فرار به خانه همسایگان

لاله مهرزاد/ در حالی که کش و قوس‌‌ها میان دولت اوکراین و روسیه از سویی و تلاش کشورهای غربی برای دلخوش کردن کی‌یف به اینکه سرانجام حمایتی از آنان دریافت خواهد کرد، ادامه دارد، شهروندان اوکراینی که در این منازعه بین شرق و غرب احساس خطر می‌‌‌‌کنند، در حال خروج از این کشور هستند.
به گزارش خبرگزاری «رویترز»، بنابر آماری که سازمان ملل اعلام کرده است، شمار شهروندانی که ترجیح داده‌اند از اوکراین خارج شوند، در دو روز نخست درگیری‌‌ها در این کشور به 150 هزار نفر رسید. 100 هزار نفر از این افراد به لهستان گریختند و اکنون در پناهگاه‌‌های موقت و سالن‌‌های ورزشی اسکان داده شده‌اند. بجز لهستان، اسلواکی، رومانی و مجارستان هم دیگر کشورهایی بودند که شهروندان اوکراینی برای فرار از ناامنی در کشور خود انتخاب کردند.
در همین حال خبرگزاری «آسوشیتدپرس» نیز گزارش کرد، هرچند تا کنون 150 هزار نفر از اوکراین خارج شده‌اند، اما شمار این افراد در حال افزایش است و می‌‌‌‌تواند به چند برابر برسد. در همین ارتباط «شابیو مانتو»، کمیساریای عالی امور پناهندگان سازمان ملل تأکید کرده است: «روند خروج شهروندان اوکراینی از این کشور رو به افزایش است و ساعت به ساعت بر شمار آنها افزوده می‌‌‌‌شود.» به گفته «مانتو»، هرچند بیشتر این افراد به سمت لهستان، مولداوی، مجارستان، رومانی و اسلواکی حرکت کرده‌اند، اما شماری از آنان نیز بلاروس را به عنوان مقصد انتخاب کرده‌اند.
کمیساریای عالی امور پناهندگان سازمان ملل انتظار دارد، شمار مهاجران اوکراینی به 4 میلیون نفر برسد. این در حالی است که پیشتر «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس جمهور اوکراین، خروج مردان بالای 16 تا 60 سال از این کشور را ممنوع اعلام کرده بود.


این در حالی است که همسایگان اوکراین مرزها را کامل روی شهروندان اوکراین باز گذارده‌اند و حتی به کسانی که مدارک رسمی خود را در خانه جا گذاشته و فقط به فرار اندیشیده بودند هم اجازه ورود می‌‌‌‌دهند. در بین اوکراینی‌‌هایی که از این کشور خارج شده‌اند، شمار زیادی نیز مجروح هستند. برخی از آنها در درگیری‌‌ها زخمی شده و برخی دیگر دچار حادثه‌‌هایی شده‌اند که حین فرار برای آنها رخ داده است. دولت لهستان اعلام کرده، شمار این افراد زیاد بود و به همین منظور یک قطار کامل به آنها اختصاص داده شد تا بلافاصله بعد از عبور از مرز راهی بیمارستان شوند. این قطار دارای 5 واگن برای انتقال مجروحان بود.
در همین حال «فرانس پرس» نیز خبر داد، اولین گروه از مهاجران اوکراینی ظهر دیروز وارد آلمان شدند. این گروه از شهر «خارکیف» به آلمان سفر کرده‌اند. به گفته «ساشا لانگنباخ» سخنگوی اداره مهاجران شهر برلین که پذیرای این گروه شده، تعداد این افراد 75 نفر بوده است. او با این حال تأکید کرده: «انتظار داریم شمار این افراد افزایش یابد.» برلین اعلام کرده قادر به پذیرش هزار و 300 مهاجر اوکراینی است. بجز برلین که درهای خود را روی مهاجران اوکراینی گشوده،‌‌هامبورگ نیز از آمادگی خود برای پذیرش این مهاجران خبر داده است. این در حالی است که آلمان اعلام کرده محدودیت‌‌هایی در پذیرش مهاجران اوکراینی دارد.