پایین ترین نرخ رشد مسکن در 4 سال اخیر

گروه اقتصادی/  نرخ رشد سالانه قیمت مسکن در بهمن‌ماه امسال به 16درصد رسید که کمترین میزان رشد قیمت در 4سال اخیر است. به این ترتیب به نظر می‌رسد التهاب قیمتی در بازار مسکن که در دولت قبل به اوج خود رسیده بود، رو به پایان است.
متوسط قیمت مسکن در شهر تهران در بهمن‌ماه امسال، رشد 0،4 درصدی نسبت به ماه قبل دارد. رشد ناچیز ماهیانه قیمت مسکن، در چند ماه اخیر نشان از پایان جهش‌های قیمتی است که در سال‌های قبل به اوج رسید.
قیمت مسکن در بهمن‌ماه امسال در شهر تهران، نسبت به ماه مشابه سال قبل معادل 16،4درصد افزایش داشته که در مقایسه با رشد نقطه به نقطه بهمن‌ماه سال 1399 (معادل 97،2 درصد) به مراتب کمتر بوده است، یعنی رشد قیمت مسکن در بهمن‌ماه امسال 81 واحد درصد کمتر از بهمن‌ماه سال قبل است.
کاهش سرعت رشد ماهانه


نگاهی به روند تحولات بازار مسکن در چند سال گذشته نشان می‌دهد از سال 96 قیمت مسکن جهش‌های پی‌در‌پی داشته است. مقایسه قیمت مسکن در بهمن سال 96 با بهمن سال 99 نشان می‌دهد این قیمت از 22درصد در بهمن‌ماه سال 96 به 97درصد در بهمن سال 99 رسیده است که این عدد در بهمن امسال با کاهش 81 واحد درصدی به 16درصد رسیده است. با کنترل نسبی نرخ تورم، امسال قیمت مسکن نیز رشد کمی را تجربه کرده است. در مهرماه قیمت مسکن، نسبت به شهریور 0،2درصد کاهش داشت. در آبان‌ماه رشد قیمت نسبت به مهرماه 1،2 درصد، در آذرماه 1،8 درصد نسبت به آبان، در دی‌ماه 1،1درصد نسبت به آذر و در بهمن نیز 0،4 درصد نسبت به دی‌ماه است. به این ترتیب آهنگ رشد قیمت مسکن آهنگی کند و کاهشی است.
برنامه نهضت ملی مسکن و اجرای ساخت یک میلیون مسکن در سال، به اعتقاد کارشناسان بازار مسکن، بیشترین تأثیر را در کاهش قیمت مسکن داشته است. نگاهی به روند ساخت‌وساز در کشور نشان می‌دهد، ساخت مسکن از سال 90 تا 99 رو به کاهش گذاشته است و کاهش عرضه مسکن در بازار نقش مهمی در افزایش جهش‌های قیمتی داشته است.
اطلاعات مرکز آمار نشان می‌دهد در سال ۱۳۹۰، مجوز ساخت بیش از 750هزار مسکن برای انبوه‌سازان و سازندگان خرد صادر شده است اما در سال 99 پروانه‌های صادر شده کاهش 400هزار واحدی دارد. بنابرآمارهای رسمی، تعداد مجوز ساخت در آخرین سال دولت دوازدهم حدود 370هزار واحد است. به این ترتیب ساخت‌و‌ساز در حدود 8سال بیش از 40درصد کمتر شده است. کاهش عرضه مسکن باعث شد که به تقاضای خریداران پاسخ داده نشود و هر سال تعداد متقاضیان نسبت به سال قبل بیشتر شود اما مسکن هم برای این نیاز انباشه، ساخته نشد.
بیشترین افزایش قیمت اجاره
از سوی دیگر کاهش عرضه مسکن در چند سال متوالی، اثر منفی خود را در بازار اجاره‌بها گذاشته و کاهش ساخت مسکن موجب رشد بالای قیمت اجاره شده است. براساس آمارهای بانک مرکزی و مرکز آمار ایران، نرخ تورم سالانه اجاره‌بهای مسکن در نیمه اول سال ۱۴۰۰ به رقم 63،7درصد رسیده که بالاترین و شدیدترین جهش نرخ تورم اجاره‌بهای مسکن از سال ۱۳۶۲ تاکنون است.
این آمار نشان می‌دهد از سال ۱۳۶۲ تا پایان ۱۳۹۵ بالاترین نرخ تورم مربوط به سال ۱۳۷۵ با 36،4 درصد و سال ۱۳۷۶ با تورم 28،9درصد بوده است.
33 میلیون تومان قیمت هر متر مسکن
با کاهش شتاب رشد قیمت مسکن، آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد قیمت مسکن در شهر تهران در بهمن‌ماه رشد ناچیزی نسبت به ماه قبل دارد. گزارش تحولات بازار مسکن شهر تهران در بهمن امسال نشان می‌دهد متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی تهران 33میلیون تومان بوده است که نسبت به ماه قبل، افزایش 0،4 درصدی داشته است. در بهمن امسال متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی ۳۳میلیون و۵۶هزار و۲۰۰تومان برآورد شد و این درحالی است که در دی‌ماه امسال متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در تهران ۳۲میلیون و۹۳۶هزارو۴۰۰تومان بود که رشد اندک ۰،۴ درصدی داشته است. این شاخص (متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی) در بهمن‌ماه سال گذشته ۲۸میلیون و۳۸۹هزارو۱۰۰تومان بود که در بهمن امسال نسبت به ماه مشابه سال قبل رشد ۱۶،۴ درصدی اتفاق افتاده است.
تعداد معاملات
ثبات بازار مسکن، موجب افزایش اعتماد معامله‌گران در بازار مسکن شده است و در بهمن امسال تعداد معامله خرید و فروش نسبت به بهمن سال گذشته افزایش یافته است. بر این اساس در ماه گذشته ۸هزارو۵۳۲فقره معامله مسکن به ثبت رسید که نسبت به ماه قبل از آن (دی ۱۴۰۰) کاهش ۱۳،۱ درصدی داشته و نسبت به ماه مشابه سال قبل (بهمن ۱۳۹۹) که ۳هزارو ۹۱۷فقره معامله به ثبت رسید افزایش ۱۱۷،۸ درصدی داشته است.
گران‌ترین و ارزان‌ترین منطقه
بر‌اساس اعلام بانک مرکزی، گران‌ترین منطقه تهران در معاملات مسکن بهمن‌ماه منطقه ۱ با متوسط متری ۷۰میلیون و۲۵۹هزارتومان بود و در رتبه بعدی منطقه ۳ با متوسط متری ۶۳میلیون و۲۹۷هزارو۱۰۰تومان قرار دارد.
ارزان‌ترین منطقه پایتخت هم منطقه ۱۸ با متری ۱۵میلیون و۶۷۴هزا تومان بود. در رتبه بعدی نیز منطقه ۲۰ با متوسط متری ۱۶میلیون و ۹۸۸هزار و منطقه ۱۷ با متوسط متری ۱۷میلیون و۶۶۶هزار تومان قرار دارند.
پرمعامله‌ترین منطقه تهران در بازار مسکن بهمن‌ماه، منطقه ۵ با ۱۲۶۲فقره و منطقه ۱۰ با ۸۵۷فقره معامله بودند.
کم‌رونق‌ترین بازار مسکن پایتخت هم به ترتیب مناطق ۱۹ و ۲۰ با ۶۴ و ۸۹ فقره معامله مسکن برآورد می‌شود.
اجاره‌بها
اطلاعات بانک مرکزی از تحولات اجاره‌بهای مسکن در بهمن امسال نشان می‌دهد اجاره‌بهای مسکن در تهران ۴۸،۴ درصد نسبت به بهمن سال گذشته رشد داشته است. نرخ رشد اجاره‌بها در کل مناطق شهری نیز نسبت به بهمن سال گذشته 52،2 درصد است.
گزارش تحولات بازار معاملات مسکن شهر تهران در بهمن‌ماه سال 1400 برگرفته از آمارهای خام سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور است که توسط اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی تهیه و منتشر می‌شود.