آلودگی زیست محیطی واحد تولیدی قیر 52 نفر را در خاش راهی بیمارستان کرد حل معمای بوی بد مرموز

بامداد روز سه شنبه بوی بدی شهر خاش را فرا گرفت. دقایقی بعد تعدادی از شهروندان دچار مشکلات تنفسی شده و به بیمارستان مراجعه کردند. با روشن شدن هوا شهر به حالت عادی بازگشت. در این میان گمانه‌زنی‌های مختلفی درباره علت و منشاء این بو به وجود آمد که مدیرکل بحران استان سیستان و بلوچستان در این باره توضیح داده است.
غلامرضا اربابی درباره ماجرای بوی بد در شهرستان خاش اظهار کرد: حوالی 3 بامداد روز سه شنبه بوی بدی در بخش‌های مختلفی از شهرستان خاش استشمام شد که در پی آن 52 نفر از شهروندان این شهر به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی مراجعه کردند وی با بیان اینکه در پی این ماجرا بلافاصله جلسه فوق‌العاده مدیریت بحران شهرستان خاش برگزار شد، اظهار کرد: صبح روز گذشته نیز جلسه مدیریت بحران استان سیستان و بلوچستان نیز برگزار شده و درباره این موضوع تصمیم‌گیری و بررسی شد. اربابی با بیان اینکه از حوالی ساعت 7 صبح روز گذشته این بو از شهرستان خاش رفع شد و تاکنون چنین بویی استشمام نشده است، درباره منشاء این بو گفت: در جلسه صبح دیروز، منشاء و دلایل احتمالی ایجاد این بو مورد بررسی قرار گرفته و از کارشناسان و دستگاه‌های مختلف درخواست کردیم تا نظر کارشناسی خود در این خصوص را اعلام کنند.
مدیرکل بحران استان سیستان و بلوچستان درباره علل مطرح شده درباره این بو به ایسنا گفته بود: کارشناسان موارد مختلفی را مطرح کردند. به عنوان مثال برخی معتقد بودند که فعالیت آتشفشان تفتان ممکن است باعث ایجاد این بو شده باشد. گروهی دیگر فعالیت کارخانه ایزوگام را عامل ایجاد این بو می‌دانستند و برخی دیگر نیز معتقد بودند که منشا این بو می‌تواند از شهرک صنعتی خاش باشد؛ اما تاکنون تمامی این موارد در حد احتمال و گمانه‌زنی اولیه بوده و هیچ چیز به شکل قطعی اعلام نشده است. اربابی با تاکید بر اینکه علت بروز این پدیده همچنان در دست بررسی است گفت: با مشارکت محیط زیست، کارشناسان زمین‌شناسی، دانشگاه علوم پزشکی و دیگر دستگاه‌های مرتبط بررسی منشاء این بو آغاز شده و البته به نظر نمی‌رسد که دوباره چنین پدیده‌ای در شهرستان خاش تکرار شود.
عصر روز گذشته فرماندار شهرستان خاش از شناسایی عامل اصلی انتشار بوی نامطبوع و غیر طبیعی در این شهر با تلاش و همت سربازان گمنام امام زمان و کارشناسان بهداشت و سایر دستگاه های دست اندر کار خبر داد. محمداکبر چاکرزهی، فرماندار خاش بیان کرد: یک  واحد تولیدی قیر با انجام کارهای غیر قانونی سبب آلوده کردن محیط زیست و در نتیجه سلب آرامش از جامعه شهری خاش شده بود. وی افزود: با تلاش های سربازان گمنام امام زمان (عج) و کارشناسان بهداشت و غیره از فعالیت غیرقانونی این واحد جلوگیری و فرد متخلف به مراجع قضایی معرفی شده است. فرماندار خاش ادامه داد: با انجام کارهای قانونی و تلاشهای همکاران ما در حوزه های مختلف بهداشت و درمان، محیط زیست، امنیتی و انتظامی و غیره آرامش در منطقه حاکم است و خداوند را شاکریم قضیه بامداد دیروز در شهر خاش که سبب نگرانی مردم شده بود ختم به خیر شد.
بوی نامطبوع از بامداد سه شنبه در برخی نقاط شهر خاش سبب نگرانی مردم و مراجعه 52 نفر به بیمارستان شد که خوشبختانه با تلاش نیروهای بهداشت و درمان تمامی آنان مداوا و مرخص شدند و تنها یک فرد مسن و یک نوجوان که سابقه ناراحتی تنفسی داشتند تا مداوای کامل در بیمارستان بستری هستند. عامل اصلی آلودگی زیست محیطی در خاش واحد تولیدی قیر بود.
سایر اخبار این روزنامه
سخنگوی دولت در نشست خبری: دولت هیچ محدودیتی برای تقویت بنیه دفاعی کشور قائل نیست «ابتکار» تداوم انشقاق و اختلافات درون گروهی اصولگرایان را بررسی کرد بازگشت اصولگرایان به نقطه صفر آقای مشکی پوش حاشیه‌سازی کرد رضا صادقی در منطقه ممنوعه سیدعلی محقق شش موشک، یک مقصد و شش مقصود آلودگی زیست محیطی واحد تولیدی قیر 52 نفر را در خاش راهی بیمارستان کرد حل معمای بوی بد مرموز «ابتکار» پشتوانه دیپلماتیک حمله موشکی سپاه به داعش را بررسی می کند بده و بستان دیپلماسی و نیروی نظامی آخرین خبرها از پویش مردمی برای جلوگیری از سدسازی ترکیه در گفت‌وگو با اعضای پویش پیگیری شد مدیرکل دفتر مراکز توانبخشی روزانه و توانپزشکی بهزیستی از آموزش نقاشی به کودکان مبتلا به اوتیسم می‌گوید سخنگوی قوه قضاییه خبر داد ۱۵ سال حبس برای یکی از قضات کهریزک رهبر انقلاب در دیدار حیدر العبادی: عراق باید یکپارچه بماند وزیر دفاع: به تهدیدهای احتمالی منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای به شدیدترین وجه پاسخ می‌دهیم سخنگوی قوه قضاییه خبر داد ۱۵ سال حبس برای یکی از قضات کهریزک معاون اول رئیس‌جمهوری: آموزش عالی باید متناسب با نیازهای جامعه توسعه یابد روایت رئیس ستاد انتخابات از روز اخذ رای: اصرار بعضی بر وجود تخلفات گسترده تعجب‌آور بود