توجه به «میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی» باعث رونق کسب و کار می‌شود

علی دارابی، قائم‌مقام وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در گفت‌و‌گو با خبرنگار کیهان در تشریح وضعیت بودجه‌ای این وزارتخانه اظهار داشت: وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بودجه کمی دارد، به‌طوری که کل بودجه سالیانه این وزارتخانه هزار و 300 میلیارد تومان در حوزه‌های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بوده است، علاوه‌بر این، زیرساخت‌های این وزارتخانه به‌رغم اهمیتش، به هردلیل وضعیت بسیار ضعیفی دارد. با توجه به این شرایط، درخواست کرده بودیم که بودجه این وزارتخانه 10 برابر افزایش پیدا کند تا امکان پیشرفت طرح‌ها و برنامه‌هایی که داریم را پیدا کنیم، اما محدودیت منابع موجود برای دولت قابل درک است و در این زمینه نمی‌توان کاری کرد.
راه‌اندازی نهضت بزرگ خیرین
میراث فرهنگی
دارابی از راه‌اندازی نهضتی بزرگ به نام «نهضت خیرین میراث فرهنگی» در وزارت میراث خبر داد و تاکید کرد: یکی از برنامه‌های میراث فرهنگی توجه به ابعاد و ظرفیت‌های مردمی است.


وی درباره ساماندهی وضعیت گردشگری با نگاه به شرایط کرونایی گفت: با توجه به برگزاری پانزدهمین نمایشگاه گردشگری و صنایع وابسته و سی‌وپنجمین نمایشگاه ملی صنایع‌دستی طی هفته گذشته در تهران، امیدواریم با تشکیل ستادهای استانی و فراهم‌کردن مقدمات استقبال از گردشگری در نوروز، همه موزه‌ها، مجموعه‌های تاریخی، پایگاه‌های مختلف میراث فرهنگی، طبق برنامه‌ریزی‌های گسترده در وزارتخانه، پذیرا و آماده موج بزرگ سفرهای مردمی در نوروز 1401 باشند.
مطالبات و معوقات گذشته وزارتخانه
باید پرداخت شود
قائم‌مقام وزیر میراث فرهنگی با تاکید بر اینکه بودجه موجود میراث فرهنگی، کمتر از 50 درصد افزایش یافته و این مقدار از بودجه، کفاف کار بزرگی که در حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است را نمی‌دهد، افزود: اکنون مطالبات و معوقاتی از قبل مانده که باید پرداخت شود و بخش زیادی از این موارد مربوط به کارهای مربوط به تسهیلات بانکی است. با این حال بنا به گزارشی که رئیس‌سازمان برنامه و بودجه دادند، بهترین دستگاهی که توانسته است از تسهیلات تبصره 18 استفاده کند، وزارت میراث فرهنگی بوده است، اما باید نهضت بزرگی در مسائل مالی و همچنین برای معرفی، حفظ و نگهداری میراث فرهنگی راه‌اندازی شود.
تشکیل ستاد
«نهضت تمرکززدایی و تفویض اختیار»
دارابی با اشاره به لزوم فراهم کردن تسهیلات و برداشتن موانع برای مردم در حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تاکید کرد: ستادی در وزارت میراث فرهنگی و گردشگری به نام «نهضت تمرکززدایی و تفویض اختیار» ایجاد کرده‌ایم که براساس آن بخش‌های زیادی از جاهایی که می‌توانستیم تفویض کنیم را انجام دادیم؛ با این حال باید توجه داشت که تفویض یکسری مقدمات دارد که باید زیرساخت‌های آن در استان‌ها فراهم باشد.
نقش مهم حوزه میراث فرهنگی و گردشگری
در تحقق اقتصاد بدون نفت
وی با اشاره به اهمیت توجه به اقتصاد بدون نفت در کشور گفت: به معنای واقعی اگر دولت، مجلس و مردم توجه بایسته‌ای به حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کنند، نمی‌گوییم که این حوزه می‌تواند جایگزین نفت شود، اما می‌تواند در رونق کسب و کار، ایجاد اشتغال، موضوع اقتصاد مقاومتی و از همه مهم‌تر در دوره دیپلماسی عمومی نقش مهمی ایفا کند.