امریکا تاریخ حمله روسیه به اوکراین را هم مشخص کرد!

 پس از ضرب‌الاجل واشنگتن برای خروج شهروندانش از اوکراین، رئیس‌جمهور امریکا هم در گفتگو با متحدانش مدعی شده که مسکو در تاریخ ۱۶ فوریه به کی‌یف حمله خواهد کرد؛ حمله‌ای که به ادعای بایدن مقدمه آن حملات موشکی و سایبری خواهد بود. اوکراین هم از روسیه خواسته ظرف ۴۸ ساعت درباره فعالیت نظامی خودش در مرز مشترک توضیح دهد، در غیر این صورت جلسه فوق‌العاده‌ای با سایر کشور‌ها برگزار خواهد کرد. تنش غرب و روسیه، بحران اوکراین را به نقطه جوش رسانده است و روس‌ها حمله به کی‌یف را انکار می‌کنند، اما لحن امریکایی‌ها در بیان این ادعا که روسیه قرار است به زودی به اوکراین حمله کند، روز به روز جدی‌تر می‌شود. پس از آنکه آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا روز جمعه ادعا کرد که طی روز‌های آینده احتمال حمله روسیه به اوکراین وجود دارد، این بار نوبت جو بایدن، رئیس‌جمهور این کشور بود تا سایه جنگ را بر آسمان اروپا بگستراند. نشریه پولیتیکو جمعه شب به نقل از منابع آگاه مدعی شد که جو بایدن طی جلسه‌ای که با شماری از سران کشور‌های عضو ناتو داشته، پیش‌بینی کرده که حمله ادعایی روسیه به اوکراین ممکن است روز ۱۶ فوریه (۲۷ بهمن) انجام شود. بایدن همچنین مدعی شده که حملات موشکی و سایبری می‌تواند مقدمه‌ای برای آغاز این تهاجم باشد. بایدن این ادعا‌ها را حین گفت‌وگویی که روز جمعه با دبیرکل ناتو و سران کشور‌های انگلیس، آلمان، ایتالیا، کانادا، لهستان، رومانی و فرانسه داشته، مطرح کرده است. به نوشته پولیتیکو، حملات سایبری قریب‌الوقوع و گزارش‌های اطلاعاتی که در این باره وجود دارد، هشدارآمیز هستند.
ادعای بایدن درباره قریب‌الوقوع بودن حمله به اوکراین در حالی مطرح می‌شود که او شنبه شب قرار بود با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه تماس تلفنی داشته باشد. همچنین برخی منابع اعلام کردند که امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه هم درباره تحولات اوکراین با پوتین تماس تلفنی برقرار می‌کند.
خبرگزاری بلومبرگ هم که این روز‌ها بر تنور جنگ در اوکراین می‌دمد، از مقامات امریکایی نیز جلوتر زده و به نقل از مقامات آگاه روز سه شنبه را زمان حمله روسیه به اوکراین اعلام کرد. مقام‌های امریکایی که به دلیل حساسیت موضوع خواستند نامشان فاش نشود با اعلام مطلب فوق به بلومبرگ گفتند: «اقدامات روسیه ممکن است شامل تحرکاتی در منطقه دونباس یا حتی حمله به کی‌یف، پایتخت اوکراین باشد.» همین هشدار‌ها کافی بود تا جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی امریکا شامگاه جمعه به تمامی شهروندان امریکایی هشدار دهد که ظرف ۴۸ ساعت خاک اوکراین را ترک کنند. سالیوان گفت: «اکنون خطر به اندازه کافی زیاد و تهدید به اندازه کافی فوری است و این همان چیزی است که احتیاط می‌خواهد.» علاوه بر امریکا، چند کشور دیگر از جمله بریتانیا، استرالیا، کانادا و کره‌جنوبی نیز از شهروندان‌شان خواسته‌اند فوراً خاک اوکراین را ترک کنند. خبرگزاری ریانووستی هم دیروز گزارش داد که دیپلمات‌ها و کارکنان کنسولگری روسیه در اوکراین هم در حال ترک این کشور هستند. ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه درباره این تصمیم کشورش، گفت: «مسکو تصمیم گرفته تعداد کارکنان دیپلماتیک خود را در اوکراین تعدیل کند، زیرا از اقدامات تحریک‌آمیز کی‌یف یا طرف‌های دیگر می‌ترسد.»
درحالی که مقامات واشنگتن، روسیه را عامل تشدید تنش در اروپا می‌دانند، روس‌ها نظر متفاوتی دارند. به گزارش خبرگزاری آناتولی، سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه در دیدار با «بن والاس»‌همتای انگلیسی خود گفت: «از حضور شما در مسکو خرسندم. وضعیت نظامی و سیاسی در اروپا پر تنش است، اما این اصلاً خطای ما نیست. ما دلایل اصلی این تنش را نفهمیدیم. هنوز هم شاهد این هستیم که این تنش‌ها رو به رشد هستند.» به گزارش اسپوتنیک، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه هم روز شنبه در تماس تلفنی با همتای امریکایی گفت: «کارزار تبلیغاتی واشنگتن و متحدانش درباره حمله ادعایی روسیه به اوکراین، اهداف تحریک‌آمیزی دارد و مقامات کی‌یف را به خرابکاری در توافقات مینسک و تلاش‌های مضر برای حل «مشکل دونباس» با زور تشویق می‌کند.»


امریکایی‌ها در حالی از تاریخ دقیق حمله مسکو به اوکراین خبر می‌دهند که اروپایی‌ها و روس‌ها چنین برآوردی ندارند. اظهارات مقامات و رسانه‌های امریکایی درباره حمله قریب الوقوع روسیه به اوکراین در شرایطی مطرح شده که مقامات کرملین بار‌ها این ادعا‌ها را رد کرده و گفته‌اند که روسیه قصدی برای حمله به اوکراین ندارد. امریکا تا اندازه‌ای به حمله روسیه اطمینان دارد که حتی تجهیزات نظامی خود را از غرب اروپا به مرز‌های روسیه انتقال داده است. به گزارش بی‌بی‌سی، امریکا ۳ هزار نیروی دیگر به لهستان می‌فرستد و با اعزام این نیرو‌ها شمار نیرو‌های اعزامی امریکا به شرق اروپا در هفته‌های اخیر به ۶ هزار نفر می‌رسد. به گزارش خبرگزاری رویترز، ارتش امریکا هم خبر داد که جنگنده‌های اف ۱۶ خود را از آلمان به رومانی و در نزدیکی دریای سیاه منتقل کرده است. ضرب‌الاجل ۴۸ ساعته کی‌یف
با افزایش تنش‌های غرب و مسکو، مقامات کی‌یف نیز از روسیه خواستند درباره تحریکات نظامی‌اش در مرز با اوکراین توضیحاتی ارائه دهد. به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری تاس، دیمیتری کولبا، وزیر خارجه اوکراین جمعه شب در پیامی توئیتری نوشت: «ما به طور رسمی مکانیسم کاهش خطر را مطابق بند سوم سند وین به جریان انداخته و از روسیه خواسته‌ایم توضیحات مفصلی در مورد فعالیت‌های نظامی در مناطق مجاور خاک اوکراین و کریمه موقتاً اشغال شده ارائه دهد.» به گفته وزیر خارجه اوکراین، روسیه ۴۸ ساعت فرصت دارد پاسخ دهد. دیمیتری کولبا تأکید کرد: «در صورت عدم پاسخ یا ناکافی بودن آن، اوکراین از روسیه و سایر کشور‌های طرف حساب سند وین می‌خواهد جلسه فوق‌العاده‌ای تشکیل دهد که در آن روسیه باید توضیحاتی ارائه کند.» روز پنج شنبه تصاویری از سوی کمپانی فناوری «ماکسار» مستقر در کلرادو منتشر شد که نشان می‌دهد سربازان و تجهیزات روسی در جبهه‌های این کشور در کریمه، بلاروس و غرب روسیه مستقر شده‌اند. این افزایش حضور و استقرار نیرو‌های روسی در سه جبهه اطراف اوکراین، نگرانی‌ها را درباره وقوع یک حمله افزایش داده است.