رهبر انقلاب در دیدار حیدر العبادی: عراق باید یکپارچه بماند

حیدر العبادی نخست وزیر عراق روز گذشته بلافاصله پس از سفر به عربستان، وارد تهران شد و در مجموعه سعدآباد مورد استقبال رسمی اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهوری قرار گرفت. العبادی عصر دیروز با آیت الله
خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز دیدار و گفت و گو کرد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق و هیات همراه با تجلیل از وحدت و انسجام همه جریان‌های سیاسی و مذهبی عراق در مبارزه با داعش، «نیروهای مردمی» را پدیده‌ای مهم و مبارک و عامل اقتدار در عراق خواندند و با تاکید بر لزوم حفظ یکپارچگی سرزمین عراق، گفتند: باید در مقابل امریکایی‌ها هوشیار بود و به هیچ وجه به آنها اعتماد نکرد زیرا امریکا و اذناب او، مخالف «استقلال، هویت و وحدت عراق» هستند. ایشان با اشاره به حضور نیروهای داعش تا نزدیکی بغداد در یک مقطع از زمان، خاطرنشان کردند: اکنون داعش در حال فرار و خروج از عراق است و این موفقیت تحسین‌برانگیز، نتیجه وحدت و انسجام درونی در عراق و همچنین سیاست درست دولت عراق در اعتماد به نیروهای جوان و مومن عراق و حضور آنها در وسط میدان است. رهبر انقلاب اسلامی به مخالفت امریکا و اذناب او با «حشدالشعبی» یا همان نیروهای مردمی، اشاره کردند و افزودند: مخالفت امریکایی‌ها با نیروهای مردمی به این علت است که آنها می‌خواهند عراق، عامل مهم اقتدار خود را از دست بدهد. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تاکید کردند: به هیچ وجه به امریکایی‌‎ها اعتماد نکنید زیرا آنها منتظر فرصت هستند تا ضربه خود را وارد کنند. ایشان، بروز اختلاف و دو دستگی در عراق را فرصت مورد نظر امریکا برای ضربه زدن خواندند و گفتند: نباید این فرصت به آنها داده شود ضمن آن که باید از ورود نیروهای امریکایی به عراق به بهانه آموزش و مسائل دیگر جلوگیری کرد.
رهبر انقلاب اسلامی با تاکید بر اینکه مخالفت امریکایی‌ها با داعش واقعی نیست، خاطرنشان کردند: امریکایی‌ها و برخی کشورهای تابع آن در منطقه، به‌دنبال نابودی و ریشه‌کنی داعش نیستند زیرا داعش با حمایت و پول آنها به‌وجود آمده است و تمایل دارند یک داعشی که در مشت آنها باشد، در عراق باقی بماند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ضمن تقدیر از رسیدن نیروهای عراقی به مرز سوریه، آن را حرکتی راهبردی و بزرگ خواندند و بر لزوم حفظ آن، تاکید کردند. ایشان بر لزوم حفظ یکپارچگی سرزمین عراق اشاره کردند و گفتند: جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان همسایه، با برخی زمزمه‌ها مبنی بر برگزاری همه‌پرسی برای جدایی یک بخش از عراق مخالف است و دامن‌زنندگان به این موضوع را مخالفان استقلال و هویت عراق


می داند. رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به «غنای مادی، انسانی و تاریخی عراق» تاکید کردند: عراق با چنین ریشه و تمدن تاریخی و فرهنگی و انسانی، باید یکپارچه بماند و حق چنین کشوری، ایستادن بر روی پای خود و مقابله قدرتمندانه با کسانی است که به دنبال برخورد با عراق هستند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با ابراز امیدواری برای فائق آمدن دولت عراق بر مشکلات و آرزوی فردایی بهتر برای ملت عراق، افزودند: دولت عراق باید از همه جهت تقویت شود و وظیفه همه جریان‌های سیاسی و مذهبی در عراق حمایت از دولت مستقر است. ایشان درخصوص روابط دو جانبه ایران و عراق نیز با تاکید بر لزوم گسترش هرچه بیشتر روابط در زمینه های مختلف گفتند: باید از برخی مشکلات اداری موجود در راه گسترش روابط عبور کرد و سطح همکاری‌ها را تا آنجا که ممکن است ارتقاء داد.
در این دیدار که اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری نیز حضور داشت، حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق ضمن قدردانی از حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با داعش، هدف از دیدار خود را گفت‌وگو برای گسترش هرچه بیشتر روابط دو کشور در عرصه‌های مختلف بیان کرد و گفت: امروز عراق در مقابله با داعش منسجم و متحد است و همه جریان‌های سیاسی و مذهبی بر لزوم استمرار مبارزه با داعش تا ریشه‌کنی آن متفق‌القول هستند. وی نابودی داعش را امکان‌پذیر خواند و با تاکید بر لزوم استمرار حمایت‌های ایران، افزود: ما به کمک و مساعدت‌های جمهوری اسلامی ایران در مرحله مبارزه با داعش و همچنین در مرحله پس از داعش که مرحله ثبات و آرامش و سازندگی است، نیازمندیم. نخست‌وزیر عراق به ریشه‌های تاریخی فرهنگی و اجتماعی روابط دو ملت ایران و عراق اشاره و تاکید کردند: ما به دنبال گسترش روابط با ایران در همه زمینه‌ها از جمله افزایش خدمات‌رسانی برای سفر زائران ایرانی به عتبات عالیات هستیم و خدمت به زوار ایرانی را افتخار خود می‌دانیم.
سنگر واحد ایران و عراق در مبارزه با تروریسم
همچنین جهانگیری در مذاکرات مشترک هیات های عالی رتبه ایران و عراق با تبریک پیروزی های اخیر دولت و ملت عراق در نبرد علیه داعش و به خصوص موفقیت‌های حاصل شده در موصل اظهار داشت: این پیروزی ها تاثیر فراوانی در امنیت عراق و منطقه خواهد داشت و امیدوارم در سایه ی پیروزی های اخیر شاهد وفاق و انسجام ملی و حضور همه ی گروه ها و جریانات سیاسی این کشور باشیم.
معاون اول رییس جمهور همچنین با اشاره به اینکه منطقه ی خلیج فارس و خاورمیانه در شرایط خاصی قرار دارد، حضور هیات عراقی در ایران و گفت وگو با مقامات جمهوری اسلامی ایران را زمینه ای برای حل مسائل منطقه و پیشرفت کشورهای اسلامی دانست. وی در ادامه روابط دو جانبه میان تهران و بغداد در زمینه های سیاسی، اقتصادی،‌ فرهنگی، امنیتی و نظامی را بسیار خوب ارزیابی کرد و افزود: باید تلاش کنیم سطح روابط دوجانبه متناسب با ظرفیت های دو کشور ارتقاء پیدا کند. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، جهانگیری همچنین با اشاره به برخی موانع پیش روی توسعه ی روابط اقتصادی میان دو کشور، تصریح کرد: مسائل بانکی از مهمترین موانع فراروی توسعه ی مناسبات تجاری و اقتصادی ایران و عراق است که باید با جدیت برای حل این مسائل تلاش کنیم چرا که روابط بانکی پیش نیاز همکاری های اقتصادی است.
معاون اول رییس جمهور ادامه داد: برای حل مسائل بانکی راهکارهای متعددی وجود دارد از جمله آنکه دو کشور می توانند مبادلات تجاری خود را با ارز ملی خود انجام دهند که این امر نیازمند هماهنگی و توافق میان بانک های دو کشور است.
وی با تاکید بر ضرورت پرداخت مطالبات معوق شرکت های پیمانکار ایرانی فعال در پروژه های کشور عراق، گفت: در خصوص خط لوله ی انتقال گاز به بغداد و همکاری های نفتی توافقات خوبی میان دو کشور صورت گرفته که باید اجرایی شود.
جهانگیری احداث راه آهن شلمچه ـ بصره را گامی مهم در جهت تسهیل رفت و آمد مسافرین و جابه جایی کالا میان دو کشور دانست و با تاکید بر اینکه احداث این خط ریلی یک اقدام استراتژیک است، گفت: در این زمینه توافقاتی میان مسئولین حوزه ی حمل و نقل دو کشور انجام شده که پیگیری و اجرای آن امری ضروری است.
معاون اول رییس جمهور در ادامه با تاکید بر اینکه همکاری های اقتصادی، سیاسی و امنیتی ایران و عراق به نقطه ای رسیده که برای توسعه ی آن نیازمند تهیه سند جامع همکاری های تجاری و اقتصادی دو کشور هستیم، گفت: در این سند باید همه ی مسائل و جوانب دیده شود و وظایف و تکالیف دستگاه های مختلف دو کشور مشخص گردد. لازم است کمیسیون مشترک همکاری های دو کشور در این زمینه ماموریت پیدا کند تا در یک دوره ی زمانی مشخص نسبت به تدوین این سند اقدام نماید.
وی همچنین با اشاره به گسترش رفت و آمد های مردم ایران و عراق به خصوص در مناسبت های مذهبی تصریح کرد: این موضوع به خصوص در ایام اربعین حسینی از اهمیت دو چندانی برخوردار است و تهران پیشنهاد می کند که برای تسهیل در رفت و آمد مردم، توافق نامه ی لغو روادید میان ایران و عراق به امضا برسد.
جهانگیری به موضوع گرد و غبار و ریزگردها نیز پرداخت و خاطر نشان کرد: مردم استان های مرزی ایران با مشکلات جدی در این زمینه روبرو هستند که لازم است با توسعه ی همکاری ها میان دو کشور معضل ریزگردها را برطرف کنیم و ایران در این زمینه از آمادگی لازم برخوردار است.
13 میلیارد دلار حجم مبادلات تجاری میان ایران و عراق
حیدر العبادی نخست وزیر عراق نیز در این نشست خبری ضمن محکوم کردن اقدامات تروریستی داعش در مجلس شورای اسلامی و حرم امام راحل گفت: این اقدامات نشان دهنده ی آن است که تروریسم مرز نمی شناسد و اقدامات تروریستی در همه جا گسترده است؛ بنابراین باید با همکاری مشترک در برابر چنین پدیده‌ای بایستیم. العبادی افزود: گروه های تکفیری و تروریست ها سال هاست که جان مردم عراق را به مخاطره انداخته اند و خوشبختانه کار آنها به مرحله ی پایانی رسیده و در موصل و مرزهای سوریه و عراق اقداماتی انجام خواهیم داد که راه آنها به طور کامل بسته شود.
وی با بیان اینکه عراق در مبارزه با تروریسم با جمهوری اسلامی ایران در سنگری واحد قرار دارد، گفت: باید تلاش کنیم در بخش همکاری های اقتصادی و در زمینه پیشرفت و آبادانی نیز در یک مسیر مشترک گام برداریم. نخست وزیر عراق از آمادگی کشورش برای تقویت روابط با جمهوری اسلامی ایران در زمینه های تجاری، اقتصادی، عمرانی و فرهنگی و مذهبی خبر داد و افزود: باید برای احیاء اروند رود نیز تلاش کنیم و عراق در این زمینه آمادگی کامل دارد و اگر مشکلات آن برطرف شود خدمات شایانی به مردم خرمشهر، آبادان و بصره خواهد رسید.
حیدر العبادی با یادآوری اینکه میزان مبادلات تجاری میان دو کشور به 13 میلیارد دلار رسیده است، گفت: حجم این مبادلات در 5 سال اخیر اندکی کاهش یافته بود که خوشبختانه اکنون جبران شده و باید تلاش کنیم از رقم فعلی نیز بالاتر رود.
وی با تاکید بر اینکه هیچ زمینه ای وجود ندارد که ایران و عراق نتوانند همکاری کنند، خاطر نشان کرد: بخش نفت، گاز، برق، بیابان زدایی، مقابله با ریزگردها از جمله زمینه های همکاری میان دو کشور است و در سایر زمینه ها نظیر مبارزه با قاچاق کالا و مواد مخدر و جرائم سازمان یافته نیز امکان همکاری وجود دارد.
حیدر العبادی در پایان از آمادگی کامل عراق برای مبادلات تجاری دو کشور از طریق ارز ملی خبر داد و افزود: احداث خط راه آهن شلمچه ـ بصره نیز نیازمند سرمایه گذاری است تا هرچه سریعتر اجرایی و تکمیل شود.
گفتنی است نخست وزیر عراق پیش از این در سفر خود به عربستان و در ملاقات با ملک سلمان پادشاه این کشور به صراحت گفته بود که عراق دیگر حمایت منطقه‌ای از تروریست را تحمل نمی کند و از حق خود در بازخواست عواملی که در حمایت از تروریسم علیه عراق دست داشته اند، چشم پوشی نخواهد کرد.
سایر اخبار این روزنامه
سخنگوی دولت در نشست خبری: دولت هیچ محدودیتی برای تقویت بنیه دفاعی کشور قائل نیست «ابتکار» تداوم انشقاق و اختلافات درون گروهی اصولگرایان را بررسی کرد بازگشت اصولگرایان به نقطه صفر آقای مشکی پوش حاشیه‌سازی کرد رضا صادقی در منطقه ممنوعه سیدعلی محقق شش موشک، یک مقصد و شش مقصود آلودگی زیست محیطی واحد تولیدی قیر 52 نفر را در خاش راهی بیمارستان کرد حل معمای بوی بد مرموز «ابتکار» پشتوانه دیپلماتیک حمله موشکی سپاه به داعش را بررسی می کند بده و بستان دیپلماسی و نیروی نظامی آخرین خبرها از پویش مردمی برای جلوگیری از سدسازی ترکیه در گفت‌وگو با اعضای پویش پیگیری شد مدیرکل دفتر مراکز توانبخشی روزانه و توانپزشکی بهزیستی از آموزش نقاشی به کودکان مبتلا به اوتیسم می‌گوید سخنگوی قوه قضاییه خبر داد ۱۵ سال حبس برای یکی از قضات کهریزک رهبر انقلاب در دیدار حیدر العبادی: عراق باید یکپارچه بماند وزیر دفاع: به تهدیدهای احتمالی منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای به شدیدترین وجه پاسخ می‌دهیم سخنگوی قوه قضاییه خبر داد ۱۵ سال حبس برای یکی از قضات کهریزک معاون اول رئیس‌جمهوری: آموزش عالی باید متناسب با نیازهای جامعه توسعه یابد روایت رئیس ستاد انتخابات از روز اخذ رای: اصرار بعضی بر وجود تخلفات گسترده تعجب‌آور بود