انفجار امیکرون در ایران


آفتاب یزد _ یگانه شوق الشعراء: سویه اُمیکرون،یک سویه از کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ است که باعث بیماری
کووید- ۱۹ می‌شود. در ۹ نوامبر ۲۰۲۱ اولین مورد ابتلا در بوتسوانا شناسایی شد. در ۲۶ نوامبر ۲۰۲۱، سازمان جهانی بهداشت آن را به عنوان سویه نگران‌کننده معرفی کرد و نام آن را از روی حرف یونانی امیکرون گذاشت.این سویه جهش‌های زیادی داشته و یکی از تغییریافته‌ترین موارد جهش ویروس کروناست. شواهد اولیه نشان داده‌است که این سویه موارد ابتلا به ویروس را افزایش داده‌است. گسترش سویه امیکرون باعث وقوع پیک ششم کرونا در کشور ما شده است. این پیک با افزایش شدید بیماران سرپایی همراه است. به گفته کارشناسان صرف اکتفا به آمار بیماران بستری شده و مرگ و میر می‌تواند سیستم درمان کشور را کاملا زمینگیر سازد و آن را در آستانه فروپاشی قرار دهد. از سوی دیگر علاوه بر افزایش شدید آمار مبتلایان در این پیک مردم نیز به دلایل معتقدی به ساده انگاری روی آورده اند. مجموع این موارد سیستم سلامت و درمان کشور را در معرض خطر قرار می‌دهد.
>افزایش مراجعان به صورت انفجاری
هادی یزدانی پزشک و کارشناس در این خصوص به آفتاب یزد گفت:«ما به صورت انفجاری شاهد رشد آمار‌ها هستیم.برای مثال در درمانگاهی که من یک تعداد مشخص بیمار در تمام طول دوران کرونا می‌دیدم، این تعداد مشخص در دوران پیک دلتا تقریبا دو برابر شده بود الان سه برابر شده است. این بدان معنا است که آمار به صورت معناداری افزایش پیدا کرده است.این آمار تعداد مبتلایان است نه آمار مرگ و میر و بستری ها.به تبع آن نیز می‌تواند آمار بستری‌ها و مرگ و میر‌ها افزایش پیدا کند.ولی نکته اول الان آمار مبتلایان است و این در خط اول درمان قرار داد یعنی مراجعان سرپایی به طرز واضح و شدیدی افزایش پیدا کرده است.»


> همه ماجرا آمار مبتلایان و مرگ و میر نیست
وی ادامه داد:« این افزایش، خطرات مختلفی دارد.وقتی فرد
20 بیمار را ویزیت می‌کند 20 دفعه در معرض خطر ابتلا بیماری قرار می‌گیرد اما وقتی 100 بیمار ویزیت می‌شود فرد 100 بار در معرض ابتلا قرار می‌گیرد. این موارد می‌تواند باعث شود بسیاری از پزشکان و پرستاران دچار بیماری شوند و نتوانند خدمت ارائه دهند و بار کار آن‌ها به دوش سایر همکارانش قرار بگیرد و این زنجیره به همین صورت ادامه پیدا کند. به نظر من میزان بستری و اشتغال تخت های آی سی یو به میزان پیک دلتا نخواهد رسید اما همه ماجرا فقط این نیست و نباید به مسئله آمار بستری و مرگ و میر خلاصه شود. همه جوانب و زوایای ماجرا باید کنار هم مورد توجه قرار بگیرد.الان دقیقا یکی از مشکلات بزرگ همین مسئله است. حجم زیادی از بیمار مراجعه می‌کند و بیماری به سرعت در حال گردش است.الان بیماران به فاصله یکی دو روز به بیماری مبتلا می‌شوند و این موضوع جای هشدار دارد. »
> موج کوتاه امیکرون
ابراهیم سلمانی پزشک و سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی یزد نیز در این باره به آفتاب یزد گفت:«سرعت انتقال امیکرون خیلی بالا است و به صورت انفجاری تعداد مبتلایان در حال زیاد شدن است.از طرف دیگر میزان رعایت پروتکل‌ها به شدت کاهش پیدا کرده است و نوعی خستگی در این باره در بین مردم وجود دارد. باتوجه به این عوامل من فکر می‌کنم که به صورت ناگهانی ما شاهد افزایش تعداد مبتلایان باشیم اما تعداد بستری‌ها نسبت به پیک‌های قبلی پایین‌تر خواهد بود. مبتلایان در این پیک بیشتر خواهد شد اما افرادی که نیازمند مراقبت‌های درمانی می‌شوند نسبت به پیک قبلی پایین‌تر خواهد بود. این میزان سرایت بالای امیکرون باعث می‌شود که ما موج کوتاه‌تری را نسبت به پیک‌های قبلی تجربه کنیم.یعنی مدت زمانی که ما در اوج پیک قرار می‌گیریم کوتاه‌تر خواهد بود زیرا افراد زیادی در مدت کوتاهی به بیماری مبتلا می‌شوند.تصور من این است که این موج خیلی طول نکشد هرچند که تعداد مبتلایان بسیار بالا باشد.من فکر می‌کنم این پیک سیستم درمان را زمینگیر نخواهد کرد زیرا تعداد افراد بستری به اندازه پیک سوم نخواهد رسید. »
> آمار به صورت روزانه دو برابر می‌شود
بابک قرائی مقدم پزشک و کارشناس نیز در این باره به خبرنگار اجتماعی آفتاب یزد گفت:«به نظر من این پیک می‌تواند سیستم سلامت و درمان کشور را زمینگیر کند. به این دلیل که ما می‌بینیم که آمار به صورت روزانه دو برابر می‌شود.این که اعلام شده است که ممکن است آمار به روزی 100 هزار نفر برسد من حدس می‌زنم آمار مبتلایان به بالاتر از این تعداد برسد. علاوه بر این باتوجه به اینکه یک عده‌ای ساده انگارانه به امیکرون نگاه می‌کنند و برای اینکه احیانا از مسئولیت احتمالی تبعیت نکنند، بسیاری از کسانی که علائم خفیف دارند و حدس می‌زنند که به امیکرون مبتلا شده‌اند برای تست مراجعه نمی‌کنند. به همین دلیل و سایر دلایل دیگر تعداد مبتلاین واقعی از آمار رسمی بیشتر است. بنابراین ما با یک خطر بالقوه سریع مواجه هستیم که در روز تعداد زیادی را درگیر می‌سازد.تفکر ساده انگارانه و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سراسر جهان رواج پیدا کرده است.ما الان شاهد افزایش روزانه آمار مبتلایان
هستیم. »
> مرگ و میر روزانه بالا
وی ادامه داد:« در زمانی که سویه دلتا در کشور رواج پیدا کرده بود، درصد پایینی از جمعیت ما واکسینه شده بودند ولی الان درصد بالایی از جامعه حداقل یک دوز واکسن را دریافت
کرده اند. یکی از مشکلاتی که ما الان دچار آن هستیم تعلل بیش از اندازه در رابطه با واکسیناسیون اطفال بود. ما در این زمینه تاخیر داشتیم و تصمیم‌گیری برای واکسیناسیون 5 تا 12 سال مقداری دیر صورت گرفت.همچنین دیده می‌شود که الان بسیاری از اطفال به سویه امیکرون مبتلا شده‌اند و باز این خطر
ساده انگاری نسبت به موضوع مسئله را خطرناک‌تر می‌کند.متاسفانه عده‌ای با پی سی آر مثبت خود را قرنطینه نمی‌کنند و در جامعه بدون اهمیت به سایرین عبور و مرور دارند. باتوجه به سرعت بسیار بالای انتقال امیکرون این خطر به وجود می‌آید که افراد جامعه را به شدت درگیر کند و ما با یک آمار بسیار بالای روزانه مواجه شویم. اگر شرایط اینگونه شود نه تنها به سیستم درمانی ما فشار می‌آید بلکه ما با مرگ و میر روزانه بالا مواجه می‌شویم.»
> دیدگاه ساده انگارانه در خصوص امیکرون
قرائی مقدم در پایان تصریح کرد:« مقایسه‌ای که در بسیاری از کشور‌های اروپایی انجام شده است نشان می‌دهد میزان
مرگ و میر روزانه در این پیک بالا است.ممکن است ما به آمار مرگ و میر دلتا در کشور خود نرسیم ولی این انتظار وجود دارد که باتوجه به ساده انگاری موجود میزان مرگ و میر بسیار بالا برود.انتقال‌های سریع و شیوع بسیار بالا نه تنها باعث شعله ور شدن بیماری است بلکه باز از میان انتقال‌ها امکان ایجاد سویه‌های جدید وجود دارد. دیدگاه ساده انگارانه در خصوص امیکرون و خستگی جهانی می‌تواند جهان را با خطر مواجه سازد. در کشور خودمان باید بازگشایی‌ها کمتر شوند و سیاست غیرحضوری آموزش در مدارس شهر‌های بزرگ باید دنبال شود. هرگونه مراسم و گردهمایی‌ها باید به صورت نمادین برگزار شود تا تجمعات باعث گسترش بیماری شود. »
ضرورت تعطیلی مدارس و تجمعات تا پایان امسال
آفتاب یزد _ گروه اجتماعی: شیوع سویه جدید ویروس کرونا شرایط جدیدی را در کشور به وجود آورده است. تغییر رنگ نقاط نقشه کشور به قرمز و نارنجی خبر از روزهای سخت دیگری می‌دهد که کشور و مردم باید آمادگی مقابله با آن را داشته باشند.محدودیت‌های کرونایی و پروتکل‌های بهداشتی از مواردی است که در پیک جدید بیماری باید مورد توجه قرار بگیرد. عضو ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: با توجه به افزایش شهرهای قرمز و به صدا در آمدن زنگ خطر همه‌گیری امیکرون، محدودیت‌های کرونایی ازجمله تعطیلی مدارس، برگزاری نشست‌های علمی و فرهنگی و تجمعات باید تا پایان امسال برقرار شود.مسعود مردانی افزود: در حال حاضر شمار مراجعه‌کنندگان به مراکز درمانی به صورت سرپایی به دلیل ابتلا به امیکرون افزایش چشمگیری یافته و بیمارستان‌هایی که از گذشته بیمار کرونایی پذیرش می‌کردند، مملو از افراد بستری بویژه در بخش‌های مراقبت‌های ویژه شده است.وی تصریح کرد: پیک ششم کرونا در کشور با سویه امیکرون آغاز شد و اکنون بسیاری از شهرها از حالت آبی خارج شده و به وضعیت قرمز و نارنجی در آمدند، تا پایان سال اگر مردم شیوه نامه‌های بهداشتی رعایت و روند واکسیناسیون خود را بویژه تزریق دز سوم را انجام ندهند، دوباره ممکن است به روزهای گذشته تلخ کرونایی برگردیم و محدودیت‌های بیشتری اعمال شود.این متخصص بیماری‌های عفونی تاکید کرد: امیکرون از تازه‌ترین سویه‌های کرونا است که حدود چهار برابر جهش سرایت آن به دیگران بیش از دلتا بوده و شبیه سرماخوردگی بوده و پس از یک هفته شدت می‌یابد.وی اظهار داشت: سرفه، آبریزش بینی، گلو درد و بدن درد از علایم اصلی این سویه است که در هفته اول ابتلا به امیکرون فرد بیمار حالت عادی داشته و در هفته دوم حالش دگرگون شده و شدت می‌یابد.مردانی با بیان اینکه مهم‌ترین ویژگی امیکرون، انتشار با سرعت بالای آن است، تصریح کرد: جهش‌های متعددی که این سویه پیدا می‌کند باعث می‌شود که قابلیت سرایت آن تغییر کرده و شدت بیماری زایی‌اش هم متفاوت شده و گاهی اوقات شدیدتر و گاهی اوقات خفیف‌تر می‌شود.راهکار پیشگیری از ابتلا به امیکرون زدن واکسن، فاصله‌گذاری اجتماعی و ماسک بوده و تحقیقات مختلف نشان می‌دهد که زدن ماسک در پیشگیری از ابتلا به امیکرون مهم‌ترین عامل است.این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خاطرنشان کرد: با توجه قدرت سرایت بیشتر امیکرون، اگر تعداد موارد ابتلا بالا برود، تعداد موارد بستری نیز افزایش می‌یابد و تخت‌های بیمارستانی اشغال می‌شوند و منجر به افزایش موارد مرگ و میر خواهد بود.به گفته مردانی، تداوم رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی از جمله زدن ماسک، حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی، شستشوی مرتب دستها، دوری از تجمعات و دورهمی‌ها و دریافت دز سوم واکسن علیه کرونا برای در امان ماندن از امیکرون ضروریست.به گزارش ایرنا، بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در اجلاس روسای دانشگاههای علوم پزشکی کشور از آماده باش صد در صدی مراکز درمانی خبر داد و گفت: اولویت خدمات مان نیز با درمان بیماران مبتلا به امیکرون است.