کرونا بازی در جشنواره فجر!

آفتاب یزد- گروه شبکه: بی‌دلیل نیست که روز به روز امیکرون وضعیت را بحرانی‌تر می‌کند و بر آمار مبتلایان و فوت شدگان می‌افزاید آنهم وقتی که نه خبری از محدودیت‌ها است و نه اینکه مردم (فرقی نمی‌کند که هنرمند باشند یا غیره) این مهم را جدی می‌گیرند. انگار برای همه کرونا وامیکرون تمام شده که بی‌محابا حضور پررنگی در جامعه دارند. نمونه بارز جدی نگرفتن امیکرون را می‌توان در چهلمین جشنواره فیلم فجر مشاهده کرد. از روز اول جشنواره تا اختتامیه آن که این مسئله به اوج خود می‌رسد، مردم وهنرمندان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکردند. یعنی مهمانان بدون ماسک بودند، یکدیگر را در آغوش می‌کشیدند، فاصله فیزیکی که به هیچ عنوان رعایت نشد و از همه بدتر شلوغی و جمعیت زیاد جشنواره وعدم تعبیه امکانات مناسب برای چنین مراسم مهمی از سوی برگزار‌کنندگان جشنواره در روز‌های کرونایی بود. در صورتی که رعایت نکردن تک تک این موارد برای جولان اومیکرون کافی است. به همین خاطر هم است که حالا حالاها نمی‌توانیم از جانب کرونا و سویه‌های جدیدش در امان باشیم و هر از گاهی با پیکی وحشتناک دست و پنجه نرم می‌کنیم.
> اُمیکرون؛ رفته بود گل بچیند!
در این راستا عصرایران طی یادداشتی به قلم مصطفی داننده می‌نویسد: «اختتامیه جشنواره فیلم فجر به افتضاح‌ترین شکل ممکن برگزار شد. البته با سابقه‌ای که از مدیران داریم احتمالا در آینده‌ای نه چندان دور مدعی می‌شوند که از جشنواره اسکار و کن به آن‌ها نامه زده‌اند و خواستار انتقال تجربیات‌شان در برگزاری جشنواره فیلم فجر به آن‌ها شده‌اند. آنقدر جشنواره چهلم پر اشکال بود که لازم به نوشتن در مورد آن نیست. اما نکته‌ای که در اختتامیه به شدت به چشم می‌آمد، عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی بود. گویی اُمیکرون به ماه عسل آمده بود. برخی مهمان‌‎ها ماسک نزده بودند، همدیگر را در آغوش می‌گرفتند و روبوسی می‌کردند. البته مردان، مردان را و زنان، زنان را! مردم با دیدن این صحنه‌ها چه خواهند گفت؟ وقتی هیئت داوران روی صحنه ماسک نمی‌زنند و برندگان را در آغوش می‌گیرند، بینندگان تلویزیون که نصف مراسم را هم بدون صدا دیده‌اند، ناگفته نماند آن‌هایی که این مراسم را از آپارات می‌دیدند، صدا داشتند، با خود چه فکر می‌کنند؟ اولین مسئله‌ای که ذهن آن‌ها را درگیر می‌کند این است که ستاد ملی کرونا، ما را مسخره کرده است؟ اگر کرونا است این روبوسی بازی چیست؟ اگر کرونا است اصلا این جشن چیست؟ مگر نمی‌گویید به پیک ششم رسیده‌ایم، پس چگونه است که همه چیز برقرار است و با روزهای غیرکرونایی هیچ فرقی ندارد؟ با چسباندن دوتا کاغذ روی صندلی، آیا مشکل کرونای سالن
حل می‌شود؟ چرا هیچ‌کدام از مسئولان بهداشتی کشور در موردعدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی که به صورت زنده در حال پخش بود، حرفی نمی‌زند؟ آیا نباید دبیر جشنواره و رئیس سازمان سینمایی و بالاتر از آن‌ها وزیر ارشاد، پاسخگوی شرایط باشد؟ احتمالا اگر روسری از سر یکی از مهمان‌ها می‌افتاد هزار صدای معترض به آسمان بلند می‌شد اما حالا به صورت واضح قوانین کرونایی زیر پا گذاشته شده و صدا از هیچ‌کس در نمی‌آید و همه در حال تماشای وضع موجود هستند. به خدا با این وضع با کرونا مقابله نمی‌کنند. ارتشی با توپ و تانک به ما حمله کرده است و ما ایستاده‌ایم به آن‌ها فحش می‌دهیم و فکر می‌کنیم در برابر مسلسل آن‌ها کارساز است. با این وضعیت باید هم هر روز آمار مبتلایان به اُمیکرون بیشتر از گذشته شود و شاهد رنگ‌پاشی قرمز به سراسر کشور باشیم. البته چه انتظارها داریم ما. وزیر بهداشت همان روزهایی که تازه وزیر شده بود به مردم وعده داد که « به امید خدا دهه فجر پایان کرونا در کشور خواهد بود.» درست زمانی که عین‌اللهی از پایان خبر داده بود تازه مردم شاهد یک آغاز بودند. »


> واکنش کاربران
حال صدای کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز بابت این مسئله در آمده است.
یکی از کاربران در این باره می‌نویسد: «هنرمندان محترم لطفا ماسک‌تان را بزنید! نمایش فیلم‌های چهلمین جشنواره فیلم فجر و نشست مطبوعاتی آن در حالی برگزار شد که پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی در کمترین حد خود انجام شد و هنرمندان حاضر بدون ماسک روبروی اهالی رسانه در شرایطی که در پیک ششم کرونا هستیم نشستند.»
کاربر دیگری گفته است: «جشنواره جهانی فیلم کن با آن اهمیت به تعویق افتاد و قرار است از تاریخ ۶ تا ۱۷ جولای برگزار شود. اما جشنواره فیلم فجر بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد. خدا آخروعاقبت هنرمندان و اهالی رسانه را بعداز پایان جشنواره بخیر کند».
یکی دیگر از کاربران اینطور می‌نویسد: «‎در اختتامیه‎جشنواره فیلم فجر جوری رعایت پروتکل‌های بهداشتی به نمایش گذاشته شد که خودِ اُمیکرون هم شرمنده شد».
کاربر دیگری گفته است: «جایزه ویژه جشنواره فیلم فجر ضمن تقدیر از وزارت بهداشت بصورت مشترک اهدا می‌شود به سلبریتی‌ها و وزارت فرهنگ به خاطرعدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و افزایش مبتلایان به کرونا».