ارتباط ایران و آمریکا از طریق مکتوبات غیررسمی است

آفتاب یزد: سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان صبح روز گذشته در نشست هفتگی خود با خبرنگاران داخلی و خارجی که در محل وزارت خارجه برگزار شده بود درباره مسائل مختلفی از جمله سفر وزیر خارجه قطر به تهران،مذاکرات وین و مذاکرات مستقیم بین ایران و آمریکا توضیحاتی ارائه داد.
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوالی در مورد سفر وزیر خارجه قطر به تهران و برخی از تحلیل‌های منتشر شده در این زمینه مبنی بر اینکه احتمالا وزیر خارجه قطر حامل پیام‌هایی بین ایران و آمریکا بوده است، گفت: رایزنی مداوم بین دوستان در منطقه امری طبیعی است و برخی اوقات شرایط منطقه ایجاب می‌کند که رایزنی‌ها به صورت منظم‌تر و با فواصل کوتاه‌تر انجام شود. بعد از گفتگوی تلفنی که بین وزرای خارجه دو کشور انجام شد لازم بود که برخی از رایزنی‌ها از نزدیک انجام شود و در همین راستا شاهد سفر وزیر خارجه قطر به تهران بودیم.
به گزارش ایسنا، سعید خطیب زاده افزود: آنچه که بین ایران و 1+4 و آمریکا در وین اتفاق می‌افتد مسیر خاص خود را دارد و همان طور که ما در مورد مسائل منطقه با کشورهای فرامنطقه گفتگو نمی‌کنیم مسائل مربوط به مذاکرات 1+4 را در چارچوب حقوقی خود به جلو می‌بریم. آنچه که در وین رخ می‌دهد مسیر حرفه‌ای خود را طی می‌کند و باید از گمانه زنی‌هایی که در این زمینه مطرح می‌شود عبور کرد.
خطیب زاده همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد گفتگوی تلفنی اخیر روسای جمهور ایران و فرانسه و تاثیر آن بر مذاکرات وین اظهار کرد: دو کشور ایران و فرانسه دو کشور مهم در جریان مذاکرات وین هستند. تاکنون روسای جمهور دو کشور چندین بار به صورت تلفنی با یکدیگر گفتگو کرده اند. در این گفتگوی تلفنی مواضع تهران در جریان مذاکرات وین بار دیگر به خوبی تبیین شد. در مورد برخی از مسائل بین دو طرف تبادل نظر صورت گرفت و امیدواریم طی روزهای آتی نتیجه این رایزنی‌ها و گفتگوها را در وین مشاهده کنیم.سخنگوی وزارت خارجه همچنین بار دیگر در پاسخ به سوال دیگری در مورد مذاکرات وین تصریح کرد: اگر فردای بازگشت هیئت‌ها به وین طرف‌های مقابل حقوق ایران را به رسمیت بشناسند و به خواسته‌های بحق ایران پاسخ درست بدهند و در چارچوب برجام خواسته‌های خود را مطرح کنند و انتظاری بیش از آن نداشته باشند ما در فردای آن روز می‌توانیم به یک توافق خوب و پایداری برسیم.


این دیپلمات ارشد کشورمان ادامه داد: طرف‌های مقابل موارد اختلافی را به روشنی می‌دانند و باید تصمیمات سیاسی در مورد آن اتخاذ کنند به ویژه در واشنگتن.وی همچنین با بیان اینکه در حوزه رفع تحریم‌ها موضوعات مهمی همچنان باقی مانده است و برخی از اختلاف‌ها وجود دارد، اظهار کرد: در حوزه تضمین‌ها و راستی آزمایی‌ها نیز باید آمریکایی‌ها این تضمین را بدهند که بار دیگر به مانند چند سال پیش حقوق بین‌الملل را به سخره نمی‌گیرند. مجددا اتباع ما را به بهانه‌های واهی دور زدن تحریم‌ها گروگان نمی‌گیرند و این زمینه را فراهم می‌کنند که ایران از منافع اقتصادی برجام استفاده کند. متاسفانه عملکرد اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها در حوزه برجام براساس عملکرد چند سال اخیرشان خوب نبوده است.
سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد مذاکرات وین و تنفس ایجاد شده در جریان برگزاری دور هشتم مذاکرات وین گفت: ما از این تنفس‌ها تاکنون چندین بار
داشته ایم. مذاکرات طی سه هفته گذشته پیشرفت‌های قابل توجهی داشته است. در هر چهار حوزه رفع تحریم ها، تعهدات هسته ای،
راستی آزمایی و اخذ تضامین پیشرفت‌هایی وجود داشته است. البته در برخی زمینه‌ها پیشرفت‌ها قابل توجه و سرعت بهتر بوده است و در برخی از زمینه‌ها به خاطر بی‌عملی طرف مقابل و یا عدم اخذ تضمین‌های لازم و یا عدم ابتکار و خلاقیت‌های لازم از سوی طرف‌های مقابل با کندی‌هایی روبرو بوده است. ما به این کشورها توصیه می‌کنیم که بعد از بازگشت از پایتخت هایشان به وین با تصمیمات لازم برگردند تا آنچه که در پیش نویس‌ها آمده است اجرایی شود.
خطیب زاده تصریح کرد: اگر طرف‌های مقابل به خصوص آمریکایی‌ها وقتی به وین باز میگردند تصمیمات خود را اخذ کرده باشند بر مطالبات بحق ایران صحه بگذارند و بیشتر از برجام مطالبه نکنند و ما هم کمتر از برجام را قبول نمی‌کنیم به سرعت می‌توان به یک توافق پایدار، خوب و قابل اتکا رسید.
سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در خصوص اقدام وزارت خارجه کانادا در استفاده از نام جعلی برای خلیج فارس در صفحه توییتر خود گفت: دولت کانادا برخی از اختلافات سیاسی را به مسائل بچگانه کشانده‌اند و فراموش کرده که این اختلافات نمی‌تواند بر مسائل روشن و حقوقی اثر بگذارد.
این دیپلمات ارشد کشورمان ادامه داد: طبیعی است که نام کشورها و مناطق نمی‌تواند تابعی از خواست سیاسی کشورها باشد و متاسفانه دولت کانادا اولین بار نیست که برای مطامع و اغراض سیاسی خود دست به این کارها می‌زنند.
وی ادامه داد: جامعه فرهیخته ایرانیان در کانادا هر روز رفتار پر از ریای دولت کانادا را می‌بیند. آن‌ها از یک طرف اشک تمساح می‌ریزند و از سوی دیگر به هویت ایرانی حمله می‌کنند. این اظهارات و اقدامات کمترین ارزش حقوقی و بین‌المللی را ندارد ولی به خوبی ذات این دولت را نشان می‌دهد که در تجارت رای هر کاری را انجام می‌دهد.خطیب زاده افزود: وظیفه قطعی دولت جمهوری اسلامی ایران حفظ صیانت از تمامی ابعاد هویتی ایران و ایرانی در نقاط مختلف جهان است، از جمله صیانت از وضعیت ایرانیان در کانادا که ما بعضا گزارشات خوبی در این زمینه دریافت نمی‌کنیم.
سخنگوی وزارت خارجه کشورمان همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار الجزیره در ارتباط با انجام مذاکرات مستقیم بین ایران و آمریکا در وین با توجه به برخی از اظهارنظرهایی که طی روزهای اخیر از سوی مقامات دو کشور مطرح شده است، تصریح کرد: موضع ایران روشن است. آنچه که در وین در حال رخ دادن است کاملا روشن است. ایران و 1+4 در حال تلاش برای این هستند که مطمئن شوند بازگشت آمریکا به برجام بازگشت قابل اتکا و
قابل اطمینانی است. در این مسیر در حوزه اخذ تضامین، رفع تحریم‌ها و راستی آزمایی‌ها باید بین ایران و آمریکا تبادل نظرهایی انجام می‌شد. مسیری که در این زمینه در نظر گرفته شد مسیر مطلوبی است. این مسیر براساس رفتار طرف مقابل انتخاب شده است. آنچه که به عنوان مکتوبات غیررسمی بین ایران و آمریکا از طریق هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا انجام می‌شود مسیری است که تا به امروز انجام شده و تا زمانی که لازم باشد گفتگوها از همین طریق انجام می‌شود و این مسیر ادامه پیدا می‌کند.
سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی در مورد برخی از اخبار منتشر شده در ارتباط با آزادسازی برخی از منابع ایران در عراق و رایزنی‌هایی که بین دو کشور در این زمینه انجام شده و اینکه آیا این اتفاق در چارچوب مذاکرات وین صورت پذیرفته است، اظهار کرد: ایران طی سال‌های گذشته همواره گفتگوهایی را با کشورهای مختلف برای دسترسی به منابع خود داشته است. با عراق نیز این گفتگوها انجام شده است. در چند ماه گذشته با کشور عراق این گفتگوها انجام شده است. ما در حوزه صادرات و تضمین آن، ارتقای آن و شیوه‌های دسترسی به منابع خود راهکارهای خود را داریم. جزئیات آن را به خاطر ابعاد محرمانه آن نمی‌توانم بگویم ولی این موضوع به صورت خاص در حال انجام است.
وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد تجاوزات اخیر رژیم صهیونیستی به سوریه تصریح کرد: همان طور که بارها گفته‌ایم ذات رژیم صهیونیستی تجاوز است. ما این اقدامات را نه تنها محکوم می‌کنیم بلکه با تمام توان خود در کنار دولت و ملت سوریه هستیم تا به این تجاوزات پایان دهیم و دیگر کشورها را نیز ترغیب می‌کنیم که هشدارهای لازم را به رژیم صهیونیستی به خاطر این تجاوزات و تعدی‌ها بدهند.خطیب زاده همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد طرح ساماندهی کولبری در استان‌های مرزی و اقدامات وزارت خارجه در این زمینه گفت: یکی از موضوعات مهم بین ما و برخی از کشورها در مرزهای غربی همین ترددها بوده که بعضا مشکلاتی را ایجاد کرده است. ما از فعالیت بازارچه‌های مرزی قانونی با کشورهای همسایه همواره حمایت کرده ایم.وی ادامه داد: موضوع کولبران مسئله‌ای است که نهادهای مختلف داخلی، اقتصادی و همچنین وزارت کشور اقدامات جدیدی را در این زمینه انجام دادند و طرح‌های قابل توجهی را در چند ماه گذشته آماده کردند. وزارت خارجه از حوزه مرزی و همکاری کشورها تلاش کرده که در این زمینه تسهیل گر و معین باشد ولی همان طور که اشاره شد نهادهای مجری، نهادهای دیگری هستند.
این دیپلمات ارشد کشورمان در همین زمینه ادامه داد: اتباع ما باید صیانت شوند. وزارت خارجه در این حوزه قویا ورود پیدا کرده است.
خطیب زاده تصریح کرد: متاسفانه در موضوع کولبری بعضا معضلی به نام فعالیت‌های گروهک‌های ضد انقلاب داریم که تلاش می‌کنند برای کولبران مشکل ایجاد کنند و از آن‌ها باج خواهی کنند. ما تمام تلاش خود را می‌کنیم تا این فضا را ایجاد کنیم که همه این عزیزان را به سمت تجارت قانونی هدایت کنیم و در حوزه بازارچه‌های مرزی آن‌ها را سازماندهی کنیم.