مرد اعتبارآفرین در عرصه حمایت از مقاومت

تردیدی نیست که شهادت سردار سلیمانی ضربه‌ای سخت برای حرکت مقاومت در منطقه بود، اما از آنجایی که شکل‌گیری و تداوم حرکت نیرو‌های مقاومت مبتنی بر مبانی دینی، انقلابی و خواست و اراده مردم در سرزمین‌های خودشان است و در دوران فرماندهی سردار سلیمانی این روند نهادینه شده بود، با شهادت او حرکت نیرو‌های مقاومت نه‌تن‌ها کند نشده است، بلکه خون شهید به این حرکت، حیاتی دوباره بخشید که آثار آن این روز‌ها در کانون‌های اصلی مقاومت کاملاً مشهود است. رهبر معظم انقلاب اسلامی در توصیف این ویژگی سردار سلیمانی یادآور می‌شوند: «شهید سلیمانی با حرکات خود و بالاخره با شهادت خود - شهادتش هم مکمل این معنا بود- اسم رمز برانگیختگی و بسیج مقاومت در دنیای اسلام شد. الآن در دنیای اسلام هرجایی که بنای مقاومت در مقابل زورگویی استکبار را داشته باشند، مظهرشان و اسم رمزشان شهید سلیمانی است...» (۶۲/۹/۹۹۳۱)
حمایت ایران از مقاومت ریشه در تعالیم مذهبی و مبانی اندیشه‌ای ناب قرآنی و اسلامی دارد. حضرت امام خمینی بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی تشکیل هسته‌های مردمی حزب‌الله در سراسر جهان را به‌عنوان یکی از آرمان‌ها و دستور کار‌های آینده انقلاب اسلامی در سطح جهان قرار دادند و در طول حیات بابرکت خود، بار‌ها بر آن تأکید کردند. ایشان در ماه‌های پایانی عمر بابرکت‌شان (۲/۹/۶۷) با تأکید بر اینکه باید بسیجیان جهان اسلام در فکر ایجاد حکومت بزرگ اسلامی باشند و این شدنی است، چراکه بسیج تنها منحصر به ایران اسلامی نیست، یادآور شدند: «باید هسته‏های مقاومت را در تمامی جهان به وجود آورد و در مقابل شرق و غرب ایستاد.» (صحیفه نور ج ۲۱ ص ۵۳)
مقام معظم رهبری در دیدار مسئولان نظام و سفرای کشور‌های اسلامی در روز ۲۵ فروردین ۹۷ درباره چرایی حمایت ایران از مقاومت در جهان اسلام می‌فرمایند: «ما اگر چنانچه به توحید اعتقاد داریم، نمی‌توانیم زیر بار زور برویم، نمی‌توانیم زیر بار ظلم برویم، نمی‌توانیم در مقابل ظالم نایستیم، این طبیعت توحید است...»
رهبر انقلاب می‌افزایند: «ایستادن ما در کنار گروه‌های مقاومت، در منطقه غرب آسیا به همین دلیل است. حضور ما در سوریه، در مقابله و مواجهه با تروریست‌هایی که امریکا و عوامل امریکا در منطقه به وجود آورده بودند، به این دلیل است. اینکه گفته بشود «جمهوری اسلامی ایران توسعه‌طلب است، می‌خواهد فلان جا را تصرف کند»، این‌ها حرفی مهمل و بی‌معنا و خلاف واقع و دروغی است؛ نه، ما قصد توسعه و نگاه توسعه‌طلبی به هیچ نقطه‌ای از دنیا نداریم؛ احتیاج هم نداریم، بحمدالله کشور بزرگ، آباد و پرظرفیتی در اختیار ملت ایران است. [این حضور]به خاطر این است که در منطقه سوریه، در غرب آسیا، مقاومت در مقابل ظلم وجود داشت و وجود دارد؛ به این دلیل ما آنجا حضور پیداکرده‌ایم.» حمایت ایران از نیرو‌های جبهه مقاومت، خاستگاه قانونی نیز دارد. در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در بند ۱۶ اصل سوم و اصل یازدهم و اصول ۱۵۲ و ۱۵۴ بر ضرورت حمایت از مقاومت و صدور انقلاب تأکید دارد. در اصل ۱۵۴ قانون اساسی آمده است: «جمهوری اسلامی ایران سعادت انسان در کل جامعه بشری را آرمان خود می‌داند و استقلال و آزادی و حکومت حق و عدل را حق همه مردم جهان می‌شناسد؛ بنابراین در عین خودداری کامل از هرگونه دخالت در امور داخلی ملت‌های دیگر از مبارزه حق‌طلبانه مستضعفین در برابر مستکبرین در هر نقطه از جهان حمایت می‌کند.» بر اساس این اصول نظام جمهوری اسلامی مقید به حمایت از ملل مبارز و محروم بوده و در عین عدم چشمداشت به سرزمین و حاکمیت آن‌ها و خودداری کامل از هرگونه دخالت در امور داخلی ملت‌های دیگر، از مبارزه حق‌طلبانه مستضعفین در برابر مستکبرین در هر نقطه از جهان حمایت می‌کند.


روند تثبیت و تحکیم نیرو‌های مقاومت در منطقه پس از انتخاب سردار سلیمانی به‌عنوان فرمانده نیروی قدس با تحولی جدی مواجه شد. نقش‌آفرینی سردار سلیمانی در کمک به حزب‌الله در مبارزه با رژیم صهیونیستی در جنگ ۳۳ روزه و کمک به مقاومت فلسطین در جنگ ۲۲ روزه که هر دو جنگ، شکست خفت‌بار صهیونیست‌ها را در پی داشت، تراز نیرو‌های جبهه مقاومت را در منطقه و جهان ارتقا داد. اما آنچه در این عرصه نقش سردار سلیمانی را برجسته‌تر کرد، فرماندهی میدان مبارزه با گروهک تروریستی داعش و دیگر گروهک‌های افراطی مسلمان‌نما بود که با هدف مهار نیرو‌های مقاومت در عراق، سوریه و لبنان از سوی قدرت‌های غربی سازمان‌دهی و حمایت و پشتیبانی می‌شدند. حضور سردار در صحنه‌های سخت مبارزه با این گروهک‌های تروریستی، در کنار رزمندگان مدافع حرم که از ملیت‌های مختلف با هدایت سردار ایجاد و سازمان‌دهی شده بودند، نیرو وتوان ویژه‌ای به آن‌ها می‌داد و همین امر سبب عصبانیت سران کاخ سفید و رژیم صهیونیستی شده و به‌زعم خود تنها چاره مهار و سرکوب نیرو‌های مقاومت را در ترور سردار سلیمانی دیدند.
اما به‌رغم آن، سازمان‌دهی و هدایت این نیرو‌ها علاوه بر تقویت عقبه راهبردی جبهه مقاومت سبب شده است که حزب‌الله، حماس، جهاد اسلامی، انصارالله و حشدالشعبی اکنون به تأثیرگذار‌ترین قدرت‌ها در کشور‌های متبوع خود تبدیل شوند و آینده تحولات منطقه به دست خود آنان رقم خواهد خورد.