سیستم و شایسته سالاری

دکتر فتح اله دهقان ‪-‬ گذر زمان را درنگی نیست وبه تبع آن لاجرم درجوامع بشری تغییروتحولات محیر العقول علمی وتکنولوژی زندگی انسان‌ها را پیچیده و مشبک نموده است. به تبع آن وبرای اداره بهینه جوامعی با مشخصات فوق که ازتحصیلات بالای علمی نیز برخوردارند، همچنین در جهت نیل به پیشرفت وتوسعه وپاسخ گویی وحل مشکلات جوامعی با انسان‌های آگاه، پرسشگر که‌به دنبال حقوق خود هستند. این شهروندان دردنیای کنونی با در اختیار داشتن ابزار قدرتمندی چون اینترنت وفضای مجازی به راحتی صاحبان قدرت را در دنیایی که افکار عمومی از جایگاه بی‌بدیلی برخوردار است به چالش می‌کشند.
از سوی دیگر با توجه به این که فلسفه وهدف غائی بوجود آمدن دولت به مفهوم جدید تامین امنیت «امنیت عام» برای ملت هاست
و با توجه به این واقعیت غیر قابل کتمان که دوام وقوام جوامع و دولت‌ها با پیشرفت وتوسعه ملی پیوندخورده است؛
در این راستا بر اساس نظریه نظریه پردازان، دانشمندان، متخصصین، فن سالاران خردمند آگاه به امور همچنین براساس تجربیات گرانسنگ جهان بشری رسیدن به توسعه وپیشرفت وایجاد رفاه برای جوامع بشری در گرو ابزاری است وبدون این ابزار نیل به این اهداف والا میسر نیست. تعریف وایجاد سیستم از مهم‌ترین ابزارها، لوازم ونیازهای حیاتی جوامع بشری در دنیای کنونی است. وضعیت وشرایط دنیای پیشرفته وعقب مانده خود شاهد عینی مدعای ماست.


تا ما سیستم تعریف نکنیم که گردش صحیح ومنطقی نخبگان براساس نیازهای جوامع در آن صورت بگیرد خبری از توسعه وپیشرفت نیست.
البته پس از هر انتخاباتی در فضای مجازی ومطبوعات آن هم بیشتر در راستای اهداف سیاسی جریان‌های سیاسی رقبا را به‌عدم شایسته سالاری متهم می‌کنند در حالی که طایفه گرایی سیاسی از صفات لاینفک همه جریان‌های سیاسی وکنشگران وفعالان برهه کنونی کشور است. این افت همچون مرض «سن زندگی گندم» مجموعه مدیریت کشور را از مدیران ومتخصصان تهی مینماید.
درعدم وجود سیستم با تغییروتحولات دولت‌ها که لازمه بی‌بدیل دنیای کنونی ودرراستای تحقق خواسته مردم که بوسیله صندوق رای ودر قالب انتخابات به منصه ظهور می‌رسد شایسته سالاری دور از ذهن است.
تغییر دولت‌ها وشروع به کار دولت جدید قطعا با تغییرات همراه است که امری پذیرفته شده در شرق وغرب عالم است.
با توجه به این واقعیت‌ها چاره وعلاج کار چیست؟
بنا به تجربیات جهانی دردنیای کنونی را ه حل بهینه، تعریف وایجاد سیستم، زمینه شایسته سالاری است تا اداره امور در قالب سیستم تعریف نشود از شایسته سالاری وپیشرفت وتوسعه خبری نیست ونتیجه آن غوطه‌ور بودن در مشکلات ومعضلات است.