آغاز اکران جشنواره مردمی عمار

فرهنگی:‌ جشنواره مردمی فیلم عمار به ایستگاه دوازدهم رسید و شامگاه دیشب (18 دی‌ماه) با برگزاری آیینی در تالار اندیشه حوزه هنری به‌صورت رسمی افتتاح شد. در این مراسم از برگزیدگان بخش‌های «فیلم ما»، «فیلمنامه»، «نماهنگ»، «پویانمایی» و «برنامه تلویزیونی» تقدیر شد. هیأت داوران این جشنواره در بخش فیلم ما، لوح افتخار این بخش را به‌دلیل پژوهش و پیگیری خوب و استفاده از آرشیو مناسب، توسط گروهی نوجوان، با وجود سختی دسترسی به محیط نظامی به اثر «نبرد البرز» به کارگردانی محمدجواد توکلی اهدا کرد. در این بخش، هیأت داوران جشنواره، اثری را شایسته دریافت فانوس ندانست.
همچنین در بخش فیلمنامه، هیأت داوران لوح افتخار این بخش را به اثر «توتا» به نویسندگی محمد صبوحی به‌دلیل پرداختن به مشکلات سیستان و بلوچستان در قالب داستان و اثر «سه خواهر» به نویسندگی محبوبه معراجی‌پور به‌دلیل «موضوعی بکر، نگاهی نو به مفهوم بلازدگی در سرنوشت خانواده» و فانوس این بخش را نیز به اثر «پروانه» به نویسندگی حسین جعفری به‌دلیل پرداختن به حماسه سوسنگرد و مسأله زن در انقلاب اسلامی تقدیم کرد. در بخش مسابقه «نماهنگ»، داوران ضمن تقدیر از اثر «حس هشتم» به کارگردانی سجاد معارفی و بازی درخشان بازیگر کودک النا حکیم‌زاده لوح افتخار این بخش را به خاطر ایجاز در بیان و روایت استعاری، انتخاب هوشمندانه موسیقی و دستیابی به تکنیک اجرای مطلوب به اثر «ابراهیم درآتش» به کارگردانی آرش آقاجانی و «ایرانیوم» ساخته سیدمهدی کرباسی به علت جسارت در انتخاب سوژه، نگاه جامع نگر و بیان هنرمندانه اهدا کرد.
همچنین فانوس این بخش نیز به «روز انتخاب» به کارگردانی رضا ثقفی به علت نقد سیاسی اجتماعی به زبان مخاطب نوجوان، تنوع در سبک‌ها و سازهای موسیقی و استفاده از طنز و فضای فانتزی در فرم اثر تعلق گرفت. در این بخش، جایزه ویژه دستاورد هنری نیز توسط هیأت داوران به‌دلیل خلق اشعار و ترانه‌های ارزشمند و جریان‌ساز در سال‌های اخیر به قاسم صرافان اهدا شد. قاسم صرافان در این دوره نیز شعر دو اثر «انتخاب» و «ایرانیوم» را سروده بود.
در بخش مسابقه پویانمایی، داوران جشنواره متشکل از آقایان محمد سرشار، مصطفی حسن آبادی و فرهاد عظیما ضمن تقدیر از «جهادگران آسمانی» به کارگردانی مجید محمودی و «چهارگوش» ساخته حامی رسولی، لوح افتخار این بخش را به علت شجاعت در پرداختن به موضوع علمی و تخیلی درباره آینده ایران به «کاوه و کشتی فضایی» به کارگردانی حسین حسن‌نژاد اهدا کرد. فانوس این بخش نیز به «پیش از بهشت» به کارگردانی احمد حیدریان به علت آفرینش اثری جهانی با نگاهی شاعرانه به مسأله فلسطین تقدیم شد.


در بخش مسابقه برنامه تلویزیونی، سیدمحمدعلی(اقبال) واحدی، علی فروغی، یاسر قدسی و یاسر جلالی به‌عنوان هیأت داوران جشنواره لوح افتخار برنامه ترکیبی را به «حبیب نخلستان» به تهیه کنندگی علی گلشاهی و همچنین فانوس این بخش را به «شب‌های پرستاره» به تهیه‌کنندگی سیدصدرا میریی اهدا کرد. هیأت داوران در بخش کلیپ، آیتم و موشن گرافیک نیز لوح افتخار این بخش را به «داستان صندوق‌ها» به کارگردانی آرش آقاجانی به‌دلیل خلاقیت و نوآوری در پرداخت موضوع تکرار شونده و «ورزش برای مردم» به کارگردانی سیدسجاد قافله باشی به‌دلیل نگاه متفاوت به مقوله ورزش و قهرمان‌های واقعی، بیان ساده، روان و جذاب و فانوس این بخش را هم به‌دلیل محتوای پیش برنده، ریتم بالا و جذابیت هنری و فنی به «عاشق شوید» به کارگردانی مشترک علی حسین و حنیف رحیمی تقدیم کرد.
همچنین هیأت داوران جشنواره، در بخش گزارش خبری لوح افتخار این بخش را به «مثبت کاذب» به کارگردانی زهره بیادی به‌دلیل سوژه جسورانه، پژوهش خوب، فراگیری و روشنگری و فانوس جشنواره را به‌دلیل سوژه، روایت عالی و موجز و لحن درست به «ثروت‌های رهاشده» به کارگردانی خانم «مریم تکافی» اهدا کرد. در بخش ویژه این آیین، با حضور خانواده شهید بیژنی، جایزه ویژه «دستکش ننه عصمت» به میکائیل براتی، طراح و گرافیست دهه هفتادی تقدیم شد. در بخش دیگر آیین افتتاحیه از مهندس نوید نجات‌بخش، مدیرعامل شرکت دانش بنیان بهیار صنعت اصفهان تقدیر شد و با حضور خانواده دانشمند شهید محسن فخری‌زاده، نشان استقلال به او اهدا شد.
همچنین در آیین پاسداشت افتتاحیه یاد و نام مرحوم محمدسرور رجایی نیز گرامی داشته شد؛ نویسنده‌ای که بیست سال آخر عمر را صرف جمع‌آوری اطلاعات و خاطرات مربوط به شهدای ایرانی جهاد افغانستان و شهدای افغانستانی دفاع مقدس کرده بود.