پایگاه خبری «رکنا» با رأی هیئت نظارت بر مطبوعات توقیف شد

به گزارش خبرگزاری میزان، صبح دیروز اداره‌کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی در خبری اعلام کرد با توجه به روند انتشار تصاویر و مطالب مغایر با عفت عمومی، انعکاس حوادث به نحوی که در مغایرت با بهداشت روانی جامعه است و به‌دلیل تخلفات ادامه‌دار پایگاه خبری «رکنا» در انتشار محتوا، به این پایگاه خبری تذکر کتبی داد.
در همین راستا، هیئت نظارت بر مطبوعات نیز با تشکیل جلسه‌ای با اکثریت آرا رای به توقیف پایگاه خبر «رکنا» داد.
به گزارش سامانه جامع رسانه‌های کشور، در جلسه فوق‌العاده مورخ ۱۷/۱۱/۱۴۰۰ هیئت نظارت بر مطبوعات، اقدام پایگاه خبری «رکنا» در انتشار مطلبی با عنوان «قتل عروس ۱۷ ساله توسط شوهرش در اهواز» در محتوای تولیدی مورخ ۱۶/۱۱/۱۴۰۰ آن پایگاه خبری، مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد؛ به دلیل اشاعه منکر و انتشار تصاویر خلاف عفت عمومی که باعث جریحه دار شدن احساسات و افکار عمومی شده است و در پاسخ به مطالبات بحق مردمی برای برخورد با منتشر کنندگان چنین صحنه‌های رعب‌آور و خشونت‌آمیزی که فضای جامعه را ناامن جلوه می‌دهد؛ به استناد بند ۲ ماده ۶ و تبصره ماده ۱۲ قانون مطبوعات، پایگاه خبری «رکنا» توقیف شود. همچنین مقرر شد؛ برای رسیدگی به تخلف، مراتب به مرجع قضایی ارجاع شود.
برخورد قاطع


با عوامل قتل زن جوان اهوازی
رئیس‌کل دادگستری استان خوزستان گفت: متاسفانه قتلی در اهواز اتفاق افتاد و متعاقب آن قاتل اقدام به نمایش عمل فجیع خود در یکی از خیابان‌های شهر کرده که این امر موجب خدشه به امنیت روانی شهروندان شده است.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، حجت‌الاسلام صادق مرادی با بیان اینکه با تلاش پلیس و صدور دستور قضایی لازم، عوامل قتل شناسایی و ساعاتی پس از وقوع حادثه دستگیر شدند، افزود: دستگاه قضایی خوزستان با متهمان این حادثه قاطعانه و سریع برخورد می‌کند.
مرادی تاکید کرد: اگر کسانی با قصد و به عمد اقدام به انتشار این فیلم کنند بر اساس قانون با آنها برخورد خواهد شد، آنچه مهم است این است که ما باید امنیت روانی و جانی مردم را تضمین کنیم و در نهایت با کسانی که این امنیت را دچار اخلال کنند با اشد مجازات برخورد خواهد شد.
وی بیان داشت: از اصحاب رسانه می‌خواهیم با توجه به وحشتناک بودن این موضوع از انتشار این تصاویر در فضای مجازی جلوگیری کنند چراکه انتشار این فیلم به خودی خود باعث ناراحتی و تحلیل آسیب روانی به خانواده‌ها می‌شود.
برخورد پلیس فتا
با عاملان انتشار تصاویر جرائم خشن
رئیس‌پلیس فتا خوزستان نیز گفت: با افرادی که تصاویر و فیلم‌های جرائم خشن را در فضای مجازی منتشر می‌کنند، برخورد جدی می‌شود.
سرهنگ کارآگاه علی حسینی اظهارداشت: بر اساس رصد‌های انجام شده در فضای مجازی، عده‌ای از افراد با اهداف مختلف تصاویر و فیلم از صحنه‌های وقوع یک قتل را منتشر کرده‌اند که موجب جریحه‌دار شدن عواطف و احساسات عمومی جامعه و مردم شده است.
حسینی با بیان اینکه در چنین شرایطی پلیس عاملان جنایت را بازداشت می‌کند، افزود: پلیس فتا نیز نسبت به بازداشت و برخورد جدی با عاملان تهیه و انتشار اینگونه تصاویر و فیلم‌ها که می‌تواند باعث ایجاد ترس و جریحه دار شدن احساسات و تشویش اذهان عمومی‌شود و آسیب‌های روانی جبران ناپذیری به ویژه برای کودکان و نوجوانان به دنبال دارد، اقدام می‌کند.
به گفته وی، بر اساس اقدامات عملیاتی و فنی، تعدادی از تولید کنندگان اینگونه محتوا‌های غیر مجاز شناسایی و جهت تعیین تکلیف قانونی به مراجع قضائی ارجاع داده خواهند
شد.