باز هم پای تحریم‌ها در میان است!

آفتاب یزد- گروه شبکه: با نامه‌هایی که کنفدراسیون فوتبال آسیا به دو باشگاه استقلال و پرسپولیس داده است، حذف این دو تیم مهم و پرطرفدار پایتخت از لیگ قهرمانان آسیا قوت گرفته است. داستان از این قرار است که سایت روابط عمومی فدراسیون فوتبال خبری را به صورت ناگهانی روی خروجی خود قرار داد که حکایت از حذف استقلال، پرسپولیس و گل گهر از مسابقات پیشروی لیگ قهرمانان آسیادارد. دلیل این اتفاق هم چیزی نیست جز، مالکیت مشترک باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس وعدم شفافیت در صورت وضعیت‌های مالی این دوباشگاه. اگرچه حذف قطعی استقلال و پرسپولیس از آسیا شکل اجرایی به خود نگرفته و صحبت از ۵ روز فرصت برای حل این مشکلات است اما براساس نامه‌های ارسالی به دو باشگاه استقلال و پرسپولیس و با توجه به شکایت‌های زیاد از این دو باشگاه و مشکلات مالی، بدحسابی‌ها و بدهکاران داخلی و خارجی زیاد و هم‌چنین بدهی سنگین دو باشگاه به نظام مالیاتی، حکم‌عدم صلاحیت این دو باشگاه برای حضور در لیگ قهرمانان آسیا در فصل پیش رو صادر شده است.
> تشکیل جلسه اضطراری
حال به دنبال این اتفاق و برای جلوگیری از حذف سرخابی‌ها در لیگ قهرمانان آسیا، فدراسیون فوتبال با مدیران باشگاه‌های گل گهر، استقلال و پرسپولیس و نماینده وزارت ورزش جلسه اضطراری تشکیل داده است. در این نشست ضمن بررسی پیشنهادات درباره ایراداتی که AFC به نحوه باشگاه‌داری پرسپولیس و استقلال گرفته است درباره چگونگی پاسخ به این نهاد بین‌المللی صحبت و رایزنی آغاز شده است؛ جلسه‌ای که تنی چند از مدیران فدراسیون فوتبال نیز در آن حضور دارند تا بتوانند مکاتبات لحظه‌ای با مسئولان کنفدراسیون آسیا داشته باشند. در این راستا سرپرست مدیرعاملی باشگاه پرسپولیس می‌گوید: «قرار شده برای رفع مشکل حذف از لیگ قهرمانان آسیا مدارک را تا دوشنبه ارسال کنیم.» به گزارش ایسنا، مجید صدری اظهار کرد: «قرار شده است مدارک را تا دوشنبه ارسال کنیم و آقای مصطفوی هم سخنگوی این بحث باشد و از طرف باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس صحبت کند و نتیجه از سوی او اعلام شود.»
> حذف استقلال و پرسپولیس دست AFC است


البته سعید عباسی رئیس و عضو کمیته صدور مجوز حرفه‌ای پیش از آغاز این جلسه گفته است: «این فرصت ۵ روزه جهت حل مشکلات، برای تیم‌های استقلال، پرسپولیس و گل گهر است. مسائل و مشکلات گذشته تلنبار شده است و این هم از شانس این دو مدیرعامل (آجورلو و صدری) است که این شرایط به وجود آمده است. از دست ما خارج است. چون AFC این شرایط را اعلام کرده است و ما نیز دستورات را اجرا کردیم و الان همه‌چیز دست آن‌هاست.» وی درباره اینکه چند درصد برای حل این مشکلات امیدوار
است، پاسخ داد: «باید ببینیم با نامه نگاری می‌توانیم این مشکل را درست کنیم یا نه. با رویکردی که امسال AFC در پیش گرفته، سخت گیری زیادی شده است.» عباسی درخصوص احتمال جریمه شدن فدراسیون فوتبال بابت تایید اولیه مجوز حرفه‌ای دو تیم نیز پاسخ داد: «اگر فدراسیون خلاف واقع گفته باشد احتمال آن است ولی اگر شرایط درست را اعلام کرده باشد مشکلی برای فدراسیون نیست.» او در پایان در مورد اینکه اگر شرایط سه تیم مورد قبول قرار نگیرد، فقط سپاهان و فولاد در لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۲۲ حضور پیدا می‌کنند پاسخ داد: «اگر اینگونه شود، بله فقط این دو تیم شرکت می‌کنند. »
> پای تحریم‌ها در میان است
عضو کمیته بدوی صدور مجوز حرفه‌ای نیز می‌گوید: «تحریم‌ها و کرونا تاثیر زیادی در مشکل پیش آمده برای استقلال و پرسپولیس داشته است.» به گزارش ایسنا، سهیل مهدی، عضو کمیته بدوی صدور مجوز حرفه‌ای اظهار کرد: «همه ما هرکاری برای همه نمایندگانمان انجام می‌دهیم و بحث استقلال و پرسپولیس نیست. من همیشه به لحظات آخر امیدوار بوده‌ام. بالاخره دقیقه ۹۰ هم جزو دقایق قانونی بازی است.» او در پاسخ به این سوال که چند روز پیش استقلال و پرسپولیس اعلام کردند که مجوز حرفه‌ای را گرفته‌اند، گفت: «بحث صادر شدن مجوز را باید خودشان توضیح دهند. فکر کنم منظورشان این بود که مسیر هموار شده است. باید بپذیریم دو عزیزی که آمدند (آجورلو و صدری) چهار، پنج روز آخر ارسال مدارک بود و خیلی تلاش کردند. تحریم‌ها خیلی ما را اذیت کرده است. پول زیادی دست AFC و فیفا دارند. مگر باشگاه‌ها چقدر منابع درآمدزایی دارند.» عضو کمیته بدوی صدور مجوز حرفه‌ای در پایان بیان کرد: «در این دو سال کرونا بلیت فروشی نداشتند. همچنین وقتی هوادار در سکوها نباشد، ارزش تبلیغات روی پیراهنشان هم پایین می‌آید. گردش مالی روزمره باشگاه‌ها کاهش یافته است. باید بپذیریم که جمیع این اتفاقات کار را سخت کرده است.»
> دلایل حذف پرسپولیس و استقلال از آسیا
اما داریوش مصطفوی، رییس کمیته استیناف صدور مجوز حرفه‌ای در رابطه با نامه کنفدراسیون فوتبال آسیا مبنی بر کنار گذاشتن استقلال و پرسپولیس از فصل جدید لیگ قهرمانان آسیا، اظهار کرد: «این دو باشگاه دولتی هستند و مجمع آن‌ها یکسان است و کنفدراسیون فوتبال آسیا این مساله را بارها اعلام کرده و گویا دولت نمی‌خواهد مشکل حل شود.» وی ادامه داد: «علاوه بر این اخطارها را به باشگاه‌ها داده بودیم و بدهی‌ها از سال ۸۰ انباشته شده و استقلال و پرسپولیس قرار بود تمام مسائل مالی، حقوقی و فنی را که نزدیک به ۳۰۰ مورد است را به کنفدراسیون فوتبال آسیا ارائه کنند.» رییس کمیته استیناف صدور مجوز حرفه‌ای فدراسیون فوتبال با اشاره به اینکه «کنفدراسیون فوتبال آسیا مسائل را به درستی مطرح کرده است»، گفت: «کمیته بدوی صدور مجوز حرفه‌ای از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا اختیار تام دارد و طبق بند ۸ ماده ۳۰، مهلتی ارائه کرده و تا ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ فرصت داده بودیم.» مصطفوی در رابطه با تیم فوتبال گل گهر نیز، عنوان کرد: «گل گهر پرونده کاملی دارد و کنفدراسیون فوتبال آسیا در این رابطه اشتباه کرده است.»
گفتنی است در صورت حذف استقلال و پرسپولیس از آسیا، گل‌گهر هم دچار وضعیتی مشابه خواهد بود و فولاد و سپاهان به‌عنوان تنها نمایندگان ایران در فصل بعدی لیگ قهرمانان آسیا به میدان می‌روند. البته این حذف هنوز قطعی نیست و درخواستی که از سوی‌ای اف سی برای ابطال مجوز حرفه‌ای صورت گرفته درصورت رفع معجزه‌آسای نقایص در مهلت کوتاه تعیین شده برگشت خواهد خورد.