گشایش پارلمان عراق بی سعه «صدر»!

نخستین نشست دوره جدید پارلمان عراق در میان حرف و حدیث‌های فراوان در حالی برگزار شد که تعدادی از نمایندگان منتسب به جریان صدر با کفن در این نشست حاضر شدند. نه فقط کفن، بلکه ماشین‌های سه چرخ «توک توک» هم نماد بخش دیگری از نمایندگان حاضر در اولین نشست پارلمان عراق بود و گویی هرکدام از جریان‌های سیاسی در این جلسه تلاش داشتند در برابر دیگر همکاران پارلمانی‌شان مرزبندی کنند. کفن‌پوشی نماد سرسختی در برابر یک خواسته است و اگر جریان صدر با نشان دادن کفن‌پوشی، انعطافی در برابر دیگر گروه‌های سیاسی نداشته باشد، پایان راه پارلمان عراق در همین ابتدای کار با هزار، اما و اگر همراه خواهد بود. به گزارش «جوان»، عراق روز یک شنبه ۱۹ دی‌ماه را با برگزاری اولین نشست دوره جدید پارلمان آغاز کرد، اما این بار گشایش پارلمان با دوره‌‎های قبلی یک تفاوت اساسی داشت و آن کفن‌پوش شدن بخشی از نمایندگان منتخب پارلمان بود. نخستین نشست پارلمان جدید عراق به دستور «برهم صالح» رئیس‌جمهور عراق در حالی بعدازظهر یک شنبه برگزار شد که ابتدا قرار بود این نشست صبح برگزار شود، اما چندین بار به درخواست فراکسیون‌های سیاسی به تأخیر افتاد.
موضوع اصلی اولین نشست پارلمان عراق، معرفی نامزد‌های ریاست پارلمان بود، اما حواشی این نشست پررنگ‌تر از متن شد و رسانه‌های عراقی با انتشار تصاویری از حضور نمایندگان جریان‌ها و گروه‌های سیاسی مختلف سنی، کرد و شیعی نوشتند که نمایندگان جریان صدر با کفن در ساختمان پارلمان حاضر شدند. همچنین شبکه تلویزیونی روسیاالیوم از حضور غیرمنتظره نیرو‌های نظامی «سرایا السلام» وابسته به جریان صدر در برخی مناطق شهر بغداد پایتخت این کشور خبر داد و نوشت: استقرار این نیرو‌ها احتمالاً برای مواجهه با هرگونه شرایط اضطراری صورت گرفته است. صدر نرمش نمی‌خواهد
استقرار نیرو‌های نظامی «سرایا السلام» و پس از آن کفن‌پوش شدن نمایندگان جریان صدر در اولین نشست پارلمان حکایت از آن دارد که مقتدی صدر قرار نیست در برابر خواسته دیگر گروه‌ها نرمشی به خرج دهد و چشم‌انداز روشنی نیز از ائتلاف جریان صدر با دیگر گروه‌های سیاسی عمده دیده نمی‌شود. گویی جریان صدر ترجیح می‌دهد با موج سواری بر روی نتایج رأی‌گیری و کسب ۷۳ کرسی که بیشترین کرسی‌های پارلمانی در رقابت‌های انتخاباتی بوده است، همچنان خود را در صحنه پارلمان بی‌رقیب و بلامنازع نشان دهد.
در طرف مقابل، چارچوب هماهنگی شیعیان همچنان تا آخرین دقایق پیش از برگزاری نشست تلاش داشت ائتلاف خود را تکمیل کند و به همین دلیل در چند نوبت درخواست تعویق چند ساعتی نشست پارلمان را مطرح کرد. گمانه‌زنی‌ها بر سر ریاست و معاونت‌های پارلمان


پیش از برگزاری نشست افتتاحیه پارلمان عراق، گمانه‌زنی‌های متعددی درباره ریاست و معاونت‌های پارلمان عراق مطرح شد.
طبق عرف سیاسی عراق که از اولین انتخابات در سال ۲۰۰۵ ادامه داشته، سمت ریاست پارلمان به گروه‌های اهل سنت، پست ریاست جمهوری به کرد‌ها و سمت نخست‌وزیری به شیعیان اختصاص دارد. همچنین معاون اول رئیس پارلمان را شیعیان و معاون دوم او را نیز کرد‌ها پیشنهاد می‌دهند. دستیابی به منصب ریاست پارلمان مستلزم جمع‌آوری ۱۶۵ رأی از ۳۲۹ نماینده است. در اولین اقدام پس از انتخاب رئیس پارلمان، باب نامزدی ریاست‌جمهوری به دستور رئیس پارلمان باز خواهد شد و نامزد ریاست‌جمهوری برای دستیابی به این پست نیازمند رأی دوسوم اعضای پارلمان (دست کم ۲۱۰ نفر) است. رئیس‌جمهور جدید هم نامزد پیشنهادی فراکسیون اکثریت را مأمور تشکیل کابینه ظرف ۱۵ روز خواهد کرد.
یک روز قبل از برگزاری اولین نشست پارلمان عراق، «محمد الحلبوسی» و «خمیس الخنجر»، رهبر ائتلاف «عزم» مربوط به اهل سنت عراق از توافق خود برای تشکیل ائتلاف در پارلمان به ریاست الخنجر و پیشنهاد «الحلبوسی» برای ریاست پارلمان خبر دادند و به نوعی نامزد اصلی ریاست پارلمان مشخص شد، هرچند «هادی العامری»، رئیس ائتلاف فتح تأکید کرد که هنوز اجماع و توافقی بر سر گزینه مورد نظر برای ریاست پارلمان صورت نگرفته است.
از آنجا که معاون اولی رئیس پارلمان عراق به گروه‌ها و احزاب شیعه تعلق دارد، جریان صدر در این ارتباط با چارچوب هماهنگی شیعیان همسو و هم‌صدا نشد و «حاکم الزاملی» و «حسن الکعبی» را به عنوان گزینه‌های خود برای تصدی پست معاون اول رئیس پارلمان جدید در نظر گرفت. همزمان چارچوب هماهنگی شیعیان «احمد الاسدی»، «عطوان العطوانی» و «عالیه نصیف» را برای این پست پیشنهاد داد.
همچنین از آنجا که پست معاونت دوم رئیس پارلمان به کرد‌های عراق تعلق دارد، دو حزب کرد دموکرات و اتحادیه میهنی کردستان عراق نیز بر سر نامزدی «شاخوان عبدالله» برای تصدی پست معاون دوم رئیس پارلمان توافق کردند، اگرچه نهایی شدن این گزینه‌ها در جلسه دوم پارلمان عراق از طریق انتخابات و پس از انتخاب رئیس پارلمان مشخص خواهد شد. رئیس پارلمان آماج حملات «صدری»‌ها
بعدازظهر یک شنبه در حالی زنگ آغاز جلسه افتتاحیه پارلمان عراق نواخته شد که فضای پارلمان با ورود نمایندگان کفن‌پوش پرالتهات به نظر می‌رسید.
این نشست به ریاست «محمود المشهدانی» به عنوان رئیس سنی پارلمان آغاز شد و المشهدانی در همان ابتدای سخنان خود اعلام کرد: «آری به عراق و نیرو‌های قهرمان و حشدالشعبی مقدس.» همزمان نیر نمایندگانی از هیئت هماهنگی شیعی، شعار آری به حشدالشعبی سر دادند.
«محمود المشهدانی»، از نمایندگان پیروز این دور از انتخابات پارلمانی عراق، به عنوان نماینده بغداد از ائتلاف عزم پیروز شده و مواضع او با «هیئت هماهنگی شیعیان» همسو است. وی متولد ۱۹۴۸ است، ۷۳ سال سن دارد و در دومین دوره پارلمان عراق از ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۹ ریاست پارلمان عراق را برعهده داشت. با این حال نشست افتتاحیه پارلمان به ریاست المشهدانی چندان نتوانست دوام بیاورد و در همان ابتدا پس از آنکه او «هیئت هماهنگی شیعی» را به عنوان فراکسیون اکثریت پارلمان معرفی کرد، بلافاصله نمایندگان فراکسیون صدر به او حمله کردند. حمله نمایندگان جریان صدر به المشهدانی آن‌قدر با خشونت همراه بود که باعث انتقال او به بیمارستان شد. با به‌وجود آمدن تشنج در فضای پارلمان، نمایندگان هیئت هماهنگی شیعیان نشست افتتاحیه پارلمان را ترک کردند.
اگرچه جریان صدر اعلام کرده که با احزاب کرد و سنی توانسته به ائتلاف دست یابد، اما به نظر می‌رسد که حملات نمایندگان وابسته به جریان صدر به رئیس پارلمان عراق با نگرانی احزاب کردی و سنی روبه‌رو شد و از همین رو نیز پس از تشنج در نشست افتتاحیه، نمایندگان ائتلاف «نسل‌جدید» از دیگر نمایندگانی بودند که محل پارلمان را ترک کردند. همچنین حزب کردی دموکرات کردستان عراق از حمله به رئیس سنی پارلمان ابراز تأسف کرد و گفت که حاضر است با فراکسیون اکثریت در پارلمان همکاری نزدیک کند.