با اینستاگرام چه باید کرد؟

ماجرای حذف تصاویر سرد ار د ل‌ها حاج قاسم سلیمانی عزیز از اینستاگرام حتی د ر این د و سال که از فراقش می‌گذرد، د اشت برایمان عاد‌ی می‌شد، اما حضور پرشور کاربران اراد تمند و علاقه‌مند به حاج قاسم د ر اینستاگرام نقشه بازی اینستاگرام را به هم ریخت.
حجم انتشار مطالب و محتوای مربوط به سرد ار د ل‌ها به اند ازه‌ای زیاد بود که هشتگ Hero د ر سطح جهان سومین هشتگ شد، این عمل د ر حالی صورت گرفت که کنترل پلت‌فرم د ر د ست امریکایی‌هاست. گرچه باید بر این وضعیت فعالیت د ر پلت‌فرم اینستاگرام گریست، اما باز هم یاد مان مجازی حاج قاسم پرشور و خارج از تصور برگزار شد و محتوای غالب اینستاگرام را تحت تأثیر قرار د اد. مارک زاکربرگ کسب و کار خویش موسوم به meta (متا) را برای نشر آرمان‌های انقلاب اسلامی و نکود اشت حاج قاسم ایجاد نکرد ه بلکه هلد ینگ meta د ر راستای اهد اف امپراطوری رسانه‌ای غرب و صهیونیسم و کنترل افکار عمومی د یگر ملل ایجاد شد ه است، حال شرایط برخلاف میل و حامیان وی د ر پنتاگون، رقم خورد ه و از روش سانسور برای پنهان کرد ن این محتوای خد ایی استفاد ه کرد ه است. ناگفته نماند نامزد اسبق زاکربرگ د ر مصاحبه‌ای افشا کرد ه بود که د ر واقع طراح اصلی فیس‌بوک و سرویس‌های اقماری‌اش، وزارت د فاع امریکاست.
به فرمایش قرآن کریم مقد س:
«ﺁﻧﺎﻥ ﻣی‌ﺧﻮﺍﻫﻨﺪ ﻧﻮﺭ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺩﻫﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﺧﺎﻣﻮﺵ ﺳﺎﺯﻧﺪ ﻭﻟی ﺧﺪﺍ ﻧﻮﺭ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﻛﺎﻣﻞ ﻣی‌ﻛﻨﺪ، ﻫﺮ ﭼﻨﺪ ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ ﺧﻮﺵ ﻧﺪﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ!»


تلاش فیس‌بوک و اینستاگرام بر خاموش کرد ن یاد حاج قاسم است، اما د ر این د و سال، برخلاف میل‌شان، مرد م بیشتر از گذشته به یاد حاج قاسم بود ند و برایش سوگواری کرد ند. می‌توان توجه و خروش مرد م را د ر اینستاگرام برای حاج قاسم امد اد الهی د انست چراکه نمی‌توان د ر زمین بازی د شمن پیروز بود، مگر با نصرت الهی. اما باید با این رفتار نژاد پرستانه و متکبرانه اینستاگرام چه کرد؟
نخست نباید از یاد ببریم که عامل تسلط اینستاگرام بر فضای مجازی کشور، خود مان بود ه‌ایم که چنین اجازه‌ای د اد ه‌ایم، وگرنه خد اوند تسلط کفار بر مؤمنان را به حکم قاعد ه نفی سبیل خوش ند ارد و مجاز نمی‌د اند.
د وم اینکه سیاست مماشات و شترسواری د ولاد ولا د یگر د رباره اینستاگرام راهگشا نیست. رفتار اینستاگرام بوی توهین و گرد نکشی به سرد ار عزیزمان حاج قاسم را می‌د هد. مگر نه این است که حاج قاسم یکی از قرمز‌ترین خطوط نظام و مرد م است؟! لذا باید سیاست شفافی د رباره اینستاگرام د اشته باشیم و طی مد ت‌زمان معین خواسته شود تا یک نمایند ه قانونی معرفی کند و رفتار متکبرانه‌اش د ر چارچوب قانون کشورمان د رآید. د ر ماجرای پیک شد ید کرونا د ر کشور هند، د ولت این کشور تنها ۴۸ساعت به توئیتر برای معرفی نمایند ه قانونی‌اش فرصت د اد و توئیتر نیز سریعاً نمایند ه‌اش را معرفی کرد.
سوم اینکه د ر کنار این راه‌حل باید از راه د یپلماسی و رایزنی با کشور‌های محور مقاومت یا متحد با کشورمان، د رباره هم‌افزایی د ر فضای سایبری د ر خصوص موضوعات مشترک اقد ام کنیم تا از این راه بتوان تولید قد رت سایبری د ر حوزه محتوا را محقق کرد و از موضع انفعال خارج شد.
چهارم اینکه یک پیام‌رسان به عنوان پیام‌رسان رسمی کشور برگزید ه شود و تعاملات مسئولان و کاربران از این طریق انجام شود تا بتوانیم از طریق گفتمان‌سازی و د یپلماسی سایبری همسایگان و مخاطبان د یپلماسی و گفتمان جمهوری اسلامی را د ر این شبکه اجتماعی جذب کنیم. این رهیافت باعث شکل‌گیری شبکه اجتماعی ملی و بین‌المللی با رویکرد ضد استعماری و هم‌افزایی می‌شود، ان‌شاءالله.
* کارشناس فضای مجازی