از هر زمان دیگری به توافق نزدیکتریم

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی در ارتباط با بحث مذاکرات وین و آخرین تحولات در جریان این مذاکرات گفت: آنچه که امروز در موضوع مذاکرات وین شاهد آن هستیم این است که پیشرفت گفتگوها در این زمینه در مسیر درستی قرار دارد. ما در چهار حوزه اسنادی برای گفتگو داریم. پیشرفت‌های خوبی انجام شده است. در برخی از اسناد اختلافات و پرانتزها کمتر شده است. موفقیت بزرگ این بود که بسیاری از ایده‌های ایران تبدیل به کلمات شده است از جمله در حوزه تضامین.
به گزارش ایرنا، خطیب‌زاده با بیان اینکه موضوع مهم این است که همه طرف‌ها در مذاکرات به این نتیجه رسیده‌اند که باید تضامینی اخذ شود تا اتفاقات گذشته بار دیگر تکرار نشود و باید تصمیمات و تضامینی در مورد بحث تضامین اندیشیده شود و این موضوع مورد قبول همه اطراف مذاکرات است، گفت: ما در جریان مذاکرات وین ایده‌های اجرایی و عملیاتی با واقع‌نگری ارائه دادیم و فکر می‌کنیم که ایده‌های ما امکان گفتگو در حوزه تضامین را فراهم آورده است.ما در مذاکرات وین حضور پیدا کردیم که به توافقی قابل اتکا و پایدار برسیم و در همین راستا تلاش می‌کنیم.
سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به این سوال که برخی از اخبار موید این است که آمریکایی‌ها برای رسیدن به توافق
پیش شرط‌هایی را مطرح کرده‌اند،‌ گفت: ایران هیچ پیش شرطی را از روز اول نپذیرفته است.مذاکرات به اندازه کافی پیچیده است و نباید با اظهارات این چنینی آن را پیچیده‌تر کرد.


خطیب‌زاده همچنین در مورد اظهارات اخیر رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در مذاکرات وین در ارتباط با آزادی اتباع آمریکایی در ایران و ارتباط آن با مذاکرات وین اظهار کرد: ما نگرانی‌های خود را در مورد وضعیت اتباع ایرانی در آمریکا از همان روز اول مطرح کرده‌ایم، چه به صورت مستقیم و چه غیرمستقیم و چه پیش از این مذاکرات و چه هم زمان با مذاکرات. البته این دو، دو مسیر مختلف است و اگر آمریکا به توافقات قبلی‌ پایبند باشد این مسئله در کمترین زمان قابل حل است.
سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: اتباع ایرانی به بهانه‌های واهی از جمله دور زدن تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی آمریکا از سوی واشنگتن به گروگان گرفته شده‌اند و برخی از این اتباع در شرایط غیرانسانی نگهداری می‌شوند، این در حالی است که افرادی که در ایران زندانی هستند اتهامات آن‌ها توسط قوه قضائیه اعلام شده است و آن‌ها جرایمی مرتکب شده‌اند و مراحل رسیدگی به جرایم آن‌هادر دادگاه صالحه طی شده است.این دو،‌ دو مسیر جدا از هم هستند،‌ البته اگر اراده در طرف مقابل باشد این امکان وجود دارد که در کمترین زمان در مورد دو موضوع به یک توافق پایدار برسیم.
خطیب‌زاده همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد بحث توافق موقت در مذاکرات وین و برخی از اخباری که مجددا در این ارتباط مطرح شده است،‌ گفت: همان طور که پیش از این نیز گفته‌ام موضع ما درباره آنچه که در وین در حال گفت‌وگو است روشن و ثابت است. ما به دنبال توافقی هستیم که پایدار و قابل اتکا باشد و هیچ چیز را کمتر از این نمی‌پذیریم. آنچه که برای ما اصالت دارد کیفیت آن چیزی است که در مورد آن توافق می‌شود نه چیز کمتر و نه بیشتر.توافق موقت یا چیزهایی شبیه به این هیچ گاه در دستورکار ما نبوده است و امیدواریم نماینده اتحادیه اروپا این را به آمریکایی‌ها منتقل کرده باشد که ضرورت جدی برای رسیدن به توافق کیفی و محتوایی داریم و امیدواریم آمریکایی‌ها این ضرورت را متوجه شده باشند.
خطیب‌زاده همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه گفته می‌شود که علیرغم امضای قرارداد بین ایران و روسیه برای لغو روادید گروهی جهت سفر به مسکو این توافق هنوز اجرایی نشده و آیا مشکل بوجود آمده برای اتباع ایرانی برای سفر به مسکو در فرودگاه این شهر حل شده یا نه با توجه به رایزنی‌هایی که وزیر خارجه دو کشور در این ارتباط داشتند،‌ تصریح کرد: یکی از موضوعات جدی که بین آقای امیرعبداللهیان و لاوروف در مورد آن بحث و گفتگو شد موضوع کنسولی شد. در مورد ابعاد مختلف این موضوع بحث شد و قرار شد که رایزنی‌های دو کشور در این زمینه از سوی کارشناسان و بخش کنسولی دو کشور ادامه پیدا کند. پیگیری‌ها در این زمینه ادامه داشته باشد. این موضوع در دستور کار است.
وی همچنین تصریح کرد: لغو روادید گروهی نیز اجرایی شده ولی به خاطر برخی از پروتکل‌های کرونایی و ممنوعیت‌هایی که برای سفر به خاطر این موضوع اعمال شده اجرای آن برخی مواقع با سختی‌هایی همراه بوده ولی باید بگویم به صورت مداوم مباحث مربوط به مسائل کنسولی و آنچه که در این زمینه مطرح شد، در حال پیگیری است.
سایر اخبار این روزنامه
توضیح سازمان فرهنگی هنری شهرداری در پی گزارش آفتاب یزد وابستگی اینترنت ایران به چین این مناقشه چه زمانی به پایان می‌رسد؟ ابهام در ماجرای گندم‌های آلوده و سکوت استاندارد مطالعه زیر‌خط فقر! نیکزاد: شافعی گنده‌تر از دهانش درباره مجلس حرف زده است کمک با تحقیر و اعمال شاقه انسانهای سوگوار نظر روس‌ها درباره ایرانِ قدرتمند نابغه جدید ایران جذب جوانان به هرقیمتی نباشد آیا صادرات نفت ایران بیشتر شده است؟ استعفای فرمانده نیروی دریایی آلمان پس از اظهارنظر درباره پوتین ترامپ از احضار ایوانکا به کمیته تحقیقات شاکی است انسانهای سوگوار کمک با تحقیر و اعمال شاقه از هر زمان دیگری به توافق نزدیکتریم آغاز پایان کرونا؟ شروع حرکت اصلاحی قوه قضائیه از خود و درس عبرت برای متجاوزان به حقوق عامه حسین وفایی، ملی‌پوش اسنوکر ایران موفق شد قهرمان رقابت‌های «شوت آوت» شود مداحی عجیب در شورای شهر شیراز تنبلی نکنید بلوک بچینید لزوم دیپلماسی هوشمندانه ایران خیزش مجدد اجاره بها درباره وعده مسکن بانک مرکزی هر چه زودتر در قبال مسئله رمز ارزها شفاف‌سازی کند