افزایش درآمد مالیاتی با کاهش فرارهای مالیاتی

وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره افزایش درآمدهای مالیاتی دولت در سال آینده گفت: سیاست دولت تمرکز بر کاهش فرار مؤدیان و شناسایی افرادی است که مالیات نمی‌پردازند و بنابراین نیاز نیست افراد دیگر نگران باشند. به گزارش ایسنا، سید احسان خاندوزی دیروز در مراسم رونمایی از دو محصول خودپرداز ارزی و کارت ارزی- ریالی بانک ملی با تأکید بر اینکه سیاست دولت کاهش فرار مالیاتی است، گفت: افزایش درآمدهای مالیاتی که در لایحه بودجه سال آینده دیده شده متکی بر کاهش فرار مالیاتی است، نه افزایش فشار و بار مالیاتی بر مؤدیانی که مالیات خود را به‌صورت شفاف پرداخت می‌کنند. این افراد نباید نگران افزایش درآمد مالیاتی باشند.
وی در پاسخ به سؤالی در مورد پیش‌بینی افزایش درآمد‌های مالیاتی در بودجه سال 1401 تصریح کرد: قطعاً از این محل، هیچ فشار و بار مالیاتی اضافی بر تولید‌کنندگان، حقوق‌بگیران دولت و تمام اقشار دارای فعالیت‌های شفاف و افراد خوش‌حساب مالیاتی، وارد نخواهد شد و آنها نباید نگران باشند، چرا که استراتژی و راهبرد اصلی وزارت اقتصاد این است که فقط و فقط بر کاهش فرار‌های مالیاتی و شناسایی مؤدیانی که تا به حال بیرون از تور مالیاتی بوده‌اند، تمرکز کند.
وزیرامور اقتصادی و دارایی افزود: در تمام دنیا هم همین‌گونه است و عمده درآمد‌های مالیاتی دولت‌ها با تمرکز بر درصد بسیار کمی از مؤدیان مالیاتی دارای بیشترین میزان درآمد‌ها و تراکنش‌ها تأمین می‌شود.
خاندوزی با تأکید بر اینکه راهبرد اصلی وزارت اقتصاد در ارتباط با درآمد‌های مالیاتی، کاهش فشار روی بخش‌های تولیدی و شفاف اقتصاد ایران است، تصریح کرد: بهترین نشانه صدق گفتار ما در این ارتباط این است که خود دولت بعد از نزدیک به بیست سال، پیشنهاد داده که نرخ مالیات، پنج درصد برای تولید‌کنندگان کاهش پیدا کند.


خاندوزی در ادامه با اشاره به رونمایی از خودپرداز ارزی و کارت ارزی - ریالی بانک ملی گفت: ما از هر ابزاری که بتواند به کاهش تقاضای اسکناس ارز کمک کند استقبال می‌کنیم. وزیر امور اقتصادی و دارایی، حمایت از هر ابزار و خدمتی را که به کاهش تقاضای اسکناس در کشور کمک کند یکی از سیاست‌های اصولی این وزارتخانه عنوان کرد.