انتقام سخت

آفتاب یزد- گروه سیاسی: روزی که داعش به پارلمان ایران و مرقد امام یورش برد، همان موقع، مقامات ایرانی یک قول دادند. یک وعده. وعده یک انتقام سخت و یک پاسخ تلافی جویانه.
آن روزها عده‌ای این را بیشتربه یک رجز خوانی شبیه می‌دانستند، اما حالا معلوم شد که حرف ایران، حرف است.
و اکنون بیش از گذشته برهمه عیان گشته که چرا حملات تروریستی هفدهم خرداد به تهران، یک ترقه بازی خوانده شد. راستش آن حملات نسبت به اصابت دقیق شش موشک به ساختمانی در دیرالزور در شرق سوریه واقعا یک ترقه بود (!)
بیست و هشتم خردادماه 96. چند ساعتی بعد از اذان مغرب و صدور یک اطلاعیه از سپاه... ایران مقر فرماندهی و مراکز تجمع و پشتیبانی و ساخت خودروهای انتحاری تروریست‌های تکفیری در منطقه دیرالزور در شرق سوریه را با هدف تنبیه تروریست‌های جنایتکار، مورد حمله موشکی قرار داد.


در این عملیات تعدادی موشک میان برد زمین به زمین از پایگاه‌های موشکی نیروی هوافضای سپاه
در استان‌های کرمانشاه و کردستان، تروریست‌های تکفیری را هدف ضربات مهلک و کوبنده قرار دادند. اصابت دقیق موشک‌ها به ساختمانی در سوریه پیامی روشن به دشمنان است. ایران به وعده‌اش که گفته بود: "ریخته شدن هیچ خون پاکی را بدون پاسخ نمی‌گذارد "عمل کرد.
تصاویری که دست به دست از اصابت موفق موشک‌ها با پهپاد به صورت آنلاین به ایران و جهان مخابره شد مبین این موضوع است. البته این تصاویر یک چیز دیگر راهم ثابت کرد اینکه اگر ایرانی بخواهد چه راحت می‌شود جرثومه داعش را از صحنه پاک کرد.
در اطلاعیه سپاه در اینباره آمده است:" سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به تروریست‌ها‌ی تکفیری و حامیان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای آنان هشدار می‌دهد، در صورت تکرار اقدامات پلید و شیطانی علیه ملت ایران، خشم انقلابی و شعله‌های آتش انتقام پاسداران انقلاب، عاملین و مسببان آن را دربرخواهد گرفت و جنایتکاران را به جهنم
رهنمون می‌سازد."
می‌گویند خسارات فراوانی به داعش و تجهیزاتش وارد شده. حمله کوبنده بوده و گویا سعد الحسینی از فرماندهان داعش نیز دراین حملات به هلاکت رسیده است.
هر چند این حملات با هماهنگی مقامات سوریه و عراقی صورت گرفته است تا جاییکه رئیس کمیسیون پارلمانی روابط خارجی عراق، گفته است:"حمله موشکی ایران به پایگاه‌های داعش در سوریه که از طریق مرزهای هوایی عراق صورت گرفت با هماهنگی و اطلاع اتاق هماهنگی میان ایران، عراق، روسیه و سوریه بود."
**از سپاه تا وزارت خارجه
اما بلافاصله بعد از این حمله، واکنش‌های مختلفی از سوی مقامات ایرانی صورت گرفت. سردار حاجی‌زاده
فرمانده نیروی هوافضای سپاه از اولین‌ها‌ بود که در اینباره اظهار نظر کرد:" موشک‌ها از ایران شلیک شد و بر فراز عراق عبور کرد و در سوریه فرود آمد و توسط پهپادهایی که از اطراف دمشق به پرواز درآمده بود بر فراز دیرالزور اصابت‌ها را
به صورت همزمان برای ما در ایران مخابره می‌کرد. اگر تروریست‌ها به شرارت ادامه دهند نتیجه پرهزینه‌ای برایشان رقم خواهد خورد. تهران، انگلیس و
فرانسه نیست."
سردار شریف سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم در اینباره گفته است: "تروریست‌ها باید پیام هشدارآمیز عملیات موشکی را درک کنند."
سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح نیز با تاکید بر اینکه نظام سلطه فعلاً توان درگیری با ایران را ندارد، گفت:" البته ما هم قصد درگیر شدن با آن‌ها را نداریم، اما در رقابت دائمی با آن‌ها در حوزه‌های مختلف از جمله حوزه موشکی قرار داریم ودر حوزه موشکی با نظام سلطه در رقابتی دائمی هستیم."
سرلشکر صفوی مشاور عالی فرماندهی کل قوا هم اعلام کرد که ائتلاف ایران برای انهدام گروه‌های تروریستی تاکنون پیروز شده است.
وزارت امور خارجه ایران هم نسبت به این حملات واکنش نشان داد. بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه دراینباره گفته است:"جمهوری اسلامی ایران با تمام توان و با اتکا به تمامی داشته‌ها، تجارب و توانمندی‌های خود در حوزه‌های دفاعی، نظامی، اطلاعاتی و امنیتی و با استفاده از تجارب گذشته از کیان خود و هم چنین ثبات و امنیت شهروندانش در مقابله با پدیده شوم تروریسم دفاع خواهد کرد. همان‌طور که بارها گفته‌ایم ما در دفاع از امنیت و ثبات‌مان هیچ‌گونه تعارفی نداریم و برای مقابله با تروریسم، ناامنی و بی‌ثباتی بیش‌ترین تلاش را به کار خواهیم برد و با هر عاملی که مخل این مسائل باشد به صورت قاطعانه و ریشه‌ای برخورد می‌کنیم."
محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان نیز در توئیتی پیرامون این موضوع نوشته است: "توان موشکی ایران، از شهروندانش در دفاع مشروع و قانونی حمایت می‌کند و هم‌زمان مبارزه مشترک جهانی با داعش و تروریسم افراط‌گرا را
پیش می‌راند."
حسن بعیدی نژاد سفیر ایران در انگلستان نیز در اینباره اظهار کرده است:" حمله موشکی ایران
علیه داعش نشان‌دهنده اراده برای مقابله با
تروریسم است."
**این که چیزی نیست.. .
اما عده‌ای از مقامات هم حملات موشکی ایران را زهر چشمی بیش، درباره کشورمان نمی‌دانند و آن را تنها واکنشی کوچک برمی‌شمرند. درست مثل حسین امیر عبداللهیان دیپلمات سابق و دستیار ویژه فعلی رئیس مجلس که حملات سپاه را هشداری نرم توصیف می‌کند و یا محسن رضایی که می‌گوید:" این شروع انتقام از داعش بود. سیلی بزرگتر در راه است." (رضایی قبل از این حمله وعده یک سیلی را داده بود و اکنون با این گفته اش وعده حملاتی کوبنده‌تر را داده است.)
و یا محمد حسین فرهنگی نماینده مجلس که حمله موشکی سپاه به داعش را پاسخی «بسیار محدود» توصیف می‌کند.
**نمایندگان مجلس از شادی مردم کردستان و کرمانشاه می‌گویند
علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس هم در اینباره گفته است: با دم شیر نمی‌توانند بازی کنند و باید تبعات هر اقدام نابخردانه را تحمل کنند. عربستان و دیگر کشورها که ژست حمایت از تروریست را می‌گیرند، بدانند جمهوری اسلامی با هیچ کسی شوخی ندارد. در حال حاضر وارد فاز مبارزه جدیدی با تروریست‌ها در منطقه شده‌ایم."
در همین راستا اما سایر نمایندگان مجلس ایران یعنی همان‌ها‌یی که قرار بود در حملات تروریستی تهران، در راس اقدامات تروریستی باشند، از هر دو جناح چپ و راست، یکپارچه از اقدام ایران دفاع کرده اند، مثلا محمدرضا تابش که اظهار کرده: "واکنش مقتدرانه سپاه نشان‌دهنده عزم جزم ایران برای مقابله با تروریسم است."
یا علیرضا رحیمی نماینده اصلاح طلب که در توئیتش به کنایه به اسرائیل نوشته:" اسرائیل نگران نباشد، هنوز نوبتش نرسیده است."
جلیل رحیمی ‌جهان‌آبادی هم معتقد است حمله موشکی سپاه، ‌قدرت بازدارندگی ایران را نشان داد.
در همین راستا فاطمه سعیدی هم به ایسنا گفته: "موشک‌های ایران برای دفاع از منافع ملت هر کجا را لازم باشد، هدف می‌گیرند."
علی مطهری نایب رئیس مجلس شورای اسلامی هم با تاکید بر این که این اقدام، عکس العملی نسبت به تحرکات تروریست‌ها‌ در تهران بود، اظهارکرد: ما این حق را داشتیم که به مرکز فرماندهی آنها
حمله کنیم."
مطهری افزود: ادامه چنین اقداماتی از جانب ایران به طرف مقابل بستگی دارد، اما این عملیات پاسخ عملیات تروریستی در تهران بوده و ما حق داشتیم تروریست‌ها‌ را در هرکجای دنیا تعقیب کنیم.
اما محمد رضا عارف در توئیتی پیرامون این موضوع آورده است:" اقتدار نظامی جمهوری اسلامی ایران نشان از پشتوانه قوی مردمی است که جز با وحدت و همدلی خانواده انقلاب میسر و قابل دوام نیست. حمله موشکی سپاه پاسداران به مقر داعش در پاسخ به عملیات کور تروریستی این گروهک از رهگذر همین اتحاد و با هم بودن میسر شد و پاسخی بود به بدخواهان ایران اسلامی که در آرزوی ایجاد تنش و درگیری در داخل کشور ما نباشند چرا که ملت بزرگ ایران با حمایت از نیروهای نظامی و امنیتی خود اجازه تجاوز به متجاوزان را نخواهد داد."
محمود صادقی هم در گفتگو با ایلنا می‌گوید: حمله موشکی سپاه در خشکاندن ریشه تروریسم موثر بود."اما شاید واکنش فلاحت پیشه نماینده کردزبان کرمانشاه از باقی قابل توجه‌تر باشد؛ اینکه از شادی مردم کردستان و کرمانشاه از عملیات موشکی سپاه خبر می‌دهد.
نقوی حسینی هم عملیات موشکی را هشداری به تروریست‌ها و حامیانش می‌داند و دهقانی هم اعلام کرده که ایران هرگونه دست اندازی به کشورمان را پاسخ می‌دهد.
محمدعلی وکیلی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی: حمله موشکی ایران به مقر تکفیری‌ها پیام روشنی به حکام متوهم سعودی است که بدانند در هنگام نیاز هزاران موشک قلب منافع آنها را در منطقه هدف خواهد گرفت. درود بر یاران قاسم سلیمانی که دل مردم را شاد کردند.
**واکنش چهره‌ها‌ی سیاسی
درهمین راستا شخصیت‌ها‌ی سیاسی نیز نسبت به حملات موشکی سپاه اظهارنظر کرده‌اند درست مثل عبدالله رمضان زاده سخنگوی دولت اصلاحات، که عملیات موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه داعش را نشان دهنده اقتدار کشور توصیف کرد و گفت: دستگاه‌های امنیتی برخورد خوبی با جریان کور داعش داشته‌اند.
حسین مرعشی سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی با قدردانی از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حمله موشکی به مواضع داعش در سوریه گفت:اقدامات ضد داعش نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران مورد حمایت قاطبه ملت است."
عزت الله ضرغامی رئیس سابق صداو سیما هم بیان داشته:"شلیک مرگبار موشک‌های سپاه قلب خانواده شهدای حادثه تروریستی ۱۷ خرداد را شاد کردو محمد رضا باهنر ابرازکرد که گفته بودیم
انتقام می‌گیریم."
حتی عطاءلله مهاجرانی وزیر ارشاد دولت اصلاحات اکنون در انگلیس در پیام توئیتری‌اش آورده: "حمله موشکى به مقر داعش در دیرالزور، فراتر از حمله به داعش و انتقام شهیدان عملیات ترور در تهران است؛ پیامى روشن، مقتدرانه و به هنگام به همه».
**واکنش‌های رسانه‌های خارجی
تنها شخصیت‌ها و مقامات ایرانی نبودند که نسبت به این موضوع واکنش نشان داده‌اند بلکه حملات موشکی ایران بمب خبری این یکی دو روز بوده است به نحوی که رسانه‌های مختلف آن را به اشکال گوناگون بازتاب داده‌اند.
مثلا سی‌ان‌ان با اشاره به شلیک شش موشک ایرانی به سوی اهداف داعش در شرق سوریه، نوشت که این حملات اولین شلیک‌ موشک‌های زمین به زمین ایران به اهدافی در خاک سوریه از ابتدای بحران در این کشور است. این شبکه به نقل از «ریک فرانکونا»، تحلیلگر مسائل نظامی نوشت: «انتخاب اهداف بسیار جالب است. آن‌ها می‌گویند که شلیک‌های صورت‌گرفته به سوی همان افرادی بوده که حملات تهران را برنامه‌ریزی کرده‌اند، اما همچنین موجب تقویت تلاش‌های کنونی ارتش سوریه می‌شود.»
آسوشیتدپرس نیز در گزارشی ویژه از اقدام نیروهای مسلح کشورمان نوشت که سپاه پاسداران انقلاب روز یکشنبه اعلام کرد که موشک‌هایی را به سوی شرق سوریه شلیک کرده و اهداف شبه‌نظامیان داعش را در پاسخ به حملات صورت گرفته علیه پارلمان ایران و حرم (امام خمینی) در تهران هدف قرار داده و هشدار داده است که اگر هر طرف دیگری حملاتی را علیه ایران انجام دهد، (با آن) رفتار مشابهی خواهد کرد.
نیویورک‌تایمز در گزارشی از تحولات یکشنبه شب سوریه نوشت که حملات موشکی ایران که از فاصله قابل توجهی انجام شده است، ممکن است به منظور ارسال پیامی برای دشمنان ایران در منطقه از جمله اسرائیل و عربستان سعودی و همچنین ایالات متحده باشد - کشوری که دارای پایگاه‌های نظامی در خاورمیانه است.
دویچه وله آلمان هم نوشت: این حمله هشداری به تروریست‌ها‌ و حامیان آنها است که دیگر مرتکب چنین اقداماتی نشوند؛ وگرنه جاده جهنم در انتظار آنها خواهد بود. دویچه وله همچنین از پرتاب این موشک‌ها‌ی میان برد از پایگاه هوایی در غرب ایران خبر داد.
به گزارش تسنیم، رویترز در گزارش خود نوشت: سپاه پاسداران ایران به تلافی حملات تروریستی تهران، اقدام به شلیک موشک‌های زمین به زمین از غرب کشور به شرق سوریه کرد.شبکه خبری سی‌ان‌ان هم به بازتاب این خبر پرداخت و گزارش داد که ایران حمله تروریستی به پارلمانش را با شلیک موشک به مقر تروریست‌ها پاسخ داد.
شبکه الجزیره قطر نیز در گزارشی به نقل از رئیس دفتر خود در تهران نوشت که این اقدام ایران تلاشی برای ارسال این پیام است که آماده است در صورت لزوم از تمامی خطوط قرمز عبور کند.
گاردین، اسپوتنیک، روزنامه الاخبار لبنان، رادیو بین‌الملل فرانسه، شبکه المیادین، شبکه المیادین هفته نامه اشپیگل، بی‌بی‌سی ، نشریه فوکوس و خبرگزاری شینهوا تنها بخشی از رسانه‌ها‌ی دیگر هستند که به بازتاب حمله ایران به مقر داعش پرداخته‌اند. خبرگزاری اسپوتنیک روسیه هم نوشت سیلی را داعش خورد تا صدایش را دیگران بشنوند. نشریه اسرائیلی یدیعوت آحارونوت هم نوشت ایران با حمله موشکی به داعش، خود را به عنوان «قدرت جهانی» مطرح کرد. این حمله باید نگرانی‌ها و توجهات زیادی را در اسرائیل برانگیزد."
دراین میان تحلیل گران خارجی نیز به بررسی ابعاد مختلف این حمله پرداخته اند.
اکنون باید دید که با وجود این حمله کوبنده، آیا بازهم داعش جسارت پخش فیلم‌ها‌ی حملات تروریستی در ایران را به خود می‌دهد و صرفا چند ترقه بازی کور در کشورمان را به حساب نفوذ به قلب ایران توصیف می‌کند؟ و یا حملات موشکی از فاصله‌های چند صد کیلومتری ایران به یکی از مقرهای مهم این گروه، درس عبرتی برایشان خواهد بود
تا دیگر به فکر نفوذ به مرزهای ایران نیفتند؟