انتقام ۱۱ سپتامبر از ۱۳ میلیون کودک افغان

۱۵ تبعه سعودی در حمله تروریستی ۱۱ سپتامبر نقش داشتند، ولی حالا پس از گذشت ۲۱ سال، جو بایدن، رئیس جمهورامریکا، انتقام این حملات را از افغانستانی‌ها می‌گیرد، کشوری که حتی یک تبعه آن هم در این حملات نقش ندارد. بایدن با امضای حکمی، ۷ میلیارد دلار از دارایی‌های افغانستان را آزاد و ۵/۳ میلیارد دلار آن را به خانواده‌های قربانیان ۱۱ سپتامبر اختصاص داد.
به گزارش جوان، همین یک هفته قبل بود که صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) اعلام کرد ۲۴ میلیون نفر در افغانستان به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند که ۱۳ میلیون‌شان کودک هستند: «افغانستان و مردمش در بطن یک فاجعه انسانی به سر می‌برند.» سازمان ملل هم چند ماه متوالی است که هشدار می‌دهد میلیون‌ها افغان در «جهنم یخ زده» زندگی می‌کنند و از کشور‌های مختلف خواسته که کمک‌های بشردوستانه شان را به مردم افغانستان افزایش داده و حدود ۹ میلیارد دلار دارایی‌های افغانستان را آزاد کنند. بایدن روز جمعه به درخواست سازمان ملل پاسخ مثبت داد و دستوری اجرایی صادر کرد که ۷ میلیارد دلار از این دارایی‌ها را آزاد می‌کند. تکلیف ۵/۳ میلیارد از این ۷ میلیارد مشخص نیست و احتمالاً امریکایی‌ها قصد دارند به شکلی هدایت شده به افغانستان تزریق کنند، ولی بایدن همان اول کار تکلیف ۵/۳ میلیارد این دارایی‌ها را مشخص و اعلام کرد که این ۵/۳ میلیارد دلار در امریکا باقی خواهد ماند تا دادگاه ۱۱ سپتامبر حکم توقیف آن را به نفع قربانیان ۱۱ سپتامبر صادر کند. به گفته آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا طبق فرمان اجرایی جو بایدن، ۵/۳ میلیارد دلار برای مردم افغانستان اختصاص داده شده، ولی او توضیحی درباره ساز و کار انتقال آن به مردم نداده است. کاخ سفید در بیانیه‌ای مبهم گفته که امریکا در ماه‌های آتی صندوق سپرده‌ای برای مدیریت ۵/۳ میلیارد دلار از دارایی‌های افغانستان ایجاد خواهد کرد تا از این پول برای کمک به مردم افغانستان استفاده شود. در مقابل، ۵/۳ میلیارد دلار در امریکا باقی خواهد ماند و در انتظار احکام دادگاه در مورد دعاوی حقوقی علیه طالبان توسط قربانیان حوادث تروریستی ۱۱ سپتامبر باقی می‌ماند.
ایلهان عمر: این بی وجدانی است
واکنش‌ها به بخشی از این پول که قرار است صرف پرداخت به قربانیان ۱۱ سپتامبر شود، تند بود. محمد نعیم، سخنگوی دولت طالبان این کار بایدن را «دزدیدن» پول مردم افغانستان و نشان‌دهنده «انحطاط اخلاقی» دولت امریکا خوانده است. نعیم در توئیتر نوشته که شکست و پیروزی در تاریخ و زندگی بشر امری عادی است، اما بزرگ‌ترین و شرم‌آور‌ترین شکست آن است که شکست نظامی و اخلاقی دست به دست هم بدهند. دیده‌بان جهانی حقوق بشر در اعلامیه‌ای گفته است که بایدن در پی تصرف دارایی‌های افغانستان است. این سازمان در اعلامیه خود تصریح کرده است که اختصاص ۵/۳ میلیارد دلار کمک‌های بشر دوستانه برای افغانستان ممکن است سخاوتمندانه به نظر برسد، اما باید خاطر نشان ساخت که تمامی ۷ میلیارد دلار قبلاً به گونه قانونی به مردم افغانستان تعلق داشته است. ظاهراً استدلال امریکا برای اختصاص دادن ۵/۳ میلیارد دلار از دارایی افغانستان به قربانیان ۱۱ سپتامبر، با حکومت طالبان بر افغانستان در دوره حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ ارتباط دارد. دولت وقت امریکا بعد از حملات ۱۱ سپتامبر خواسته بود، اسامه بن لادن را تحویل بدهد، ولی طالبان این کار را نکرد و حالا دولت بایدن دارد انتقام مبارزه‌جویی طالبان را از افغان‌ها می‌گیرد. دیده‌بان جهانی حقوق بشر گفته که تطبیق این فرمان باعث بحران عظیم انسانی در افغانستان می‌شود. در بخشی از اعلامیه این سازمان آمده است: «طالبان ظالم، وحشی و زن ستیزند، اما چرا مردم افغانستان باید به خاطر آنان مجازات شوند.» بر اساس گزارش دویچه‌وله، این نهاد تأکید کرده است که محدودیت‌های کنونی بر سیستم بانکی افغانستان، مردم این کشور را، که در شرایط کنونی از خشونت فزاینده طالبان، سرکوب و محدودیت‌های اعمال شده بر زنان و دختران رنج می‌برند، به سمت قحطی سوق می‌دهد. در اعلامیه گفته شده است که سازمان‌های امدادی بار‌ها هشدار داده‌اند که هیچ مقدار کمک‌های بشر دوستانه برای تغذیه تمام جمعیت یک کشور کافی نیست و محاصره اقتصادی این کشور اوضاع را بدتر می‌سازد. ایلهان عمر، از اعضای مجلس نمایندگان امریکا نیز تصمیم بایدن را «مجازات میلیون‌ها نفر از گرسنگان برای این جنایات را بی وجدانی» دانست. ایلهان عمر در حساب توئیتری خود نوشت: «در میان هواپیماربایان ۱۱ سپتامبر حتی یک افغان نبود.» او گفته است: «در همین حال، ما میلیارد‌ها دلار به دولت‌های عربستان سعودی و مصر می‌دهیم که ارتباط مستقیمی با تروریست‌های ۱۱ سپتامبر دارند.» عمر تأکید کرده است: «حتی اگر اینطور نبود، مجازات میلیون‌ها نفر از گرسنگان برای این جنایات بی وجدانی است.»‌عبدالشکور دادرس، آگاه حقوقی به خبرگزاری آوا گفته که این پول متعلق به حکومت‌های امریکا و افغانستان نیست و هیچ فردی حق تصمیم‌گیری در مورد آن را ندارد. او اضافه کرد که امریکایی‌ها خود در سال ۲۰۰۱ به خاطر ورود به افغانستان دست به اقدام تروریستی در برج‌های نیویورک زدند و اینک به دنبال انتقام‌گیری از مردم فقیر افغانستان هستند. او همچنین تأکید کرد که اگر رویداد ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ از افغانستان هم سازماندهی شده باشد، به ملت هیچ ارتباطی ندارد و بایدن نباید غرامت آن را از مردم بگیرد.
تخصیص ۵/۳ میلیارد دلار دارایی مردم افغاتستان به قربانیان ۱۱ سپتامبر در حالی است که نزدیک به ۱۸۰۰ نفر از خانواده‌های قربانیان حمله ۱۱ سپتامبر مرداد امسال، نامه‌ای را خطاب به رئیس‌جمهور امریکا امضا کرده اند و خواستار انتشار گزارشی شده‌اند که به اعتقاد آن‌ها نقش مقام‌های سعودی را در این حمله افشا می‌کند. خانواده قربانیان حملات ۱۱ سپتامبر مدت‌هاست که می‌گویند مقام‌های سعودی پیشاپیش از برنامه حمله به امریکا آگاه بوده‌اند و کاری برای جلوگیری از آن انجام نداده‌اند. آن‌ها از دولت عربستان شکایت کرده‌اند، اما این کشور ایفای نقش در این حمله را رد می‌کند.