی نتیجه ایران اقناع طرف روسی را به همراه نداشته و موجب ابراز نارضایتی مسکو نیز شده بود. میخائیل اولیانوف فرستاده روسیه در مذاکرات روسیه به صورت علنی در سخنانی در توییتر خود نوشت: به زودی: آیا کسی می‌داند که این کلمه در عمل چه معنایی دارد؟
دلیل دوم به مذاکرات تهران با اتحادیه اروپا ارتباط دارد که روسیه آن را تلاش ایران برای دور زدن بقیه طرف‌های مذاکرات هسته‌ای به ویژه روسیه خواند. در همین رابطه، مواضع خود را از زبان اولیانوف اینگونه بیان کرد «مذاکرات بروکسل نمی‌تواند جایگزینی برای مذاکرات وین پیرامون احیای برجام باشد.


اما دلیل سوم تاکید ایران بر ضرورت تجدید نظر در مذاکرات پیشین است. موضوعی که روسیه با آن مخالف است. مسکو با بیانیه وزیر خارجه ایران که چهارشنبه گذشته صادر شد مخالفت کرد. در این بیانیه آمده است که ایران مذاکرات وین را از نقطه بن بستی که در دور ششم مذاکرات به آن رسیده بود، آغاز نمی‌کند. این به معنای آن است که ایران تمایلی به آغاز مذاکرات از نقطه پایان آن در دور ششم مذاکرات ندارد. اولیانوف در توئیتی در‌این‌باره نوشت: به مواضع امیرعبداللهیان احترام می‌گذاریم، اما به نظر ما هیچ بن بستی در وین وجود ندارد. مذاکرات باید از نقطه‌ای که در دور ششم به آن دست پیدا کردیم آغاز شود نه از نقطه صفر.
مواضع اخیر روسیه در قبال برنامه هسته‌ای ایران بیانگر روابط دو جانبه میان تهران و مسکو است که از زمان ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد در ایران و همزمان افزایش تنش‌ها میان ایران و غرب بر سر پرونده هسته‌ای و قرار گرفتن روسیه در کنار قدرت‌های غربی و رای دادن به نفع تصمیمات ۶ کشور در شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران در سال ۲۰۱۵ آغاز شده بود.
سایر اخبار این روزنامه
آیا صدا و سیما به روزهای اوج سریال‌سازی‌اش باز می‌گردد؟ در انتظار روزهای خوش تلویزیون ژوبین صفاری لزوم توجه به آن سوی سیاست زدگی آیا نسخه اصلی «برجام» مُرده است؟ توافق روی پایه‌های لرزان میز مذاکره اختلافات ایران و روسیه درباره مسئله هسته‌ای چه مواردی است؟ تهران- مسکو از پشت در‌های بسته تا انتقادات عیان غلفت از سرمایه گذاری در نفت و گاز چه تبعاتی به دنبال خواهد داشت؟ هشداری جدی برای ایران بهترین بازیکن ایرانی حال حاضر فوتبال اروپا کیست؟ طارمی و اللهیار آماده؛ قدوس شگفت انگیز عضو کمیته علمی ستاد ملی کرونا عنوان کرد تصمیم‌گیری برای تزریق دُز سوم واکسن کرونا «ابتکار» اما و اگرهای افزایش تولید خودرو را بررسی کرد بازار بی‌توجه به وعده‌ها امیرعبداللهیان: به دقت رفتار بایدن را می سنجیم با موافقت نمایندگان صورت گرفت ارسال پرونده تخلف روحانی به قوه قضائیه ایران تخم مرغ‌هایش را از سبد برجام برداشته است؟ شتباهات اردوغان ترکیه را چگونه به نقطه شکست می‌کشاند؟