آبی از نقشه ایران رفت

حالا دیگر هیچ نقطه‌ای از نقشه کرونایی کشورمان آبی نیست و رنگ غالب این نقشه قرمز است. براساس اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، طبق رنگ‌بندی جدید کرونایی، تعداد شهر‌های قرمز از ۱۲۰شهر به ۲۴۷شهر افزایش یافت. براساس همین گزارش، ۱۱۲شهر در وضعیت نارنجی و ۸۹ شهر نیز در وضعیت زرد قرار گرفته‌اند. عباس شیراوژن، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در توئیتی مصوبات جلسه روز شنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۰ ستاد ملی مقابله با کرونا را اعلام کرد و نوشت: «در ستاد ملی کرونا مصوب شد، مهد‌های کودک در شهر‌های قرمز به مدت یک هفته تعطیل شود و با توجه به این تعطیلی، دستگاه‌های اجرایی زمینه استفاده از دورکاری را برای مادران دارای فرزند زیر شش سال به مدت یک هفته فراهم کنند. همچنین مدت زمان مرخصی افراد مبتلا به سویه امیکرون پنج روز تعیین گردید که با گواهی رسمی پزشک یا ارائه تست مثبت PCR قابل استفاده می‌باشد. براساس مصوبه کمیته علمی، امکان واکسیناسیون تمامی مادران باردار در تمامی سنین فراهم و بلامانع است.»
آنطور که محمدمهدی ناصحی، مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران در نشست خبری خود گفته در دو سال اخیر و از شروع همه‌گیری کرونا تاکنون، حدود ۷ هزار میلیارد تومان برای درمان افراد مبتلا به این بیماری هزینه شده است.
هزینه‌ای که شاید اگر روی روش‌های پیشگیری، شناسایی و قرنطینه بیماران متمرکز می‌شد، هزینه‌های درمان و تبعات گسترش بیماری در جامعه کاهش می‌یافت. همچنان که تجربه کشور‌هایی همچون چین که در کنترل بیماری موفق عمل کرده‌اند و با شناسایی تنها ۱۰۰ بیمار یک شهر را قرنطینه می‌کنند، هزینه‌های انسانی و هزینه‌های درمانی کمتری را بابت پاندمی کرونا پرداخت کرده‌اند. با وجود این انگار سیاست فعلی کشور بر شناسایی و بیماریابی و مهار شیوع ویروس با قرنطینه و ایجاد محدودیت نیست و در پی آزاد گذاشتن ویروس برای یکه‌تازی بیشتر شاید تکرار روز‌های سیاه مردادماه و مرگ‌های بالای ۷۰۰ نفر دور از انتظار نباشد!