مدیرانی متهم هستند که راه را اشتباه رفتند

محمدمحمدی سدهی/ حذف 3 تیم پرسپولیس، استقلال و گل‌گهر سیرجان از آسیا اتفاق تلخی برای فوتبال ایران بود و مؤید ناکارآمدی مدیرانی که باید به فوتبال خدمت کنند‌؛ ناکارآمدی مزمنی که دلایل آن به امروز و دیروز برنمی‌گردد و اتفاقی است که سال‌هاست گریبان فوتبال مان را گرفته و حالا به نقطه اوج رسیده است. جدا از گل‌گهر، سرخابی‌ها سال‌هاست که به دلیل مالکیت مشترک (وزارت ورزش) با مشکلات بسیاری روبه‌رو شده‌اند و به‌رغم وعده‌های سلطانی‌فر وزیر پیشین ورزش و جوانان، راهکار مناسب و پایداری انتخاب نشد تا در نهایت منجر به بروز این اتفاق ناگوار شد. بر همین اساس خبرنگار «ایران» با نیما نکیسا و هادی طباطبایی، 2 پیشکسوت پرسپولیس و استقلال گفت‌و‌گویی انجام داد و نظرات شان را در این خصوص جویا شد.
نکیسا: حذف سرخابی‌ها اتفاق خوبی است
نیما نکیسا، دروازه‌بان سابق تیم ملی و پرسپولیس گفت: «نباید کار به اینجا کشیده می‌شد و خیلی وقت پیش باید جلوی این اتفاق ناگوار گرفته می‌شد. ساختار فوتبال ایران اشتباه است و این طبیعی است که AFC بیاید و این ساختار را تغییر دهد. کنفدراسیون فوتبال آسیا در فکر این است که ساختار فوتبال آسیا را تغییر دهد و دیدید که این اتفاق تنها برای کشور ما نیفتاده و 8 کشور آسیایی هم از این موضوع متضرر شده‌اند.»
او صحبت‌هایش را این‌گونه ادامه داد: «عمده‌ترین مشکل تیم‌های ایرانی بخصوص پرسپولیس و استقلال، مشکل مالی است و عدم حضور این 3 تیم در آسیا باعث می‌شود تا لطمه زیادی به این باشگاه ایرانی وارد شود. تیم‌های پرسپولیس، استقلال و گل‌گهر می‌توانستند با حضور در لیگ قهرمانان آسیا اسپانسرهایی جذب کنند و بسیاری از مشکلات مالی خود را برطرف کنند اما از دست دادن لیگ قهرمانان آسیا پیامدهای بسیار بدی برای این 3 تیم در پیش خواهد داشت و این موضوع قابل پیش‌بینی بود. اگر به عنوان یک فوتبالیست از من سؤال کنید می‌گویم که حذف این 2 تیم اتفاق خوبی است.» دروازه‌بان پرسپولیس در دهه 70 اظهار داشت: «ما باید به سمت ساختارسازی و ثبات مدیریت برویم. این 2 باشگاه باید به سمتی بروند که در خور شأن و جایگاه هواداران‌شان اداره شوند. فدراسیون فوتبال، وزارت ورزش، تیم‌ها و حتی مجلس بارها توپ را به زمین یکدیگر انداختند تا در نهایت کار به اینجا کشیده شد. این موضوع هیچ ربطی به مدیران جدید سرخابی و عزیزی خادم، رئیس فدراسیون فوتبال ندارد و باید این مسأله در دولت گذشته حل می‌شد. بارها صحبت از خصوصی‌سازی شد در حالی که مشکلات عظیمی همچون حق پخش هیچگاه حل نشد. چگونه بدون هیچ ساختاری می‌توان این 2 تیم را به فرابورس برد و به بخش خصوصی واگذار کرد؟»


نکیسا با اشاره به اینکه حمید سجادی، وزیر ورزش و جوانان فردی ورزشی است، افزود: «مسئولان وزارت ورزش در حال شفاف‌سازی هستند و بیان می‌کنند که این 2 تیم را نمی‌توانیم به فرابورس ببریم، این صحبت‌ها درست است. باید دست به دست هم دهیم و اجازه دهیم آن افرادی که بلدکار هستند کار را پیش ببرند و برای یکبار هم شده این مشکلات را برطرف کنند. سال‌هاست فوتبالی‌ها به کنج خانه فرستاده شده‌اند و افراد غیرفوتبالی برای فوتبال تصمیم گرفتند که نتیجه آن حذف این تیم‌ها از آسیا می‌شود.»
طباطبایی: فوتبال ما فقط روی شایستگی و توانایی بازیکنان پیش می‌رود
هادی طباطبایی، دروازه بان تیم ملی و استقلال در دهه 80 در خصوص این موضوع بیان داشت: «حذف سرخابی‌ها موضوع جدیدی نیست و ما هر ساله این بحران را داشتیم. این قدر مسئولان فوتبال ما موضوع را جدی نگرفتند که بالاخره AFC در جایی سفت و سخت بر موضوع پافشاری کرد و در نهایت این اتفاق ناگوار رخ داد. باید ما از یک جایی کار را آغاز کنیم و به سمت حرفه‌ای شدن برویم. حرفه‌ای شدنی که باید از سال‌ها قبل انجام می‌شد اما این اتفاق بارها از سوی مسئولان پشت گوش انداخته شد. بالاخره مدیریت غلت باعث می‌شود تا یک جایی اشتباه پاسخ بگیریم.»
او صحبت‌های خود را این‌گونه ادامه داد: «در طول این سال‌ها افراد زیادی پست وزارت ورزش را برعهده داشتند و در طول این سال‌ها هم همیشه صحبت‌هایی در خصوص خصوصی‌سازی 2 باشگاه پرسپولیس و استقلال مطرح شد اما هیچ‌گاه این موضوع عملی نشد، این همان مدیریت غلط است. در حال حاضر هم این اتفاق نمی‌افتد و این 2 تیم خصوصی نخواهند شد چرا که مدیران ما راه را اشتباه می‌روند. زمانی که راه اشتباه باشد قطعاً به مقصد نخواهیم رسید. زمانی که آدم‌های متخصص سرکار نباشند، همین اتفاق می‌افتد. همیشه یک‌سری آدم‌های خاص بوده‌اند که این آدم‌ها در طول این مدت نتیجه کارشان مشخص بوده.» طباطبایی در پاسخ به این سؤال که فوتبال ما با این اتفاق چقدر ضربه خواهد خورد؟ افزود: «فوتبال ما فقط روی شایستگی و توانایی بازیکنان ما می‌چرخد وگرنه هیچ برنامه‌ریزی و ساختاری وجود ندارد که این برنامه‌ریزی بخواهد راه را نشان دهد و باعث پیشرفت فوتبال مان شود. سهل‌انگاری برخی‌ها موجب حذف این 2 تیم در آسیا شد و به نوعی این اتفاق برای هواداران پرشمار این 2 تیم دردناک‌تر خواهد بود.»