چند هفته فاصله تا پیک ششم با اومیکرون

هر چند آمار ابتلا، بستری و فوتی‌های روزانه کرونا به کمترین میزان خود در ماه‌های گذشته رسیده‌است، اما با شناسایی نخستین موارد ابتلا به اومیکرون در کشور خطر رشد انفجاری ابتلا‌ها چندان دور نیست. به خصوص اینکه با بازگشایی‌ها و کاهش آمار‌های کرونایی رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی هم به کمترین میزان خود رسیده‌است. طبق گزارش‌ها بر اساس آزمایش‌های انجام شده حدود ۵۰۰ بیمار به اومیکرون مبتلا شدند و تقریباً ۲۷ درصد از کل تست‌هایی که در هفته گذشته انجام شده مربوط به اومیکرون بوده و هشدار می‌دهد وقتی در عرض یک هفته تعداد مبتلایان به این ویروس اینقدر افزایش یافته، می‌تواند در چند هفته دیگر به پیک خودش برسد. بر این اساس دبیر کمیته علمی کشوری کووید۱۹ معتقد است باتوجه به شیوع اومیکرون در کشور‌های جهان و در کشور‌های اطراف از جمله در بحرین و کویت، به نظر می‌رسد که در چند هفته آینده شاهد پیکی از اومیکرون در کشور باشیم. روز‌شمار ورود ویروس کووید ۱۹ به کشورمان به دو سال نزدیک می‌شود. دو سالی که طی آن پنج پیک از کرونا را تجربه کردیم و چیزی نزدیک به ۱۳۲ هزار نفر از هموطنانمان را از دست دادیم. حالا در حالی که در بازوی نزولی پیک پنجم قرار گرفته‌ایم و با کاهش آمار‌های کرونایی و رخت بر بستن رنگ قرمز از نقشه کرونایی کشور مواجهیم با پیدا شدن سر و کله سویه جدید اومیکرون که نسبت به سویه‌های قبلی قدرت انتشار بسیار بیشتری دارد، موجب نگرانی جدی کارشناسان و متخصصان بهداشتی کشورمان شده‌است به گونه‌ای که پیش‌بینی می‌شود در هفته‌های آینده با پیک جدیدی از کرونا با سویه اومیکرون مواجه باشیم. ابتلای ۵۰۰ نفر به اومیکرون در یک هفته
حمیدرضا جماعتی، دبیر کمیته علمی کشوری کووید۱۹ درباره تعداد مبتلایان به اومیکرون می‌گوید: «طبق گزارش‌ها بر اساس آزمایش‌های انجام شده حدود ۵۰۰ بیمار به اومیکرون مبتلا شدند و تقریباً ۲۷ درصد از کل تست‌هایی که در هفته گذشته انجام شده مربوط به اومیکرون بوده و هشدار می‌دهد وقتی در عرض یک هفته تعداد مبتلایان به این ویروس اینقدر افزایش یافته، می‌تواند در چند هفته دیگر به پیک خودش برسد.»
وی معتقد است باتوجه به شیوع اومیکرون در کشور‌های جهان و در کشور‌های اطراف ما از جمله در بحرین و کویت به نظر می‌رسد که ما در چند هفته آینده شاهد پیکی از اومیکرون باشیم. جماعتی با تأکید بر لزوم تزریق دوز سوم واکسن می‌افزاید: «باتوجه به اینکه اکنون حدود ۹میلیون نفر در کشور ما دوز سوم را تزریق کردند، نیاز است که ۴۰ تا ۵۰ میلیون نفر دیگر وارد تزریق دوز سوم شوند و حتماً دوز سوم را تزریق کنند. همچنین با توجه به اینکه شیوع اومیکرون در افراد جوان‌تر بیشتر است در افراد تا ۱۸ سال کسانی که دو دوز را تزریق کردند، حتماً دوز سوم را در افراد ۱۲ تا ۱۸ سال تزریق کنند.» لزوم واکسیناسیون کودکان
دبیر کمیته علمی کشوری کووید۱۹ درباره واکسیناسیون سنین ۵ تا ۱۱ سال هم می‌گوید: «لزوم واکسیناسیون در کودکان ۵ تا ۱۱ سال به چند دلیل مشخص شد؛ یکی اینکه در دنیا واکسیناسیون علیه کرونا را روی این سنین انجام دادند، همچنین بر اساس مطالعات کارایی واکسیناسیون در این سنین و ضرورت آن مشخص شده و عوارض بسیار کمی هم داشته‌است. بنابراین با توجه به اینکه عوارض جدی نداشته، به نظر می‌رسد این واکسیناسیون می‌تواند مؤثر باشد. از سوی دیگر با توجه به اینکه حدود ۱۰ درصد جامعه ما در سن پنج تا ۱۱ سال هستند، خود واکسیناسیون این افراد می‌تواند از ایجاد پیک و چرخش ویروس در جامعه جلوگیری کند.»


به گفته وی با توجه به اوج اومیکرونی که در سنین کودکان بیشتر دیده می‌شود، در بحث بازگشایی مدارس هم انجام واکسیناسیون یکی از ضرورت‌هاست، زیرا اگر مدارس باز شده، اما کودکان واکسینه نباشند، می‌تواند باعث به وجود آمدن بیماری در بین اطفال شود.
جماعتی می‌افزاید: «مطالعات کشور‌های دیگر هم نشان داده که اطفال حدود ۳۰ درصد بر اثر اومیکرون گرفتار شدند و یک‌سوم این‌ها در بیمارستان‌ها بستری شدند. با توجه به محدودیت تخت‌های آی سی یو در کشور ما برای اطفال، این موضوع یکی از مواردی است که اگر مدارس باز شوند، اما واکسن در این سنین تزریق نشود و این افراد گرفتار شده و خدایی نکرده نیاز به آی‌سی‌یو داشته باشند، در کل کشور می‌تواند یک بحران را ایجاد کند. به همین دلیل ضرورت واکسیناسیون پنج تا ۱۱ سال باز هم مورد تأکید کمیته علمی قرار گرفت.»
جماعتی با اشاره به شیوع اومیکرون در کشور معتقد است: «پیش‌بینی‌های متخصصین اپیدمیولوژی و آمار و اعضای کمیته علمی این است که طی دو سه هفته آینده با پیک اومیکرون در کشور مواجه خواهیم شد. بنابراین به نظر نمی‌رسد که بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها کار معقولی باشد و باید احتیاط لازم را داشته باشیم.» واقعیت مواجهه با پیک اومیکرون در دو، سه هفته آینده
پیام طبرسی، عضو کمیته علمی کشوری مبارزه با کرونا با هشدار نسبت به روند افزایشی سویه اومیکرون کرونا در کشور و اهمیت تزریق دوز سوم واکسن معتقد است: «باید فاصله بین دوز دوم و سوم واکسن را کاهش دهیم و به یک ماه برسانیم تا افراد زودتر بتوانند دوز سوم را تزریق کنند؛ زیرا شاید فرصتی تا موج اومیکرون نداشته باشیم.» وی نیز تأکید می‌کند: «اینکه مواردمان در دو، سه هفته آینده افزایش می‌یابد، واقعیتی است که با آن مواجهیم. اگر وارد یک پیکی شویم که وسعت زیادی داشته باشد، باید قدرت تست‌مان افزایش یابد.»
علیرضا بیگلری، رئیس انستیتوپاستور ایران هم با تأکید بر اهمیت تزریق دوز سوم واکسن می‌گوید: «اولین نکته و یک اصل پذیرفته‌شده در کشور‌ها این است که بعد از تزریق دو دوز واکسن علیه کرونا، دوز سوم حتماً تکمیل‌کننده است و احتمال ابتلا به بیماری را کاهش می‌دهد و اگر هم ابتلایی اتفاق افتاد، مسلماً عوارض بیماری بسیار کمتر خواهد بود. به همین دلیل در درجه اول توصیه کمیته علمی به هموطنان این است که در وهله اول در اولین فرصت طبق دستورالعمل‌های وزارت بهداشت، واکسن بوستر، یادآور یا دوز سوم خودشان را تزریق کنند.»