آغاز ساخت 209 هزار واحد مسکونی در قالب طرح نهضت ملی مسکن

به گزارش خبرگزاری تسنیم، رستم قاسمی در آیین آغاز ساخت 209 هزار مسکن نهضت ملی مسکن با حضور معاون وزارت راه و شهر‌سازی در ساختمان دادمان، اظهار کرد: عملیات ساخت واحدهای نهضت ملی آغاز شده است و به ‌زودی گام بعدی برای دو میلیون واحد دیگر برداشته می‌شود. استان زنجان و سایر استان‌هایی که عملیات کلنگ‌زنی طرح نهضت ملی مسکن در آنها انجام می‌شود، پیشگام در اجرای این طرح مسکنی ملی هستند. وی ادامه داد: امیدواریم به‌زودی گام بعدی شروع عملیات طرح نهضت ملی مسکن برداشته شود. برنامه‌ریزی وزارت راه و شهر‌سازی برای دو مرحله نهضت ملی مسکن جهت ساخت دو میلیون واحد مسکونی است. برای ساخت چهار میلیون مسکن تعهد داده‌ایم و ان‌شاء‌الله آخر دولت به این هدف که خواست رئیس‌جمهوری است دست می‌یابیم.
گفتنی است، عملیات اجرایی ۲۰۹ هزار و 212 واحد طرح نهضت ملی مسکن، دیروز همزمان با دهه فجر و با حضور وزیر راه و شهر‌سازی آغاز شد. همچنین در این مراسم که به شکل وبیناری برگزار شد بخشی از طرح‌های عمرانی حوزه مسکن در محلات هدف بازآفرینی شهری، شهر‌های جدید و سایر شهر‌ها به‌ بهره‌برداری رسید. بر همین اساس، 3540 واحد مسکن مشارکتی، خودمالک و اقدام ملی، 6610 واحد مسکن مهر در شهر‌های جدید و 21 پروژه با اعتباری بالغ بر 23 میلیاردتومان در حوزه بازآفرینی در سراسر کشور افتتاح شد.
تأمین زمین برای احداث یک‌میلیون واحد مسکونی
همچنین معاون وزیر راه و شهر‌سازی با بیان اینکه همزمان با دهه فجر عملیات اجرایی بیش از 209 هزار واحد طرح نهضت ملی مسکن آغاز شد، افزود: طی چندماهی که از آغاز مراحل اولیه نهضت ملی مسکن می‌گذرد، اراضی حدود یک‌میلیون واحد مسکونی این طرح تأمین شده است که از این تعداد بیش از 209 هزار واحد کلنگ‌زنی شد و متعاقب آن عملیات اجرایی این تعداد واحد آغاز خواهد شد. محمود محمودزاده با اعلام اینکه اراضی دو میلیون و 400 هزار واحد شناسایی شده‌اند درخصوص جزئیات آن گفت: اراضی یک‌میلیون واحد طرح نهضت ملی مسکن با کاربری مسکونی تأمین شده است. اراضی یک‌میلیون و 400 هزار واحد دیگر نیز شناسایی شده‌اند که در مراحل الحاق به محدوده یا تغییر کاربری قرار دارند.


جزییاتی از طرح نهضت ملی مسکن
وی پیش از این درباره مبلغ آورده متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن گفته بود: میزان آورده متقاضیان عبارت است از قیمت تمام شده منهای تسهیلات که متقاضیان باید اختلاف این عدد را بر اساس قراردادی که بین سازنده و مردم منعقد می‌شود طی چهار تا پنج مرحله پرداخت کنند.
معاون وزیر راه و شهر‌سازی تصریح کرد: برای دهک‌های اول تا سوم تلاش این است که حداکثر مساعدت دولت و نهادهای حمایتی صورت گیرد. این کمک‌ها شامل کاهش سود تسهیلات بانکی، تأمین بیش‌ترین سهم وام، رایگان بودن هزینه پروانه ساختمانی، خدمات مهندسی و انشعابات رایگان است. درخصوص مالیات ساخت و محوطه‌‌سازی هم به ازای هر واحد فقط یک میلیون تومان دریافت می‌شود. محمودزاده با بیان اینکه در طرح نهضت ملی مسکن تلاش شده تا بیشترین حمایت از دهک‌های یک تا سه انجام شود، گفت: اگر تسهیلات برای سایر گروه‌ها ۵۰ تا ۵۵ درصد هزینه ساخت را پوشش دهد، برای دهک‌های اول تا سوم حدود ۸۰ درصد هزینه را پوشش خواهد داد. در طرح جدید مسکن، با استفاده از تجارب قبلی تلاش کردیم طرح را هوشمند کنیم. بدین صورت که بر اساس جغرافیای محل ساخت یا مخاطب طرح، میزان تسهیلات و نرخ کارمزد متفاوت است.
معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهر‌سازی سقف تسهیلات طرح جهش تولید و تأمین مسکن برای شهر تهران را ۴۵۰ میلیون تومان، کلان‌شهرهای بالای یک میلیون نفر ۴۰۰ میلیون، مراکز استان‌ها ۳۵۰ میلیون، شهرهای کوچک و روستاها ۲۵۰ میلیون تومان اعلام کرد.