چالش‌های «عمار» با مسئولان برای انقلابی ماندن!

دبیر جشنواره مردمی فیلم عمار با ابراز خوشحالی از پیشرفت‌های بین‌المللی فیلمسازان عماری و اصرار بر ادامه روند مطالبه‌گری انقلابی جشنواره از همکاری‌نکردن بعضی دستگاه‌ها و ویزا ندادن به میهمانان خارجی بزرگداشت حاج قاسم گلایه کرد. او معتقد است، در حوزه جنگ نرم و تفکر، آنجایی که شعله جمهوری اسلامی خوب گرفته «عمار» هست. امسال همزمان با برگزاری جشنواره فیلم عمار، اولین دوره از «جشنواره علوم انسانی عمار» نیز برگزار می‌گردد.
نادر طالب‌زاده، دبیر دوازدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار در نشست خبری این رویداد و نخستین جشنواره علوم انسانی «عمار» که در حسینیه هنر برگزار شد، گفت: از اول انقلاب تا امروز گروه عمار بوده‌اند، یعنی جوانان پرفکر و پردغدغه به اینجا آمده‌اند. ما امسال برای اولین بار گروه‌های حرفه‌ای، تهیه‌کننده‌های حرفه‌ای و فیلمبرداران کاربلد داریم. بچه‌هایی داریم که آثارشان را دیدم و به وجد آمدم. آن‌ها را به برنامه خودم دعوت کردم، البته برنامه من هم محصول همین عمار است. مشکل امروز ما این است که نصف دولتمردان این دولت و دولت قبلی نمی‌دانند که جمهوری اسلامی چه چیزی است و به همین دلیل درگیر مسائلی مثل برجام می‌شویم. در حوزه جنگ نرم و تفکر، آن جایی که شعله جمهوری اسلامی خوب گرفت، عمار بود. برد بین‌المللی فیلمسازان عمار
وی با تأکید بر پیشرفت‌های حرفه‌ای فیلمسازان رشدیافته در جشنواره عمار اظهار داشت: امروز عمار شاهد فیلمی با استاندارد‌های «دیپورت» است که یادآور کار‌های رابرت برسون است. این تنها یکی از کارهاست که برد بین‌المللی دارد. یکی از خصوصیات «عمار» این است که هویت انقلاب اسلامی در وجودش است. در وین امروز دعوا بر سر این است که جمهوری اسلامی چیست. ما برخی جا‌ها در عمار نگهبانان خوبی نبوده‌ایم که این هم به خاطر سن کم بچه‌هاست، مثلاً سراغ حوزه‌های امنیتی نمی‌روند، البته سال گذشته فردی را داشتیم که فیلم خوبی در حوزه اقتصادی ساخت و از صاحبان یک ارگان تماس گرفتند و گفتند این فیلم را پخش نکنید، در حالی که نقد خوبی داشت. در این قسمت‌ها فیلم کمی داریم، در حالی که در این حوزه کار‌هایی است که پول نامشروع ایجاد شده است.
طالب‌زاده بیان کرد: بچه‌ها باید دست به جراحی بزنند، اما برخی آن‌ها را می‌ترسانند، ما به عمود خیمه انقلاب اعتقاد داریم، بنابراین باید نقد هم بکنیم و این نیازمند جراحی است، این در حالی است که صداوسیما، حوزه هنری و فارابی هیچ‌کدام این کار را نمی‌کنند، بنابراین باید بچه‌های انقلاب ضمن حفظ انقلاب این کار را انجام دهند. برای رسیدن به انقلاب، ۱۴ قرن طول کشیده است، باید نترسیم، اصلاً چه کسی می‌خواهد ما را بترساند؟ البته الان صدا و سیمای قوی‌تری داریم، امید زیادی داریم تا حرف‌های بیشتری در صدا و سیما بزنیم و آزادتر باشیم. در این سال‌ها آنقدر حرف روی زمین مانده است که من گاهی شب‌ها خوابم نمی‌برد.


دبیر دوازدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار ضمن تأکید بر این نکته که باید کار‌هایی در ابعاد بین‌المللی کنیم، ادامه داد: همین امروز برای بزرگداشت حاج قاسم میهمانانی از امریکا دعوت کرده‌ایم، اما به آن‌ها ویزا نمی‌دهند. می‌گویند کمیته‌ای در وزارت خارجه هست که اجازه ورود نمی‌دهد. خب ریاکاری‌های دولت امریکا را چه کسی باید بگوید؟ باید خود امریکایی‌ها بگویند، اما حالا دو هفته است این کمیته اجازه نمی‌دهد. این مسائل باعث می‌شود گاهی اوقات شک کنم، برخی تحلیل‌ها نیاز به برنامه‌سازی و فیلمسازی دارد، چون به راحتی خرابکاری می‌شود. اولین اقدام دولت قبلی جلوگیری از برگزاری کنفرانس ما بود، دولت فعلی هم همین است. فکر می‌کنند ما باید جلوی دهان‌مان زیپ بکشیم، اما عمار دهانش را نمی‌بندد. فقدان عدالت رسانه‌ای
در ادامه این نشست سعید خورشیدی، عضو شورای سیاستگذاری عمار با تأکید بر اینکه ما از فقدان عدالت رسانه‌ای رنج می‌بریم، اظهار داشت: دوازدهمین دوره جشنواره را در شرایطی شروع می‌کنیم که این رویداد متناسب با آسیب‌شناسی‌ای که از فضای سینمایی و رسانه‌ای کشور داشته است در جهت رفع نواقص این سیستم تلاش می‌کند. وضعیت رسانه و سینما به گونه‌ای است که بخشی از مردم و اقدامات در سینما و رسانه دیده نمی‌شوند. در حوزه نقد درون‌گفتمانی مخاطبان را به حل مسائل فرا می‌خوانیم. تلاش می‌کنیم این مسائل دیده شوند. از همین جا به اتفاق جدیدی که به برکت این دوره در حال رقم خوردن است، اشاره می‌کنم که آن هم آغاز جشنواره علوم انسانی عمار است تا از این ساختار برای حل سایر مسائل و کاستی‌هایی که در فضای انقلاب اسلامی است، استفاده کنیم. تولد جشنواره علوم انسانی عمار
خورشیدی ادامه داد: اگر ما با آسیب‌شناسی فقدان عدالت رسانه‌ای سراغ عمار می‌آییم، وقتی سراغ نهاد علم هم می‌رویم، می‌بینیم آنجا هم با چنین ناعدالتی‌ای روبه‌رو هستیم. آنجا هم بخشی از ظرفیت جامعه ایرانی کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد. اساساً وقتی سابقه جشنواره را نگاه می‌کنیم، می‌بینیم دلالت بر گردهمایی دارد. تلاش کردیم این حوزه محدود به فعالان حوزه سینما و رسانه نباشد، عمار به محلی برای تعامل و تأمل فعالان حوزه اندیشه، رسانه و مردم تبدیل شده است. ما حالا با تنوعی از تخصص‌ها و افراد روبه‌رو هستیم. بخشی از این موضوع ناشی از نگاه عمار به سینما بوده که آن را صنعت و هنر می‌دیده و تلاش داشته است بخشی از گسل‌ها را مرتفع کند، به همین دلیل از دل جشنواره عمار جشنواره جدیدی تحت عنوان «جشنواره علوم انسانی عمار» متولد شد. امیدواریم این مسیری که آغاز شده است بتواند فضای جدیدی در حوزه علوم انسانی و اجتماعی ما برقرار کند و بتوانیم در راستای تحقق آرمان‌ها و اهدافی که وجود دارد، کمکی کنیم.
حجت‌الاسلام مجتبی نامخواه، دبیر علمی جشنواره علوم انسانی عمار نیز در رابطه با چگونگی شکل‌گیری و ایده اولیه این جشنواره گفت: اگر بخواهم ایده جشنواره را توضیح بدهم به سیر عمار برمی‌گردد. ۱۰ سال پیش وقتی این رویداد برگزار شد به جشنواره علوم انسانی هم فکر می‌کردیم، این ایده خود را در هیئت داوران نشان داد. این جشنواره تنها یک جشنواره صرف نیست، این به این معنا نیست که به دنبال روایت واقعیت نیستیم، بلکه جشنواره «عمار» می‌خواهد تجربه‌ای را تبدیل به یک نهاد منسجم کند. این جشنواره اهالی علوم انسانی را دعوت می‌کند به مسائل عینی بیشتر توجه کنند. در هیئت علمی جشنواره علوم انسانی عمار در خدمت آقایان پارسانیا، شجاعیان و کچویی هستیم که سال‌ها در حوزه علوم اجتماعی فعالیت داشته‌اند. در ادامه رویداد‌هایی خواهیم داشت که از اواسط دی شروع می‌شود که ایده جشنواره علوم انسانی را توضیح می‌دهد.
حمید صالحی، دبیر اجرایی دوازدهمین دوره جشنواره عمار نیز با اشاره به اینکه بالغ بر ۳ هزار اثر به دبیرخانه رسیده است، افزود: امسال جشنواره ۱۸دی ماه در سالن اندیشه حوزه هنری برگزار می‌شود و اختتامیه را هم جمعه ۲۴دی ماه در همین سالن خواهیم داشت. از روز ۱۹ تا ۲۳دی اکران‌های مرکزی در سینما فلسطین خواهد بود. امسال پاسداشت دو نفر از جبهه انقلاب را خواهیم داشت. در افتتاحیه از مرحوم محمد سرور‌رجایی، نویسنده افغانستانی و در اختتامیه هم پاسداشت آقای مسعود جعفری‌جوزانی را برگزار می‌کنیم که خالق آثار ماندگاری، چون «شیر سنگی» و «در چشم باد» است.