ارتش فدای ملت


آفتاب یزد - گروه شبکه: روز گذشته یک فروند هواپیمای جنگنده در تبریز حوالی مدرسه راهنمایی میلاد در منطقه ستارخان و پشت فرهنگسرای الغدیر واقع در خیابان قره داغی سقوط کرد. این هواپیما از نوع اف ۵ و متعلق به پایگاه دوم شکاری شهید فکوری تبریز بوده است. مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر تبریز گفته است که هواپیما به دیواره یک مدرسه برخورد کرده است که خوشبختانه مدرسه تعطیل بود و هیچ دانش‌آموز و معلمی در این سانحه آسیب ندیده است و از آنجا که مدرسه قبلا مقاوم‌سازی شده بود، تنها اثر آتش سوزی ایجاد و تاسیسات مدرسه دچار آسیب شده است. اما متاسفانه این سانحه سه کشته بر جای گذاشته است که دو نیروی هوانیروز (سرهنگ دوم صادق فلاحی و سروان علیرضا حنیفه‌زاد از خلبانان این هواپیما) و یک هم‌وطن در اتومبیل شخصی خود از فوتی‌ها هستند. امیر تقی خانی سخنگوی ارتش جمهوری اسلامی، نقص فنی هواپیما را علت حادثه عنوان کرده است.
> فداکاری قبل از مرگ
اما این حادثه یک قهرمان دارد. قهرمانی که قبل از فوتش با شجاعت از یک فاجعه جلوگیری کرد. خلبان این جنگنده همان قهرمانی است که با توجه به اشکال فنی ایجاد شده در هواپیما، با جانفشانی و هدایت هواپیما به منطقه خالی از سکنه، از وقوع فاجعه بزرگ جلوگیری کرد. محمدباقر هنربر مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان‌شرقی در این باره گفته است: «در حالی که منطقه سقوط هواپیما یکی از مناطق حاشیه‌ای و پرجمعیت شهر است، خلبان با تبحر خاص خود و رشادت و دلاوری هر چه تمام‌تر مانع از سقوط در مناطق مسکونی شده و به گونه‌ای جنگنده را هدایت کرده است تا محل سقوط غیرمسکونی باشد.» همچنین حمید منجم مدیرعامل جمعیت هلال احمر تبریز گفت: «فداکاری و از خودگذشتگی خلبان قابل تقدیر است چرا که با وجود آنکه می‌توانست ایجکت کند، این کار را نکرد چون این منطقه، منطقه پرجمعیتی است با این فداکاری خلبان، ما تلفات جانی زیادی نداشتیم.»
> پیام تسلیت نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی


اکنون نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی در پیامی شهادت دو خلبان حادثه سقوط هواپیمای جنگی تبریز را تسلیت گفت. در متن پیام
حجت‌الاسلام و المسلمین سید محمدعلی آل‌هاشم آمده است: «خبر تلخ و ناگوار سانحه نقص فنی هواپیمای آموزشی
اف - پنج پایگاه دوم شکاری شهید فکوری تبریز و شهادت حافظان آسمان شمال غرب، خلبان‌های والامقام «سرهنگ دوم صادق فلاحی» و «سروان حنیفه زاد»
و همچنین عروج یکی از همشهریان عزیز مرحوم آقای همت دوست در این حادثه موجب تاثر و تالم گردید. با ادای احترام به ساحت مقدس دلاورمردان و شهدای گلگون کفن این مرز پرگهر، شجاعت و رشادت مثال زدنی خلبان‌های عزیزمان که مانع از برخورد هواپیما به ساختمان‌های مسکونی شدند را می‌ستاییم و به روان پاک آن‌ها درود و سلام میفرستیم. پایگاه دوم شکاری شهید فکوری تبریز از جمله پایگاه‌های نیروی هوایی است که نقش مهم و تاثیرگذاری در طول هشت سال دفاع مقدس داشته و بعد از آن در حفاظت از آسمان کشور عزیزمان جانفشانی می‌کند. اینجانب این ضایعه غم بار و هجرت ملکوتی این دو خلبان شهید را به پیشگاه حضرت ولی عصر (عج)، فرماندهی معظم کل قوا حضرت آیت الله العظمی امام خامنه‌ای عزیز، فرماندهان و نیروهای جان برکف ارتش قهرمان به ویژه امیر فرماندهی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و همکاران و حافظان امنیت آسمان در پایگاه دوم شهید فکوری، مردم شریف و عزیز استان و مردم تبریز و خانواده معظم ایشان تسلیت عرض نموده از درگاه خداوند متعال برای این دو شهید گرانقدر و آن شهروند عزیز مغفرت الهی، علو درجات و همنشینی با ائمه اطهار(ع) و برای خانواده‌های مکرم ایشان صبر و بردباری مسئلت می‌نمایم. »
> واکنش کاربران
حال فضای مجازی متاثر از این حادثه تلخ است. اما آنچه که نظر کاربران را بیش از همه به خود جلب کرده رشادت خلبان این جنگنده است.
یکی از کاربران در این باره نوشته است: «با اظهار تاسف، امیدوارم ناوگان هواپیماهای جنگی کشور نوسازی شود و از بهترین جنگنده‌های جهان در اختیار خلبانان ‎ارتش قهرمان ایران قرار بگیرد».
کاربر دیگری گفته است: «وقتی خلبانان ایجکت نکردن تا هواپیمای جنگنده به منازل برخورد نکنه یاد شهید حسین فهمیده افتادم، قهرمانان سرزمینم عقاب‌های آسمانم شهادت مبارکتون».
دیگری نوشت: «تو تبریزیه هواپیمای جنگی سقوط کرد نزدیک مدرسه خدارو شکر مدرسه تعطیل بود، خلبان میتوانست ایجکت کنه ولی اون لحظه به فکر جون مردم بود و خودشو فداکرد و جنگنده رو به جایی زد تا به کسی برخورد نکنه».
یکی دیگر از کاربران اینطور می‌نویسد: «بعداز خوندن خبر سقوط هواپیمای جنگنده و از خودگذشتگی این دو شهید ناخودآگاه یاد این ابیات افتادم؛
رقص و جولان بر سر میدان کنند
رقص اندر خون خود مردان کنند
چون رهند از دست خود دستی زنند
چون جهند از نقص خود رقصی کنند».
کاربران دیگر نوشته اند: «هواپیمای اف ۵ بیش از ۳۰ساله که در دنیا اسقاط شده و به عنوان هدف رزمایشی ازش استفاده میشه بعد خلبانان نخبه ما با این پرنده‌های اسقاطی به شهادت میرسند»، «‎شانس رو اون بچه‌ها آوردن که به خاطر کرونا مدرسه‌ها تعطیل بوده وگرنه الان با یه فاجعه دراماتیک روبرو بودیم البته که فداکاری خلبان در این خصوص بی‌تاثیر نبوده»، «از خلبان تشکر ویژه میکنم که جون خودش رو فدا کرده تا مردم آسیب کمتری ببینند»، «وقتی میگیم‎ارتش فدای ملت شعار نمیدیم. دو خلبان ارتش در حالی که هواپیمای جنگندشون در حال سقوط بود و میتونستن با ایجکت کردن جان خودشون رو نجات بدن اما این کار رو نکردن و تا آخرین لحظه جنگنده رو کنترل کردن که توی منطقه مسکونی سقوط نکنه»، «وقتی صحبت از شجاعت و فداکاری به میان میاد نام ‎خلبانان ایرانی میدرخشه. خلبانان هواپیمای جنگنده اف ۵ آموزشی در ‎تبریز میتونستن به راحتیejecکنن ولی تا آخرین لحظه هواپیما رو هدایت کردن تا در منطقه مسکونی پرجمعیت سقوط نکنه و جانشون رو فدا کردن. برای شادی روحشان طلب آمرزش می‌کنیم»، «خدا به خونواده هاشون صبر بده. خلبان برای نجات جان هموطنش خودش را فدا کرده».