سید حامد مرندی مصائب آمریکایی بایدن

آمریکا دارای شش درصد جمعیت جهان است، اما در حدود سی درصد منابع دنیا را مصرف می‌کند، برای آنها هیچ چیزی جز منافع شخصی اهمیتی ندارد و عموماً مردم آن از کشورهای دیگر جز چند کشور محدود نظیر مکزیک و کانادا به واسطه هم مرزی، فرانسه به دلیل تلاش برای تمرین آزادی بیان و سکولاریسم؛ روسیه به واسطه جنگ سرد بین دو کشور و اخیرا چین به دلیل اخطارهای ترامپ و ویروس کرونا اطلاعی نداشته و تمایلی نیز برای شناخت جهان ندارند، زیرا خود را در جایگاه محوریت دنیا می‌بینند.
اما برای رهبران آمریکا مسائل هیچگاه به اینگونه نبوده و سال‌هاست که بخصوص برای رشد و حفظ منافع کشورشان، منطقه ما را به آشوب کشیده‌اند. تقریبا امروز همه کشورها معتقدند که اکثر مصائب جهان از تمامیت خواهی آمریکا و البته رقابت چین با او برای تغییر شرایط و برپایی امپراطوری نوین شرقی به وجود آمده است و شاید وقت آن رسیده که دیگر باور کنیم قانون جنگل به فراموشی سپرده نشده و همچنان اثربخشی بیشتری به نسبت شعارهای حقوق بشری پوچ سازمان ملل در دنیای سیاست دارد.
دکتر فرحناکیان در مطلبی به نقل از کتاب برژینسکی در خصوص چگونگی عمل دستگاه سیاست خارجه آمریکا برای تداوم ابرقدرتی و سلطه بر جهان، متذکر شد که به نظر می‌رسد آنها ضمن حفظ سطح روابط با بازیگران اصلی (فرانسه، آلمان، روسیه، چین و هندوستان)، باید نگاه ویژه‌ای به کشورهای محور (اوکراین، ترکیه، آذربایجان، کره جنوبی و ایران) داشته باشند و به عبارتی این کشورها را در کنترل بگیرند. در دنیای واقعی امروز، تنها کره جنوبی، در کنترل آمریکا قرار داشته و در خصوص آذربایجان و ترکیه نیز شاهد چراغ سبز آمریکایی‌ها برای حمله به ارمنستان بوده‌ایم، ولی ناکوک شدن ساز اردوغان برای گرفتن سهم بیشتر، سبب تحولاتی برای اقتصاد ترکیه شده است تا شاید با حذف او، شرایط برای کنترل این کشورها هموارتر گردد که البته تا امروز نیز ممکن نشده است. حال تکلیف این دو کشور نیز نامشخص بوده و موقعیت آنها برای رسیدن به توافق با طرفی که منافع بیشتری را مهیا می‌کند، حفظ کرده است. از سوی دیگر نزدیکی ایران به چین و روسیه و جلوگیری از نزدیکی اوکراین به غرب توسط روسیه، شرایط خاصی برای بایدن رئیس جمهوری آمریکا ایجاد کرده است و تورمی شدن اقتصاد آمریکا و بازیگران اصلی جهان و حرکت نفت به سمت ۱۰۰ دلاری شدن و نیز توجه به بحران انرژی به دلیل افزایش جمعیت و نیز مصرف بیش از نیاز انرژی توسط بشر و فشار مضاعف به واسطه استخراج رمزارزها که بی‌شک بزرگترین حفره کمبود انرژی جهان حاضر را در خود نهفته دارد، سبب پیچیده‌تر شدن شرایط حال حاضر جهان گریده است؛ اغراق نیست اگر بگوییم امروز، بایدن و کشورهای هدف در یک پیچ تاریخی خطرناک برای تعیین سرنوشت آینده خود قرار دارند. باید دید رییس جمهور آمریکا راه تقابل برای تامین منافع کشورش را انتخاب می‌کند و یا در نهایت راه سهم دهی بیشتر به سایر بازیگران حاضر را از منافع موجود جهان بر می‌گزیند.
امروز توافق و ورود نفت و گاز ایران به بازارها برای کنترل تورم جهانی و جلوگیری از نمایان شدن بحران انرژی بخصوص با حرکت استراتژیک ایران در خصوص امضاء قراردادهای طولانی مدت برای تامین انرژی چین و روسیه به عنوان دو بازیگر اصلی جهان حاضر و نشان دادن تمایل به آن سو، برای غرب مهم‌تر شده است زیرا می‌تواند اروپا، آمریکا و سایر کشورهای هم پیمان نظیر ژاپن، کانادا و کشورهای تحت هژمونی این قدرتها را بیش از سایر کشورها با بحران روبرو کرده و شاید سر آغاز رویدادهای غیر قابل باور در جهان باشد. لازم است توجه نماییم که سه بحران امنیتی بزرگ چند ساله گذشته در فرانسه، ایران و قزاقستان بر سر سوخت بوده و به همین خاطر بر حساسیت سیاستمداران در موضوع قیمت حامل‌های انرژی افزوده و تصمیمات را سخت‌تر از قبل کرده است؛ همانگونه که هیچ سیاستمداری در ایران نیز دیگر جرات دست زدن و صحبت در مورد قیمت بنزین را تا ایجاد تحول بنیادین نخواهد داشت.


از مهمترین مصائب آمریکایی بایدن در کنار آرام سازی فضای سیاسی بسیار مخدوش، می‌توان به نداشتن فرصت بیشتر برای حل موضوعات مرتبط با کشورهای محور و لزوم تصمیم‌گیری در این خصوص قبل از بروز شرایط غیر قابل کنترل اشاره کرد زیرا در دنیای احتمالات نمی‌توان شانس بروز اغتشاشات ناشی از بحران‌های پیش گفته در آمریکا با مردمانی مسلح با مدل حاکمیتی فدرالی و از دست رفتن جان بسیاری از مردم آن کشور در این نا آرامی‌ها را صفر فرض کرد. به لطف هالیوود این را همه می‌دانیم که جان هر شهروند آمریکایی به لحاظ نمادین هم که شده برای مسئولان کشورشان و نیز جلوگیری از مخدوش شدن چهره آنها برای بار دیگر پس از انتخابات به لطف ترامپ، برای حفظ هژمونی بر سایر کشورها، بسیار مهم بوده و این موضوعاتی است که به فشارها بر بایدن به عنوان رئیس جمهوری وقت افزوده است.
حال باید دید توانایی حل این مسائل مهم در دستگاه نظامی و سیاست خارجه آمریکا و کشورهای مقابل به چه میزان است و ژست سیاسی آرام بایدن تا چه وقت بر صورت این پیر سیاست، علی‌رغم آتش سهمگین زیر خاکستر حاضر ادامه خواهد داشت.
سایر اخبار این روزنامه
دلایلی که آمریکا از حمله روسیه به اوکراین استقبال می‌کند اوکراین، در آستانه جنگ؟ سید حامد مرندی مصائب آمریکایی بایدن تست منفی داخل چطور در خارج مثبت شد ناکارآمدی مسئولان دوپینگ ایران پیک ششم کرونا همچنان ادامه دارد بلاتکلیفی در بازگشت محدودیت‌های کرونایی همه ایراد‌هایی که به سبد معیشت ۹ میلیون تومانی وارد است جدال دستمزد کارگران با خط فقر «ابتکار» در گفت‌وگو با کارشناسان به بررسی اثر درگیری میان روسیه و اوکراین بر اقتصاد ایران پرداخت نفع و ضررهای تنش اوکراین برای اقتصاد ایران بازار تهران دچار حریق شد آتش بر جان تیمچه حاجب‌الدوله مروری بر ۱۰ فرمان اخیر رئیس دستگاه قضا از قاطعیت در تخریب اماکن غیرمجاز تا پیگیری وضعیت بورس رئیس‌ جمهوری در نشست ستاد ملی مقابله با کرونا: نیویورک تایمز: چرا آمریکا در اوکراین سفیر ندارد؟ مذاکرات وین؛ ساعت به وقت تصمیم‌گیری بدهکاران صحنه بین‌الملل ملاقات مهم اولیانوف و مالی در زمینه مذاکرات رفع تحریم‌های ایران حماس به اعمال محدودیت برای اشتغال فلسطینیان در لبنان اعتراض کرد