پیوند دلار و معیشت مردم قطع شد؟

سید علیرضاکریمی‪-‬ یکی از شعارهای کلیدی رئیس دولت سیزدهم در ایام تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری عدم پیوند دلار به زندگی و معیشت مردم بود.اکنون بعد از گذشت 6 ماه از عمر دولت آیا به واقع این شعار محقق شده است؟از نظر من خیر.کماکان تمام فعل و انفعالات اقتصادی کشور از ریز و بزرگ آن وابسته به نوسانات ارزی است.
البته بنده منکر زحمات و خدمات دولت محترم نیستم ولی لازم است اذعان کنم شعار مذکور به برنامه ای و فکری ضمیمه نشده است و صرفا بناست با اقدامات جزیره ای و مقطعی این ارتباط قطع شود.این موضوع حتی در سخنان مسئولان تصمیم گیر دولتی نیز بَین است.یعنی در لا بلای حرف های آنان تصریح و تاکید های زیادی وجود دارد که دولت به صورت دفعی و سریع بر روی قیمت فلان کالا زوم می کند و سعی می نماید با ابزارهایی که دارد قیمت را کنترل کند اما مشکل اینجاست وقتی هنوز قیمت کالای a کنترل نشده قیمت کالای b رشد می کند و دولت نیز مجبور است مجددا سریع به فکر کنترل قیمت کالای جدید باشد.
آن چیزی که در دولت طی 6ماه گذشته دیده شده همین روند است و می توان گفت که تقریبا تمام وقت دولت را این موضوع در حوزه اقتصادی گرفته است.
شاید گفته شود دولت سیزدهم ،دولت بی برنامه ای


نیست و پلن هایی را طرح ریزی نموده لیکن آنچه عیان بوده چنین است.اصولا و منطقا نیز تکاپوی دولت برای به سرانجام رسیدن هرچه سریعتر مذاکرات وین اذعان به این مهم است؛یعنی هیچ دولتی و اقتصاددانی در کشور نمی تواند ارتباط بین قیمت دلار و اقتصاد را قطع کند.شک نباید کرد اگر دولتی می‌توانست بدون توجه به کاهش ارزش ریال و رشد قیمت ارز اقتصاد را سر و سامان دهد خود را معطل چانه زنی با غربی ها نمی کرد .
لابد همانطور که وزیر رفاه فهمید با یک میلیون تومان نمی شود شغل ایجاد کرد دولت هم متوجه شده ارتباط دلار با معیشت مردم ناگسستنی است.