مهارت برقراری ارتباط موثر

فاطمه رسولی‪-‬ مهارت برقراری ارتباط با مردم، یکی از مهم‌ترین مهارت‌های هر فرد در زندگی شخصی و اجتماعی اوست. تاثیر داشتن این مهارت بر زندگی فردی و اجتماعی افراد بر هیچ کس پوشیده نیست.با شناسایی نقاط ضعف خود در برقراری ارتباط و یافتن اشتباهات و خطاهای برقراری ارتباط با دیگران و بهبود آن ها، می‌توان در روابط خود تغییرات موثر و چشمگیری ایجاد کرد.بر همین اساس این گزارش با مرور ده نوع خطای متداول در ارتباطات، نکات جالبی را برای اجتناب از آنها به شما ارائه می‌دهد.
1- انتقاد: ارزیابی منفی از فرد دیگر و اعمال و نگرش‌های او: (تو خودت باعث این مشکل شدی).
2- نام‌گذاری و برچسب زدن: خوار و خفیف کردن ویا دادن یک عنوان کلیشه‌ای به شخص دیگر. (عجب آدم خنگی)
برچسب چه مثبت چه منفی ما را از شناخت خود و فرد دیگر محروم می‌سازد.


3- تشخیص‌گذاری: تجزیه و تحلیل رفتار فرد دیگر و بازی کردن نقش یک روان شناس مبتدی: ( ذهنت را مثل کتاب می‌خوانم، برای عصبانی کردن من آن کار را کردی ).
4- ستایش همراه با ارزیابی: قضاوت مثبت در مورد شخص دیگرواعمال نگرش‌های او. تو همیشه پسر خوبی هستی، میدونم کارها را خوب انجام می‌دی.تو شاعر بزرگی هستی.
ستایش، اغلب به عنوان شعاری پوچ برای وادار کردن مردم به تغییر رفتارها‌یشان بکار می‌رود. البته ستایش‌های کاملا صادقانه سودمند هستند.
5- دستور دادن: دستور راه حلی است که به شکلی زور گویانه ارائه می‌شود وبا زور مورد حمایت قرار می‌گیرد. (همین الان تکالیفت را انجام بده، چون من می‌گویم):
6- تهدید: تلاش برای کنترل اعمال و رفتار طرف مقابل از طریق هشدار در مورد پیامدهای منفی آنچه برایش تدارک دیده اند. (سریع کار را انجام بده و گرنه اخراجت می‌کنم).
7- اخلاقی‌سازی: بیان این نکته که فرد دیگر چه کاری دیگر باید انجام دهد (موعظه کردن). (شما نباید تغییر رشته بدهید هیچ فکر کرده‌ای چه مشکلی برات پیش میاد).
اخلاقی سازی، خود اقدامی غیر اخلاقی و ناامید‌کننده است. اخلاقی‌سازی باعث اضطراب می‌شود و در نهایت بهانه تراشی و عذر‌آوری را موجب می‌شود.
8- پرسش‌های زیادونامناسب: سوالات پاسخ بسته اغلب از سدهای عمده ارتباط می‌باشند و استرس و ناراحتی فرد را بیشتر میکنند.
9- نصیحت‌کردن: نشان دادن راه حل مشکل فرد دیگر به او: اگر من به جای تو بودم حتما با او دعوا می‌کردم. راه حل این مشکل خیلی ساده است اول این کار را انجام بده بعد...
نصیحت اغلب توهینی بزرگ به عقل فرد مقابل است و به بی‌اعتمادی نسبت به توانایی فرد دچار مشکل، برای درک و کنار آمدن با مشکلاتش اشاره دارد.
فرد نصیحت کننده، به ندرت، تمام معانی تلویحی مشکل را درک می‌کند.
10- منحرف‌سازی کنار زدن مشکلات فرد دیگر از طریق ایجادحواسپرتی: (این قدر به آن موضوع فکر نکن، بگذار در مورد چیزهای بهتری حرف بزنیم).> راهکارهای ارتباط موثر
۱.خودتان را خوب بشناسید:
باید در مورد خودتان شناخت کاملی داشته باشید تا بتوانید در هر زمانی با کنترل کردن رفتارها و واکنش هایتان به بهترین شکل ممکن ظاهر شوید. بدانید از چه چیزهایی لذت می‌برید، چه چیزی شما را عصبی می‌کند، از چه طریقی می‌توانید خشمتان را مهار کنید، از همراهی با چه افرادی حس و حال خوبی می‌گیرید. پس سعی کنید قبل از تلاش برای برقراری ارتباط با دیگران، به خودشناسی برسید.
۲. شنونده خوبی باشید:
برای برقراری یک ارتباط خوب و موثر در اولین قدم باید شنونده خوبی باشید. چون مخاطب شما تمام خواسته‌هایی که دارد، از طریق حرف‌هایی که می‌زند به شما انتقال می‌دهد. حتی گاهی با گفتن کلماتی مثل “بله، درسته، حق با شماست” می‌توانید به مخاطب نشان دهید که کاملاً دارید به حرف هایش گوش می‌کنید.
۳. واضح صحبت کنید:
بعضی مردم فکر می‌کنند اگر مدام از کلمات سخت و کتابی استفاده کنند، خیلی جذاب‌تر به نظر می‌رسند در حالی که اصلاً این طور نیست! حرفهای شما زمانی برای مخاطبتان جذاب خواهد بود که بتواند به سادگی آنها را درک کند و با شما وارد بحث شود.
۴. صادق باشید:
صداقت یکی از کلیدی‌ترین نکات در برقراری ارتباط است. روابطی که در آنها صداقت وجود ندارد، بعد از مدتی یا به طور کامل قطع می‌شوند و یا به شدت متزلزل خواهند شد.
۵.مراقب حرکات زبان بدن باشید:
هنگام برقراری ارتباط با دیگران، خصوصاً در برخورد اول، به رفتار و حرکات خود به شدّت دقت کنید.
عبوس و اخمو نباشید.
بی‌حال و خسته رفتار نکنید.
صاف و سرحال بنشینید.
با شخص مقابل ارتباط چشمی برقرار کنید.
پرانرژی و با درجه مناسبی از صدا (نه خیلی بلند و نه خیلی آرام) صحبت کنید.
مرتب و آراسته باشید. بوی خوش و ظاهر مرتب ذهنیت بسیار خوبی از شما خواهد ساخت.