چین پای تعهدات خود ایستاد

حسن مرادی‪-‬ در ادامه سیاست‌های خصمانه آمریکا با برخی کشور‌ها نظیر روسیه و چین، کشور چین تصمیم گرفته که به صورت علنی با این سیاست‌ها مخالفت کند. پیش از این هم با اشکال مختلف این مخالفت را نشان داده بود؛ بنابراین چین امروز پای تعهدات خود ایستاده و اعلام کرده که محدودیت‌ها یا ملاحظاتی که در مورد جمهوری اسلامی ایران داشتند را کنار گذاشته به همین منظور هم افشا کرده است که دو و نیم میلیون بشکه نفت از جمهوری اسلامی ایران خریداری کرده است.
این افشاگری چین در راستای همان مخالفت با سیاست‌های خصمانه آمریکا است که مسئولان جمهوری اسلامی نیز آن را تایید کرده اند. با این همه ما امیدواریم بارقه امیدی پیش بیاید و خواسته به حق جمهوری اسلامی ایران بتواند محقق گردد.
اما در رابطه با مذاکرات وین و ارتباط آن با فروش نفت جمهوری اسلامی ایران باید گفت توافق وین یک اصل است. ما باید به دنبال اصل باشیم و در حال حاضر اصل این است که تحریم‌های ظالمانه به طور کلی برداشته شود. چون تحریم‌ها صرفا در قلمرو نفت نیستند بلکه بسیار گسترده اند. بنابراین، این که چند کشور در خصوص نفت تحریم‌ها را نادیده گرفتند، دلیل نمی‌شود که ما به امید احیای برجام و برداشتن همه تحریم‌های ظالمانه نباشیم.