سیدعلی محقق شش موشک، یک مقصد و شش مقصود

شامگاه یکشنبه 28خردادماه سپاه پاسداران در عملیاتی موفقیت آمیز 6 فروند موشک میان برد ذوالفقار و قیام را به سمت مواضع داعش در شهرک المیادین سوریه شلیک کرد.
مقصد موشک‌های پرتاب شده یکی دو ساختمان و پایگاه کوچک محل تجمع سرکردگان داعش در شهرک المیادین واقع در شرق سوریه و حوالی شهر محاصره شده دیرالزور بود و دلیل اعلام شده و قریب به ذهن برای این اقدام سپاه، انتقام گرفتن از حمله اخیر تروریست‌های داعش به مجلس شورای اسلامی و حرم مطهر حضرت امام خمینی(ره) بود.اما شکی نیست که مقصود این حمله موشکی صرفا زهرچشم گرفتن از تروریست‌های سلفی به مثابه یک انتقام کور نبود و مقصودها و هدفهای متعددی را می توان برای این اقدام سپاه برشمرد و ردیف کرد.
1- موشک های ذوالفقار و قیام شلیک شده از جمله میانبردهای زمین به زمین از خانواده متنوع موشک‌های ساخت ایران محسوب می شوند. اولی با 700 کیلومتر بُرد از جمله موشک های نقطه زن و بسیار پیشرفته است. دومی نیز 800 کیلومتر برد دارد و با توجه به سال ساخت آن دروازه ورود ایران به عرصه های نوین ساخت موشک‌های بالستیک نام برده می شود. روز یکشنبه گذشته این دو نوع موشک برای اولین بار جهت انجام یک ماموریت غیررزمایشی و به قصد زدن یک دشمن واقعی و نه فرضی انتخاب و از شهرک‌های موشکی کشور به مرزهای غربی در کردستان و کرمانشاه اعزام شدند.
از این رو می توان این اقدام را نخستین عملیات رسمی موشک‌های میانبرد کشور در میدان نبرد واقعی نامگذاری کرد. ذوالفقار و قیام‌های شلیک شده همچنین اولین محصولات برنامه موشکی ایران است که در یک ماموریت فرامرزی شرکت داده شده و از داخل کشور به بیش از 650 کیلومتر آنسوتر از مرز شلیک شده اند. تصاویر مخابره شده از طریق پهپادهای رصدکننده عملیات در خاک سوریه و بر فراز المیادین نشان داد که هر شش موشک شلیک شده با عبور از آسمان کشورعراق به طور دقیق به اهداف خود در حاشیه شهرک المیادین سوریه اصابت کرد و اهداف نظامی در نظرگرفته شده برای این عملیات محقق شده و سپاه و به طور کلی نیروی دفاعی کشور در یکی از مهم ترین آزمون‌های تخصصی تسلیحاتی خود سربلند بیرون آمده است.


2- شلیک موشکهای ایرانی به قلب مواضع داعش در استان دیرالزور سوریه درحالی صورت گرفته که طی ماه‌های اخیر این گروه تروریستی همچون عراق در سوریه بخش اعظم سرزمین‌های اشغالی خود را به ائتلافهای مختلف در حال جنگ در این کشور واگذارده است.
ارتش سوریه با همراهی ایران، روسیه، حزب الله لبنان و طیفی از شبه نظامیان شیعه عراق و افغانستان عمده اراضی واقع در شرق حلب و استان های حمص و تدمر را از داعش پس گرفته و هم اکنون در اراضی جنوبی رقه و رود فرات به سرعت درحال پیشروی به سمت دیرالزور است. در سوی دیگر نیروهای کرد سوری با همکاری ائتلافی آمریکایی - غربی ماه‌هاست که جبهه ای فعال را در شمال سوریه تدارک دیده و پس از تسخیر منبج در سال گذشته مدتهاست که در حال پیشروی به سمت جنوب است. نیروهای این ائتلاف با اشغال سواحل شمالی رود فرات و سد طبقه از سه جهت به دروازه های رقه به عنوان پایتخت خلافت خودخوانده داعش رسیده اند و احتمال سقوط رقه در هفته‌ها و ماه‌های آتی بسیار بالا است. گفته می‌شود داعش با توجه به درخطر افتادن رقه درحال برنامه‌ریزی برای انتقال دم و دستگاه خلافت و پایگاه‌ها و امکانات نظامی به شهرها و شهرک‌های استان دیرالزور از جمله المیادین به عنوان آخرین بازمانده قلمروی خود در سوریه است. از همین منظر می‌توان گفت هدف غایی ارتش سوریه و متحدین ایرانی- روسی دمشق، نه رفتن به سمت شمال و درگیری با کردها و آمریکایی ها برای فتح رقه که پیشروی در بیابانهای جنوب فرات در جهت رفع محاصره شهردیرالزور، آزادسازی کل منطقه جنوبی فرات و رسیدن به مرز های عراق از این سوی فرات است. از این رو می‌توان گفت شلیک 6موشک ویرانگر ذوالفقار و قیام به مواضع داعش در دیرالزور بخشی از راهبرد متخذه ازسوی متحدین در این منطقه است. هدف آن نیز منکوب کردن بیش از پیش منابع انسانی و نظامی داعش، پیش‌گیری از پروژه انتقال خلافت و برباد دادن سناریوی انتخاب دیرالزور یا المیادین به عنوان پایتخت پسا رقه‌ی آنها و پاکسازی کامل دیرالزور تا مرزهای عراق است.
3- شکاف دیپلماتیک حادث شده در شورای همکاری خلیج فارس با محوریت دعوای قطر و عربستان روز به روز ابعاد جدیدی به خود می‌گیرد و منطقه شاهد یارگیری‌های جدید بر پایه این شکاف است. ریشه اختلاف پیش آمده بین ریاض و دوحه نیز به طور مشخص چند وچون حمایت‌های پشت پرده سران قطر و عربستان از کشورها، گروه‌های شبه نظامی و تروریست‌های درگیر جنگ در منطقه علی‌الخصوص سوریه است. طی هفته‌های اخیر پادشاه عربستان سعودی به همراه وزیر دفاع و وزیرخارجه این کشور در اظهاراتی جنگ‌طلبانه و البته ناشیانه در میانه جدل با قطری‌ها نام ایران را هم پیش کشیده و برای کشورمان رجزخوانی کرده اند. تردیدی نیست که یک مقصود غیرمستقیم شلیک موشک‌های میانبرد ایرانی به سمت مواضع داعش، که حاصل همفکری و اتفاق نظر اتاق جنگ مشترک ایران، روسیه، عراق و سوریه است، پاسخ دادن به رجزخوانی‌های نسنجیده آل سعود بوده و طبعا تکانه‌های فرودآمدن موشک‌های ایرانی در المیادین سوریه در ریاض هم احساس شده و آنها هم حساب کار خود را کرده اند.
4- دیگر مخاطب و مقصود میانبردهای ایرانی شلیک شده به سمت تروریست‌های داعشی، تروریسم دولتی اسرائیل و سران رژیم صهیونیستی است. تردیدی نیست که دستگاه جاسوسی این رژیم میزان دقت و چگونگی عمل موشک‌های شلیک شده به سمت داعش را رصد و تحلیل کرده و این بار کاملا عملی و عملیاتی با قابلیت‌های موشک های ایران آشنا شده اند.
5- دونالدترامپ و مردان تندروی حزب جمهوری خواه از وقتی که به کاخ سفید راه یافته و عنان حکومت در آمریکا را به دست گرفته اند، باردیگر شمشیر تهدید و تحریم را برای تهران از رو بسته اند. تازه ترین و جدی ترین اقدام واشنگتن در این رابطه وضع تحریم‌های جدید به بهانه توان موشکی ایران و البته روسیه است. اقدام موشکی ایران علیه داعش که به فاصله کوتاهی پس از تحریم‌های جدید آمریکایی‌ها انجام شد، ثابت کرد که ایران در سیاست های‌ دفاعی و برنامه موشکی خود عقب‌گرد و مسامحه ندارد و البته برخلاف آمریکایی ها توان نظامی خود را نه علیه حکومت‌های مشروع، کشورها و مردم عادی که علیه تروریست‌ها استفاده می کند.
6- اگرچه اقدام تروریستی داعش در تهران، عملیاتی جزئی، ناشیانه و کور بود، اما به هرحال جمعی از هموطنان بی گناه ایرانی در این حادثه به شهادت رسیده یا مجروح شدند و در نتیجه ایرانیان داغدار و تاحدودی نگران اوضاع امنیتی خود شدند. شلیک موشک‌های ذوالفقار و قیام به قلب محل استقرار داعشی‌ها در مکانی صدها کیلومتر دورتر از خاک ایران، دل هموطنان را از باب قدرت دفاعی کشور قرص کرد و ایرانیان از همیشه مطمئن تر شدند که توان نظامی و موشکی ایران قادر به تامین امنیت شهروندان در مواجهه با حملات خارجی بوده و نیروهای نظامی کشور علاوه بر توانمندی برای دفع هرگونه حمله ای، می توانند انتقام هموطنان را از هرمهاجمی در هر نقطه از منطقه و جهان بگیرند.
از همین رو است که طی دو روز گذشته همه اقشار مختلف جامعه، فارغ از جناح بندی های سیاسی و اختلاف نظرهای فرهنگی و اجتماعی موجود، یکصدا، منسجم و همزبان این اقدام را تایید کرده‌اند.
سایر اخبار این روزنامه
سخنگوی دولت در نشست خبری: دولت هیچ محدودیتی برای تقویت بنیه دفاعی کشور قائل نیست «ابتکار» تداوم انشقاق و اختلافات درون گروهی اصولگرایان را بررسی کرد بازگشت اصولگرایان به نقطه صفر آقای مشکی پوش حاشیه‌سازی کرد رضا صادقی در منطقه ممنوعه سیدعلی محقق شش موشک، یک مقصد و شش مقصود آلودگی زیست محیطی واحد تولیدی قیر 52 نفر را در خاش راهی بیمارستان کرد حل معمای بوی بد مرموز «ابتکار» پشتوانه دیپلماتیک حمله موشکی سپاه به داعش را بررسی می کند بده و بستان دیپلماسی و نیروی نظامی آخرین خبرها از پویش مردمی برای جلوگیری از سدسازی ترکیه در گفت‌وگو با اعضای پویش پیگیری شد مدیرکل دفتر مراکز توانبخشی روزانه و توانپزشکی بهزیستی از آموزش نقاشی به کودکان مبتلا به اوتیسم می‌گوید سخنگوی قوه قضاییه خبر داد ۱۵ سال حبس برای یکی از قضات کهریزک رهبر انقلاب در دیدار حیدر العبادی: عراق باید یکپارچه بماند وزیر دفاع: به تهدیدهای احتمالی منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای به شدیدترین وجه پاسخ می‌دهیم سخنگوی قوه قضاییه خبر داد ۱۵ سال حبس برای یکی از قضات کهریزک معاون اول رئیس‌جمهوری: آموزش عالی باید متناسب با نیازهای جامعه توسعه یابد روایت رئیس ستاد انتخابات از روز اخذ رای: اصرار بعضی بر وجود تخلفات گسترده تعجب‌آور بود