نصرالله خطاب به شاه سعودی: تروریست تویی!

دبیرکل حزب‌الله لبنان به مناسبت سالگرد شهادت سردار سلیمانی، برای اولین بار ملاحظات را کنار گذاشت، در سخنرانی آتشین مقامات سعودی را به باد انتقاد گرفت و با بیان اینکه تفکر داعشی از دل عربستان بیرون آمده، خطاب به شاه سعودی فداکاری‌های نیرو‌های مقاومت را برشمرد و گفت: «جناب شاه تروریست تویی نه حزب‌الله.» مداخلات رژیم عربستان سعودی در لبنان و تلاش همه‌جانبه برای مقابله با نفوذ حزب‌الله در این کشور، به حدی افزایش یافته که دبیرکل حزب‌الله را به واکنش واداشته است. سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله شامگاه دو شنبه در دومین سالروز شهادت سردار قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران و ابومهدی المهندس، نایب رئیس سابق سازمان حشدالشعبی درباره تحولات منطقه سخنرانی کرد. به گزارش شبکه المیادین، نصرالله مهم‌ترین بخش سخنرانی خود را به انتقاد صریح و بی‌پرده از مقامات سعودی و جنایات این رژیم در منطقه اختصاص داد و گفت: «در جنگ یمن امریکا عامل است و عربستان فقط مجری است. عربستان آلت دست امریکا در جنگ علیه یمن است. امریکا کشور‌های عربی را می‌دوشد و آن‌ها را به جان هم می‌اندازد. کارش که تمام می‌شود می‌گوید خب حالا با هم صلح کنید و خوب باشید. نگاه کنید به کشور‌های شورای همکاری خلیج [فارس]و از اتحاد خلیجی سخن می‌گویند. در هر جایی که این قاتل حضور داشته باشد، وضعیت همین است.» نصرالله تفکرات داعش را برخاسته از عربستان سعودی دانست و گفت: «محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی می‌گوید که امریکا طی ده‌ها سال گذشته از عربستان خواست که در راستای گسترش تفکر وهابیت در جهان اسلامی و سایر کشور‌ها تلاش کند و عربستان نیز این را پذیرفت. موضع رسمی عربستان نیز حمایت از اشغال عراق به دست داعش بود.»
نصرالله ادامه داد: «عربستان جوانان خود را برای کشتار جوانان و کودکان عراقی در جریان عملیات‌های انتحاری فرستاد، ولی ایران، جوانان خود را فرستاد تا در همه استان‌های عراق، از مردم این کشور دفاع کنند. ایران جوانان خود را برای دفاع از عراق به این کشور فرستاد؛ لذا چگونه می‌توان بین شهید و قاتل، تفاوت قائل نشد؟ برخی وانمود می‌کنند که ایران دشمن است و عربستان دوست.»
دبیرکل حزب‌الله با اشاره به سخنرانی اخیر ملک سلمان، شاه سعودی که در بخشی از آن خطاب به لبنانی‌ها گفته بود مردم و مسئولان در مقابل هیمنه تروریستی حزب‌الله بایستند، خطاب به وی تأکید کرد: «جناب شاه تروریست تویی نه حزب‌الله. آن تروریستی که اندیشه تکفیری داعشی را به لبنان فرستاد تو بودی. تروریستی که انتحاری‌ها را به عراق فرستاد، تو بودی. تروریستی که هفت سال مردم یمن را دارد می‌کشد تو هستی. تروریستی که در همه جنگ‌های امریکا کنارش ایستاده تا جنایات ضد بشری اش را حمایت کند، تو هستی. حزب‌الله تروریست نیست. حزب‌الله، مقاوم و مدافع و ملی‌گرا و با شرافت است که از وطن و امت و اهل و مردم و مقدساتش حمایت می‌کند. حزب‌الله کسی است که در کنار حاج قاسم جنگید.»
اظهارات نصرالله درحالی است که عربستان سعودی با همراهی امریکا و رژیم صهیونیستی در دو سال گذشته با تحریم دولت لبنان، مقامات این کشور را تحت فشار قرار داده است تا حزب‌الله را از جریان‌های سیاسی کنار بگذارد، اما این تلاش‌ها به در بسته خورده است. سعودی‌ها درحالی حزب‌الله را تروریست می‌خوانند که خودشان پدرخوانده تکفیری‌ها در منطقه هستند و بر اساس اسناد منتشر شده از سوی سازمان‌های اطلاعاتی غرب، ریاض بزرگ‌ترین حامی مالی و تسلیحاتی تروریست‌ها در سوریه و عراق بود و میلیارد‌ها دلار برای سرنگونی دولت‌های این دو کشور هزینه کرده است. از سوی دیگر، در جنایاتی بی‌سابقه هفت سال است که مردم بی گناه یمن را به خاک و خون کشیده است که این جنایات در سکوت مدعیان حقوق بشری غرب انجام می‌شود.


با وجود بازتاب گسترده سخنان انتقادی نصرالله از رژیم سعودی در رسانه‌های منطقه، سخنان او به مذاق برخی مقامات لبنانی خوش نیامده است. نجیب میقاتی، نخست‌وزیر لبنان که از موضع ضعف تلاش می‌کند نظر مساعد سعودی‌ها را جلب کند، بدون توجه به نفرت‌پراکنی آن علیه حزب‌الله به انتقاد نصرالله از ریاض واکنش نشان داد و گفت: «ما همیشه خواستار اجتناب از اختلافات عربی و آسیب زدن به روابط لبنان با کشور‌های عربی به‌ویژه عربستان سعودی بوده‌ایم. از این منظر، خواستار قرار گرفتن موضوع سیاست خارجی روی میز گفتگو هستیم تا لبنان را از پیامد‌های آنچه بی‌فایده است، در امان بداریم.» به نوشته پایگاه خبری «لبنان ۲۴»، میقاتی تأکید کرد: «سخنانی که جناب سیدحسن نصرالله درباره عربستان بیان کرد، موضع دولت لبنان و قشر وسیعی از لبنانی‌ها نیست و به نفع لبنان نیست که به هیچ کشور عربی، به‌ویژه کشور‌های حوزه خلیج [فارس]توهین کند.» نخست‌وزیر لبنان در ادامه مدعی شد که رهبری حزب‌الله لبنان مواضعی اتخاذ می‌کند که در درجه نخست به لبنانی‌ها و در درجه بعد به روابط لبنان و برادرانش آسیب می‌زند. این موضع نخست‌وزیر در حالی است که لبنانی‌ها به تروریستی خواندن حزب‌الله از سوی شاه سعودی واکنشی نشان ندادند. میقاتی حتی ماه گذشته وزیر اطلاع‌رسانی لبنان را به دلیل انتقاد از جنایات سعودی‌ها در یمن، و تحت فشار ریاض مجبور به استعفا کرد. امریکا ام‌الفساد است
دبیرکل حزب‌الله در بخشی دیگر از سخنان خود با بیان اینکه شهید سلیمانی در مقابل اشغالگران ایستاد و در تأسیس گروه‌های مقاومت عراق نقش داشت، گفت: «شهید سلیمانی نخستین کسی بود که برای دفاع از شهر‌ها و روستا‌ها و مقدسات عراق در برابر گروه تروریستی داعش، در کنار ملت عراق ایستاد، امنیتی که عراق امروز از آن برخوردار است به برکت خون شهیدان است. پس آیا انصاف است که امریکایی‌های قاتل را با ایران که از عراق حمایت کرد، مقایسه کرد؟ فاجعه‌بار است که شهیدانی را که از عراق حمایت کردند با امریکایی‌هایی که دست به جنایت و کشتار زدند، مقایسه کرد.»
نصرالله خاطرنشان کرد: «کسانی که در ترور فرماندهان پیروزی دست داشتند اعم از طراحان و مجریان این ترور، در این دنیا قبل از آخرت به سزای اعمال خود خواهند رسید.»
وی افزود: «جنایت ترور فرماندهان پیروزی آغاز مرحله جدیدی از آگاهی و بیداری و نیز آغاز مرحله جدید نبرد است.» نصرالله با تأکید بر اینکه خون این شهدای مخلص امروز فریاد می‌زند که دشمن مستبد و مستکبر و ظالم و فاسد حقیقی، رأس تجاوز و ام‌الفساد واقعی امریکاست و او را دشمن بدانید، تصریح کرد: «دشمن را بشناسید، تسلیمش نشوید، به او پناه نبرید بلکه با او مبارزه کنید و رسوایش کنید... خون شهدا به ما می‌گوید تا زمانی که امریکا بر منطقه ما هیمنه داشته باشد و آن را دوست بپندارند، بدبختی و مشکلات ما ادامه می‌یابد.»
نصرالله به حمایت‌های امریکا از جنایت‌های رژیم صهیونیستی در لبنان هم اشاره کرد و گفت: «مسئولیت تمام اقدامات اسرائیل در لبنان اعم از جنگ‌ها و حملات هوایی و کشتار‌ها به عهده امریکاست، پس چگونه به آن به عنوان دوست بنگریم؟»