زندگی به کام پولدارها

آفتاب یزد- گروه شبکه: روز شنبه رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق از اعلام موافقت این کمیسیون نسبت به خرید سربازی خبر داد. اما مبالغ اعلامی از سوی کمیسیون تلفیق برای خرید، عجیب و قابل تامل بود. بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق دارندگان مدرک تحصیلی کاردانی و کمتر از آن با پرداخت ۲۵۰ میلیون تومان، کارشناسی و کارشناسی ارشد با ۴۰۰ میلیون تومان و دارندگان مدرک پزشکی عمومی و دکترای تخصصی و بالاتر از آن در تمامی رشته‌ها با پرداخت ۶۰۰ میلیون تومان امکان خرید و معافیت خواهند داشت. همچنین مشمولان متاهل به ازای هر فرزند از ۲۰ درصد تخفیف تا سقف حداکثر ۶۰ درصد و افراد متاهل تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی از تخفیف۵۰ درصدی برخوردار خواهند شد. این مصوبه در حالی بوده که دولت چنین پیشنهادی در لایحه نداشت و تاکنون نیز نسبت به آن واکنش نشان نداده است، همچنین در اهم آن نظر ستاد کل نیروهای مسلح مطرح است که اعلام سخنگوی کمیسیون تلفیق نشان می‌دهد حتی با این ستاد هنوز مشورت هم نشده است،
بر این اساس رای آوردن مصوبه در صحن علنی و بعد از آن نظر شورای نگهبان حائز اهمیت است.
> موافقت کمیسیون تلفیق برای خرید سربازی کافی نیست
در این راستا یک منبع آگاه در گفتگو با مهر گفته است: «موافقت کمیسیون تلفیق برای خرید سربازی کافی نیست چراکه موضوع خرید خدمت سربازی باید در صحن مجلس مطرح و رای‌گیری شود که البته قبل از این ستاد کل نیروهای مسلح باید موافقت خود را اعلام کند.» وی افزود: «با تحلیل رفتارهای سالهای اخیر ستاد کل نیروهای مسلح در زمینه سربازی به نظر می‌رسد در حال حاضر مسائل مهم‌تری مانند حقوق سربازان وجود دارد و مسائلی مانند خرید خدمت در اولویت نیست.» این منبع آگاه گفت: «البته اگر هم بنایی به خرید خدمت باشد باید بر اساس یک قاعده منطقی این موضوع عنوان و قیمت‌گذاری شود؛ اینکه مبالغ میلیونی برای خرید خدمت مطرح شود نشان از نگاه سرمایه داری است.» وی بیان کرد: «باید برای سرباز ایجاد انگیزه کرد تا مشمول ترغیب شود که به سربازی بیاید نه اینکه با مطرح کردن مسائلی مانند خرید خدمت انگیزه را از جوانان گرفت.» این منبع آگاه گفت: «فردی که دارای غیبت است و ۴۵ سال دارد طبیعی است که باید تعیین تکلیف شود اما اینکه بخواهیم با مطرح کردن موضوع خرید خدمت جوانان تازه نفس را برای رفتن به سربازی بی‌انگیزه کنیم کار درستی نیست. اصل این موضوع که رقم‌های میلیونی برای خرید خدمت مطرح شود عادلانه نیست، باید عدد و رقم به نحوی تعیین شود که اگر زمانی قرار بر خرید خدمت شد اغلب افراد غایب بتوانند خدمتشان را بخرند و قانون برای همه یکسان باشد.»


> در مورد خرید سربازی هنوز با ستادکل نیروهای مسلح مشورت نکرده‌ایم
البته سخنگوی کمیسیون تلفیق در تازه‌ترین اظهارات خود گفته است: «در مورد خرید سربازی هنوز با ستادکل نیروهای مسلح مشورت نکرده‌ایم.» به گزارش ایلنا، رحیم زارع ادامه داد: «همکاران من در کمیسیون تلفیق این پیشنهاد را داده‌اند. در رای‌گیری که گذشته در این خصوص انجام شده بود این موضوع رای نیاورده است.» سخنگوی کمیسیون تلفیق گفت: «در رای‌گیری که برای تعیین تکلیف مشمولان داخل انجام شد مصوب شد شرط تاهل و بیش از ۳۵ سال برای این موضوع در نظر گرفته شود و قیمت‌هایی که برای این منظور در نظر گرفته شده است همانطور که اعلام شده برای دارندگان مدرک کاردانی و کمتر از آن ۲۵۰ میلیون، دارندگان مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد ۴۰۰ میلیون تومان و مدرک دکتری۶۰۰ میلیون تومان است. درخصوص این مصوبات باید نظر نیروهای مسلح نیز گرفته شود و همه این مصوبات باید در صحن علنی مجلس بررسی و توسط شورای نگهبان تایید شود.»
> ستاد کل نیروهای مسلح مخالف خرید سربازی است
از سوی دیگر یک عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ از مخالفت ستاد کل نیروهای مسلح با خرید خدمت سربازی خبر داد. شهریار حیدری در گفتگو با ایسنا با اشاره به مصوبه کمیسیون تلفیق برای خرید سربازی گفت: «کمیسیون تلفیق با پیشنهاد دولت و کمیسیون تخصصی درآمدی برای دولت در بودجه ۱۴۰۱ از محل خرید خدمت سربازی پیش‌بینی کرد.» وی درباره نظر ستاد کل نیروهای مسلح درباره خرید خدمت سربازی گفت: «ستاد کل نیروهای مسلح خیلی موافق خرید خدمت سربازی نیست و حتی اعلام کرد با این موضوع موافقت نشود.» این عضو کمیسیون تلفیق۱۴۰۱ ادامه داد: «ستاد کل نیروهای مسلح نظرش را در کمیسیون تلفیق اعلام کرد مبنی بر اینکه مخالف است اما در نهایت موضوع خرید خدمت سربازی در کمیسیون تلفیق تصویب شد. ستاد کل از این جهت مخالف است که نیروهای مسلح به سرباز نیاز دارد و از طرفی این کار مشوقی برای خرید سربازی نباشد.»
> رشد ۲۴۰۰ درصدی
اما آنطور که از سخنان سخنگوی کمیسیون تلفیق برمی‌آید، در صورت تائید این مصوبه در مجلس و شورای نگهبان، مبلغ خرید خدمت سربازی هیچ تغییری نخواهد کرد. با توجه به این قیمت‌ها به نظر می‌رسد به خدمت سربازی به چشم یک سرمایه نگاه شده است. از سوی دیگر این اتفاق باز هم به نفع پولدارها خواهد بود و عملا برای کسانی که در مخارج زندگی خود مانده اند، هیچ است. جالب اینجاست که این مبالغ تعیین شده با آخرین بار که خرید خدمت سربازی انجام می‌شد (۱۳۹۷) فاصله بسیاری دارد. به عنوان نمونه افراد زیردیپلم که در سال ۱۳۹۷ هزینه۱۰ میلیون تومانی پرداخت کردند برای سال آینده باید۲۵۰ میلیون تومان بپردازند که نشان‌دهنده رشد ۲۴۰۰ درصدی است. همچنین در مورد افراد لیسانس که پرداخت آن‌ها از ۲۵ به ۴۰۰ میلیون تومان افزایش یافته رشد ۱۵۰۰ درصدی خواهد داشت. در مورد گروه‌های پزشکی و بالاتر نیز مثلا افراد متخصص که در سال ۱۳۹۷ سربازی را ۵۰ میلیون تومان خریده بودند در صورت تصویب این پیشنهاد، باید۶۰۰ میلیون تومان بپردازند که افزایش۱۱۰۰ درصدی دارد. به گزارش ایسنا، در رابطه با اینکه درآمد حاصل از فروش سربازی به کجا می‌رود، باید یادآور شد که طبق روال قبلی، به حساب درآمد عمومی در خزانه کل کشور واریز می‌شود و برای دولت و بخش دفاعی خواهد بود که نحوه هزینه آن نیز بر اساس توافقنامه‌ای تعیین می‌شود. حال این مسئله سبب انتقادهای زیادی شده است.
> دیدی پدر! پول خوشبختی میاره
در این راستا عصرایران طی یادداشتی به قلم مصطفی داننده می‌نویسد: «اعضای کمیسیون تلفیق با خرید سربازی برای سربازان غایب موافقت کردند. همین خبر کوتاه خیلی‌ها را خوشحال کرد و تصور کردند می‌توانند با پرداخت مبلغی، خدمت خود را بخرند و به زندگی خود ادامه دهند. اما وقتی جزئیات خبر منتشر شد، دودی بود که از سرها بیرون می‌زد. کم کم لبخند از صورت‌ها محو شد و دوباره فکر گرفتن دفترچه خدمت سربازی و یا رسیدن به راهی برای گرفتن معافی کلید خورد. البته آدم پولدارهای سرزمین مثل هر اتفاق دیگری که در کشور می‌افتد و به نفع آن‌هاست، لبخند را محکم روی صورت خود نگه داشتند. حتی از همین الان پول خرید سربازی را کنار گذاشتند تا زندگی جذاب‌شان جذاب‌تر شود. مجلس انقلابی و دولت سیزدهم در حرف، تمام شعارهایش به نفع کسانی است که در طبقه متوسط یا پایین‌تر از آن زندگی می‌کنند اما وقت تصمیم که می‌رسد، برای از ما بهتران است. خود نمایندگان مجلس، فکر نمی‌کنند که همین یک تصمیم آن‌ها، چه حس سرخوردگی به جامعه منتقل می‌کند. شاید جوانی سر سفره شام، به پدر پیر خود گفته است، دیدی پدرم؛ پول خوشبختی میاره! دیدی دنیا به کام اون‌هایی است که پول دارند.
من با این همه سال تحصیل باید برم خدمت و اون‌یکی با پول باباش، کارت پایان خدمتش رو می‌گیره! حال فرزندان کارگر، کارمند، معلم و... در حالت عادی با دیدن این همه تبعیض، خراب بود. حالا ببین در خلوت خود چقدر پدرش را سرزنش کرده که در تمام این سال‌ها سعی کرده است، سالم زندگی کند و به داشته خود قانع باشد. آدم پولدارها که نه نگران تورم هستند و نه دغدغه گرانی را دارند. هر اتفاقی در کشور بیفتد آن‌ها پولدارتر می‌شوند و زندگی هر روز بیشتر از دیروز به کام آن‌ها می‌شود. حالا با این تصمیم مجلس دیگر به صورت رسمی به همگان ثابت شد که‌ای کسانی که بی‌پول هستید، همیشه باید در این زندگی سختی بکشید و تظاهر کنید که در حال لذت بردن از این زندگی هستید. البته شاید ما اشتباه می‌کنیم، مجلس و دولت که خود را نماینده مستضعفین در کشور می‌دانند، به‌دنبال این هستند که سربازی را از طبقه مرفه خالی کنند و آن را به صورت اختصاصی در اختیار کسانی قرار بدهند که فکر می‌کنند نماینده آن‌ها هستند.»
> وقتی عدالت با سربازی غریبه است
اما این مسئله در میان کاربران شبکه‌های اجتماعی با بازتاب‌هایی همراه بوده است.
وحیدیامین‌پور، معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در حساب توییتری خود با زدن هشتگ سربازی، نوشت: «صدها هزار مشمول غایب، بلاتکلیف و محرومیت از حقوق و فرصت‌های شغلی و اجتماعی، عوارض روحی و روانی، بالارفتن سن ازدواج و... مسائلی به این اهمیت با خرید و فروش حل می‌شود؟ حالا که در تامین برخی حداقل‌ها مشکل داریم، لااقل از سر راه جوانان «مانع زدایی» کنیم. »
آذری جهرمی وزیر ارتباطات دولت پیشین نیز نوشته است: «این مدل قانون (مصوبه کمیسیون تلفیق در بودجه ۱۴۰۱) در خصوص خرید خدمت سربازی مشمولان غایب، ضد عدالت اجتماعی و صرفا همراستا با خواسته‌ی سرمایه‌داران است».
اما یکی از کاربران در این باره نوشته است: «۴۰۰ میلیون برای خرید سربازی؟ کدوم لیسانس یا فوق لیسانس غایبی الان ۴۰۰ میلیون داره؟»
کاربر دیگری گفته است: «خرید سربازی برای آقازاده‌ها آزاد شد. ‎قدیما هم پول کمی نمی‌گرفتن همینطوری فقیر و غنی جدا میشدن».
دیگری نوشت: «در اسپانیا مقامات این کشور برای تشویق جوانان بالای۱۸ سال برای مستقل زندگی کردن ماهیانه مبلغ ۳۰۰ دلار پرداخت می‌کنند در ایران هم از هر جوانی که به بالای۱۸ سال رسید مبالغ ۲۵۰، ۴۰۰ و ۶۰۰ میلیون تومان بابت ‎خرید سربازی دریافت می‌شود».
یکی دیگر از کاربران اینطور می‌نویسد: «دیه کامل مرد بالغ ۴۸۰ تومن؛ برای یک عمر! خرید سربازی۲۵۰ تا ۶۰۰ تومن؛ برای۲ سال! چطوری حساب کردید؟ فقط روشون نشده مستقیم بگن پولدارا معافن، فقرا برن پا بکوبن. قشنگ با عدالت بیگانه است».
کاربران دیگر نوشته اند: «کمیسیون تلفیق با خرید سربازی موافقت کرده ولی یه جوری قیمت داده که کسی نتونه سربازیشو بخره الا همون قشر پولدار!»، «‎توی این مملکت فقط قشر پولدار زندگی می‌کنند. مابقی مردم فقط زنده اند»، «‎من اگر اینقدر پول داشتم که می‌تونستم چهارصد میلیون پول بدم، قطعا میرفتم سربازی. چون وضع اقتصادی خوبی ندارم، جاش کار میکنم که خرج خونه بدم»، «واقعیت این که اونی که ششصدتومن پول داره بده برای خرید سربازیش، سربازی هم بره نیرو مناسبی واسشون نمیشه. چون اینقدر پارتی و آشنا داره که باید بفرستنش یه جا هتل و کسی هم حق نداره بهش بگه بالا چشت ابرو. پس واسشون بهتره پولشو بگیرند»، «وقتی قیمت خرید سربازی۱.۵ میلیون بود هم من نتونستم بخرم و نزدیک۲ سال رفتم سربازی با حقوق ماهی حدود ۲۰ هزار تومن. ما فقیرا هیچوقت تو محاسبات نبودیم»، «طرح خرید سربازی توی کمیسیون تلفیق تصویب شده، امیدوارم تو صحن رد بشه و اگر هم تایید شد، شورای نگهبان ردش کنه. درسته موافق سربازی اجباری نیستم، اما فروش سربازی ظلم مضاعف به مردم معمولی و فرش قرمز برای پولداراست»، «‎اگه ۴۰۰ تومن می‌فروشند حقوق سرباز هم باید حداقل ماهی۱۰ تومن باشه، اینجوری عدالت واسه هر دو طرف رعایت میشه»، «چرا فکر می‌کنید مثلا ‎مجلس برای حل مشکلات مردم چیزی تصویب می‌کند که از نرخ ‎خریدسربازی شاکی هستید؟ این مصوبات برای حل مشکل بی‌پولی و تامین هزینه‌های ضروری فرهنگی وضع می‌شوند».