جای خالی میراث جهانی در نمایشگاه گردشگری

سید حمید کلانتری‪-‬ دیروز توفیق شد که از نمایشگاه گردشگری در مرکز نمایشگاه بین‌المللی بازدید کنم بعد از دو سال تعطیلی بخش زیادی از ظرفیتهای گردشگری کشور شور و حال خیلی خوبی در فعالان این صنعت در موضوعات مختلف از همه استان‌ها و همه زیربخشهای گردشگری و همینطور بازدیدکنندگان مشهود بود سالنهای صنایع دستی، بخش آژانس داران و هتلداران.
غرفه‌های مرتبط با استان‌ها غرفه‌های خدمات گردشگری و آنچه که به نوعی می‌تواند این صنعت مهم و بزرگ را در کشور ارتقا بخشد در سالن‌های مختلف دیده می شد.
به عنوان یک شهروند یزدی و علاقمند به توسعه گردشگری در این استان به ویژه بعد از میراث جهانی شدن این شهر معماری کهن و خشت خام جهان و بعد از دو سال وقفه ناشی از بیماری کرونا با علاقه زیاد استان به استان عبور کردم تا به استان یزد برسم. در ذهنم این بود که چون یزد ثبت جهانی شده و پایگاه گردشگری ایران و حتی منطقه می‌تواند محسوب شود وقتی به غرفه یزد میرسم زیباترین، متنوع‌ترین و جذاب‌ترین غرفه در میان استان‌ها را مشاهده می‌کنم اما بسیار متاثر شدم وقتی در انتهای سالن و در یک سه گوش به غرفه یزد رسیدم همه تصوراتم به هم ریخت و آنچه که مشاهده کردم با نمایشگاه شاید ۱۰ سال قبل یا پنج سال قبل گردشگری یزد
نه تنها تفاوت نداشت بلکه حتی افول کرده بود در کنارش استان اصفهان، استان خراسان، هرمزگان ،


اردبیل و گیلان و بعضی دیگر که مشاهده می‌کردی از نظر وسعت، تنوع، نوآوری و زیبایی بسیار وضع بهتری داشتند از یکی از دوستانی که مطلع بودند و دست جدی در صنعت گردشگری داشت البته یزدی هم بودند پرسیدم چرا اینطور به پاسخ داد به دلایل متعدد و اینکه مسئولین یزدی توجه لازم را نکرده اند. اینکه اتاق بازرگانی یزد حمایت لازم را نکرده و اتاق بازرگانی اصفهان یک میلیارد تومان برای برگزاری و مراسم نمایشگاه گردشگری استان بودجه گذاشته واقعا چرا چنین اتفاقی افتاده بود.
حال که مهندس فاطمی مدیر با انگیزه و جوان میراث از مدیریت یزد به مدیریت ستادی نقل مکان نموده‌اند شاید بهتر بود که با حضور ایشان در مرکز پیگیری می‌شد که حضور یزد در نمایشگاه بسیار اثر بخش‌تر جلوه می‌کرد. کمتر از یک ماه پیش آقای مهندس ضرغامی وزیر گردشگری بازدید طولانی و کاملی از ظرفیت‌های گردشگری استان داشتند ولی در نمایشگاه یکی از این‌ها دیده نمی‌شد، نه بادگیر بود، نه از بافت تاریخی نه از معماری یزد نه ازهتل‌ها و اقامتگاه‌های سنتی زیبا، نه از میرچخماق و مسجد جامع، نه از شیرینی حاج خلیفه و ترمه، نه حتی از حضور همه شهرستانها. ابرکوه، مهریز، اشکذر و اردکان اصلا خبری نبود. واز همه مهمتر هیچ نمادی از رویداد بزرگ میراث جهانی شدن یزد که به ان فخر فروخته شود دیده نمی‌شد.
از حضور استاندار محترم که به توسعه گردشگری می‌دانم بسیار توجه دارند انتظار میرود این موضوع را مورد توجه و پیگیری لازم قرار دهند و بررسی بفرمایند که چرا اینقدر غفلت و بی‌توجهی. من واقعاً حسرت خوردم و متاثر شدم انشاءالله که به نحو شایسته‌ای در برنامه‌های دیگر این نقصان بزرگ جبران شود.