راهی برای تقویت سیمرغ مردمی

جشنواره فجر به ایستگاه آخر رسید و باز هم در یک فضای صمیمی و گرم، دوستداران هنر هفتم آیین سینما رفتن و فیلم دیدن را زنده نگه داشتند.
شاید مهم‌ترین اتفاق روز‌های پایانی جشنواره چهلم حذف سیمرغ مردمی باشد. این بار اولی نیست که آرای مردمی جشنواره فیلم فجر دچار ابهام می‌شود.
سامانه سمفا در دوره سی‌و‌نهم برای اولین بار از سوی سازمان سینمایی وقت راه‌اندازی شد و در آن دوره نیز انتقادات و اعتراض‌هایی از سوی برخی تهیه‌کننده‌ها و عوامل فیلم‌ها به گوش رسید.
به نظر می‌رسد جشنواره فجر باید به یک سیستم جامع با کارایی بالا برای صیانت از آرای مردم دست پیدا کند تا یک بار برای همیشه این جایزه که هر ساله حساسیت‌های بیشتری حول آن ایجاد می‌شود، تردید‌ها و حاشیه‌ها را از خود دور کند و به یک ثبات مشخص برسد.


امسال و در دوره چهلم، اختلال سامانه سمفا دبیر جشنواره را متقاعد کرد برای این دوره به طور کلی قید این جایزه را بزند تا این تصمیم گامی باشد در جهت پیدا کردن راه‌حلی دقیق و حرفه‌ای برای احصای نظرات مردم درباره آثار فجر. رأی‌گیری مکانیزه می‌تواند یک راه‌حل باشد، اما در کنار آن به نظر می‌رسد نباید رأی‌گیری دستی را نیز به طور کامل کنار گذاشت و منطقی آن است که بتواند دست‌کم برای پیشگیری از باطل شدن آرا در کنار رأی‌گیری مکانیزه یک مکمل قابل اطمینان باشد.
مخاطبان اصلی جشنواره فجر مردم هستند و در نظر گرفتن سیمرغ مردمی تصمیم درستی بوده است. سیمرغ مردمی می‌تواند نظر جامعه را درباره آثار سینمایی فجر تا حدودی احصا کند و مخاطبان این حق را دارند که به این وسیله سلایق و نظرات خود را بازتاب دهند. اتفاق ناراحت‌کننده این دوره در حذف سیمرغ مردمی اگر سرآغازی برای برطرف کردن موانع و نواقصی باشد که هر سال به حاشیه‌ها دامن می‌زند، رویکردی قابل دفاع بوده و می‌توان آن را به فال نیک گرفت.