رئیس جمهوری بلافاصله بعد از بازگشت از روسیه عازم مناطق سیل زده شد رئیسی، از مسکو تا جیرفت

گروه سیاسی: چه دوست داشته باشیم و چه دوست نداشته باشیم سفر ابراهیم رئیسی به مناطق سیل زده کرمان بلافاصله بعد از سفر روسیه یک اقدام مثبت بود. تردیدی نیست که نقدها نسبت به عملکرد دولت او در سطح کلان و اختلاف نظرها با رویکرد دولت سیزدهم بر سر جای خود باقی است اما در یک نقد منصفانه پیگیری مشکلات مردم سیل زده در نقاطی از کشور یک نکته مثبت در شخص رئیسی است.
در هر حال بر کسی پوشیده نیست که دولت نوپای سیزدهم باید به مرور زمان مورد قضاوت قرار گیرد. هرچند که نسبت به برخی از رویکردها و عزل و نصب ها در دولت انتقاد وجود دارد که در جای خود قبال بحث و بررسی است با این حال نقد منصفانه به معنای آن است که باید نکات مثبت عملکردی را نیز تقویت و به آن پرداخت. که یکی از آنها پیگیری وضعیت مردم در بحران استان کرمان است. سفر رئیسی به این مناطق به طور قطع برای مردم روحیه بخش خواهد بود.
بنابراین گزارش، صبح روز چهارشنبه 29 دی، تهران را به مقصد مسکو ترک کرد؛ این سفر که به دعوت رسمی ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه صورت گرفته بود، با استقبال گارد ریاست جمهوری روسیه در بدو ورود رئیس جمهوری ایران در فرودگاه آغاز شد.
ابراهیم رئیسی در اولین دیدار با ولادیمیر پوتین ، رئیس فدراسیون روسیه در کاخ کرملین درباره مسایل دو طرفه و منطقه گفت‌وگو کرد. رئیسی در گفت‌وگو با ولادیمیر پوتین خواستار همکاری‌های دو جانبه در حوزه انرژی، بانکی و جهش تجارت میان دو کشور شد. در این دیدار رئیس جمهور روسیه هم با ارسال پیام ویژه به رهبر معظم انقلاب گفت: “در همان ابتدای دیدار ما از شما می‌خواهیم که بهترین آرزوهای من را پس از بازگشت به تهران به رهبر روحانی آقای خامنه‌ای برسانید. وی همچنین بر همکاری‌های بسیار نزدیک دو کشور در عرصه بین‌المللی تاکید کرد.


این سفر علاوه بر دستاوردهای اقتصادی و امنیتی برای ایران، روسیه و منطقه، دارای بازتاب گسترده در رسانه‌های جهان بود، طوری که نیویورک تایمز در خصوص این دیدار نوشت: این دیدار نمایش ژئوپلتیکی و وحدت دو کشور در کرملین در یک برهه حساس برای واشنگتن و مخالفان این کشور بوده است. آیت الله رئیسی این سفر را با حضور در دانشگاه دولتی و مسجد جامع مسکو، دیدار با فعالان اقتصادی و تجار روس و ایرانیان مقیم روسیه به پایان رساند و در ساعات اولیه روز جمعه مسکو را به مقصد تهران ترک کرد.
رئیس‌ جمهوری کشورمان بلافاصله پس از ورود به ایران، در فرودگاه مهرآباد در تماس تلفنی با استاندار کرمان آخرین وضعیت سیل در مناطق جنوبی این استان را جویا شد و پیش از ظهر امروز نیز برای نظارت بر روند خدمت رسانی به مردم سیل زده جنوب کرمان، عازم جیرفت شد.
نشست اضطراری رئیس جمهوری با مسئولان جنوب استان کرمان
رئیس جمهور امروز در جنوب کرمان نشست فوری داشت و سپس از منطقه سیل زده بازدید هوایی کرد.
آیت الله سید ابراهیم رئیسی در سفر به جنوب کرمان، بلافاصله پس از حضور در مناطق سیل‌زده جنوب استان کرمان در جلسه‌ای مشترک با حضور علی زینی‌وند استاندار، سردار حسین معروفی فرمانده سپاه ثارالله استان و سردار عبدالرضا ناظری فرمانده نیروی انتظامی استان کرمان آخرین وضعیت مناطق سیل‌زده استان کرمان را بررسی کرد و جریان آخرین وضعیت امدادرسانی به مردم سیل‌زده قرار گرفت.
در این جلسه علی زینی‌وند استاندار کرمان با اشاره به اینکه سیل اخیر در جنوب استان کرمان بسیار گسترده و فراگیر بود اظهار کرد: از لحظات اول مسئولان در کنار مردم سیل زده حضور داشته و امدادرسانی آغاز شده است.
وی با بیان اینکه در سیل اخیر راه ۳۳۹ روستای استان مسدود شده و مجبور به تخلیه کامل ۱۹ روستا شدیم گفت: بیش از ۵ هزار خانه گرفتار آبگرفتگی و گل و لای شدید شده و حدود ۲۵ هزار کرمانی گرفتار سیلاب شدند.
رئیس جمهور سپس با بالگرد به بازدید هوایی از منطقه خسارت دیده اقدام کرد و پس از آن در برخی مناطق سیل‌زده جنوب در جمع اهالی حضور می‌یابد و با مردم صحبت خواهد کرد.
کانون عمده سیل در جنوب استان در شهرستان‌های رودبارجنوب، قلعه گنج و منوجان است. همچنین شهرستان ریگان در شرق استان نیز درگیر سیلاب بوده‌اند.
بررسی مشکلات سیل زدگان
پس از بازدید برخی وزرای دولت و پیگیری رئیس دفتر و معاونان رئیس‌ جمهوری، حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی ظهر جمعه برای بررسی میدانی مشکلات سیل‌زدگان کرمان وارد این استان شد.
وی که از طریق فرودگاه جیرفت به استان کرمان سفرکرده، قرار است مسائل مربوط به سیل این استان را پیگیری و بررسی کند. غلامحسین اسماعیلی قبل از این در تماس‌های تلفنی جداگانه با وزیر کشور و استاندار کرمان، ضمن بررسی میزان خسارات ناشی از سیل، وضعیت کمک‌رسانی به سیل‌زدگان و برنامه‌ریزی صورت گرفته برای تامین نیازهای اولیه آسیب‌دیدگان، دستورات رئیس‌ جمهوری برای تسریع در امدادرسانی را ابلاغ کرده بود.
پیش‌ازاین وزیر کشور و وزیر آموزش‌وپرورش هم به این استان سفر کرده بودند و معاون اقتصادی رئیس‌ جمهوری نیز پیگیر مشکلات سیل‌زدگان شده بود. آمارها از پیگیری وضعیت ۲۰ هزار سیل‌زده استان توسط هلال‌احمر حکایت دارد.
احمد وحیدی وزیر کشور روز گذشته در بازدید از مناطق سیل‌زده کرمان گفته بود: مردم باید بدانند مسئولان در کنار آن‌ها حضور دارند تا کار خدمت به مردم به‌خصوص محرومان را انجام دهند و در این مسیر از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کنیم.
وی تصریح کرد: متاسفانه شاهد حجم بالای آب‌گرفتگی هستیم که ناشی از عدم برنامه‌ریزی در گذشته برای کنترل سیلاب‌ها است به همین دلیل طرح‌های ویژه در راستای تقویت سیل بندهای جنوب کرمان اجرا می‌شود.
وحیدی افزود: در این راستا اعتبار لازم در نظر گرفته می‌شود اما در کوتاه‌مدت نیز کار لایروبی خانه‌ها و معابر عمومی در اسرع وقت انجام و در بخش کشاورزی نیز ارزیابی‌ها در حال انجام است. واحدهای مهندسی ارتش نیز به جنوب کرمان اعزام‌شده‌اند و در این مناطق مستقر و به مردم خدمت‌رسانی می‌کنند.
وی از برآورد اولیه تقویت سیل بندهای کرمان خبر داد و گفت: همه دستگاه‌ها ازجمله وزارت کشور، ستاد بحران، هلال‌احمر، کمیته امداد، ستاد اجرایی، بنیاد مسکن و بنیاد مستضعفان در کنار مردم هستند. یوسف نوری وزیر آموزش‌وپرورش هم صبح جمعه پس از بازدید از شهرستان قلعه گنج از آسیب جدی به مدارس روستایی و شهری در این شهرستان خبر داد و بر بازسازی فوری مشکل این مدارس تاکید کرد.
وی با اشاره به جمعیت روستایی این شهرستان بر رفع مشکلات مدارس روستایی و عشایری تاکید کرد و گفت: در کنار آسیب سیل به مدارس تعدادی از مدارس نیز مملو از گل‌ولای شده که باید با سرعت لایروبی شود.
وزیر آموزش‌وپرورش افزود: حصار کشی، شن‌ریزی و آسفالت مدارس نیز باید انجام شود و اقدامات لازم برای جلوگیری از ورود سیل در آینده به مدارس انجام شود.
وی عنوان کرد: باید کلاس‌های درس در مدارس و مکان‌های امن با هماهنگی مسئولان برگزار و از توقف روند آموزش جلوگیری شود.
وی همچنین بر استفاده از فضای مدارس و تکایا و چند شیفته شدن مدارس سالم و مقاوم تاکید کرد.پ
سایر اخبار این روزنامه
کشمکش دو سریال با محوریت ناصرالدین‌شاه به کجا کشیده می‌شود؟ جنجال «جیران» محمدعلی وکیلی آخرین قدمِ «پارادایم شیفت به شرق» پازل نگاه به شرق در سیاست خارجی تکمیل شد؟ تلاش برای گرمای روابط دوجانبه در سرمای مسکو شاهنامه بورس آخرش خوش است؟ آوار ۱۰ بند بر سر بازار سرمایه آخرین تحولات در وین توافق نزدیک است؟ رئیس جمهوری بلافاصله بعد از بازگشت از روسیه عازم مناطق سیل زده شد رئیسی، از مسکو تا جیرفت بارش‌هایی که همه را غافلگیر کرد تغییر اقلیم در فلات خشک ایران؟ آیت‌الله جوادی آملی: اگر ملت بخواهد بایستد باید جیبش پر باشد فرمانده نیروی دریایی ارتش: هماهنگی ایران، چین و روسیه در بالاترین سطح قرار دارد پایان رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۲ امام جمعه موقت تهران: همکاری ایران، روسیه و چین می‌تواند توازن قدرت را به نفع آسیا تغییر دهد سیگنال‌های منطقه‌ای سفر رئیس جمهوری به روسیه پیش‌بینی قیمت دلار پس از توافق وین سقوط نرخ دلار نزدیک است؟