رتبه نخست منطقه‌ای ایران در حوزه سلول‌های بنیادی

رئیس پژوهشگاه رویان گفت: ایران در حوزه سلول‌های بنیادی گام‌های مطلوب و مثبتی را برداشته است و در سلول‌های بنیادی در میان کشور‌های منطقه رتبه نخست را دارد.
عبدالحسین شاهوردی، رئیس پژوهشگاه رویان اظهار کرد: بحث سلول‌های بنیادی در کشور بسیار مهم است. ما انواع سلول‌های بنیادی را در کشور داریم و این یک انقلاب بزرگی است که امروز در دنیا مطرح است.
وی افزود: این علم منشأ بسیاری از موضوعات علمی در دنیا است و به دنبال آن محصولات سلول‌های بنیادی شکل می‌گیرد.
رئیس پژوهشگاه رویان افزود: خوشبختانه ایران در حوزه سلول‌های بنیادی گام‌های مطلوب و مثبتی را برداشته و تحقیقات آن در سطح جهانی منتشر شده‌است. اولین دوره‌ای که تولید سلول‌های بنیادی در کشور صورت گرفت، ایران جزو ۱۰ کشور تولید‌کننده در دنیا بود.


وی افزود: ایران در باب سلول‌های بنیادی در میان کشور‌های منطقه رتبه نخست را دارا است، این در حالی است که برخی کشور‌ها مانند ترکیه و عربستان و قطر نیز فعالیت‌هایی داشته‌اند.
شاهوردی تأکید کرد: با تکیه بر سلول‌های بنیادی، بانک این سلول‌ها در کشور شکل گرفته‌است که از آن جمله می‌توان به بانک خون بند ناف اشاره کرد. وی ابراز کرد: این بانک در درمان بسیاری از سرطان‌ها اثرگذار است و می‌تواند به راحتی سرطان‌های خون و بسیاری دیگر را درمان کند. رئیس پژوهشگاه رویان ادامه داد: اگر کشور ما در باب سلول‌های بنیادی سرمایه‌گذاری نمی‌کرد، امروز برای هر واحد باید ۳۰هزار دلار هزینه می‌کردیم.
وی گفت: در بانک خون بندناف ۱۵۰ هزار نمونه وجود دارد و سرمایه‌گذاری شده‌است، بانک‌های دیگر هم در حال فعالیت هستند.
شاهوردی به حوزه ناباروری نیز اشاره کرد و گفت: از دهه ۶۰ ما تجربه خوبی را داریم، بحث بیماران نابارور مهم است و امروز علاوه بر آنکه بیماران خود را درمان می‌کنیم به دیگر کشور‌ها نیز خدمات ناباروری ارائه می‌دهیم. وی عنوان کرد: حدود ۸۰ مرکز ناباروری در کشور داریم که در دهه ۶۰ این خدمات را شاهد نبودیم.
عمل پیوند سلول بنیادی قرنیه در مراکز درمانی نیرو‌های مسلح
عمل جراحی پیوند سلول بنیادی قرنیه برای نخستین مرتبه در سطح مراکز درمانی نیرو‌های مسلح کشور در بیمارستان بقیه الله الاعظم (عج) صورت گرفت.
سیدهاشم دریاباری، فوق تخصص پیوند قرنیه عضو هیئت علمی و استادیار دانشگاه در این‌باره می‌گوید: بیمار کودک ۱۰ ساله‌ای بود که به علت پاشیدن چسب آکواریوم دچار سوختگی شدید شیمیایی در چشم راست و به دنبال آن از بین رفتن کامل سلول‌های بنیادی لیمبال شده‌بود که پس از اقدامات لازم در مرحله حاد شیمیایی و استیبل شدن سطح چشم، پیوند سلول بنیادی برای ایشان انجام شد که به لطف خداوند این عمل جراحی با موفقیت همراه بود. در این عمل، سلول‌های بنیادی از چشم مقابل که خوشبختانه سالم بود برداشته و به چشم آسیب دیده پیوند زده شد.
گفتنی است هم اکنون کمتر از ۱۰مرکز درمانی در سراسر کشور توان انجام این نوع پیوند را دارند.